یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 20 اسفند,1392

نقش عفو و گذشت در تربیت و رشد ( سوره حجر آیه 85 ، 86 )

نقش عفو و گذشت در تربیت و رشد ( سوره حجر آیه  85 ، 86 )

تربیت در قرآن­ یاد استاد طاهائی رحمه الله­ علیها­­­­­­مدرسه علمیه نرجس (علیهاالسلام)­­­­­­­­­­­­­­­­­­ 92/12/20

قال الله العظیم:

وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ إِنَّ السَّاعه لَآتِيَه فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَميلَ *

إِنَّ رَبَّكَ هُوَ الْخَلاَّقُ الْعَليمُ­­­­ (85و86 حجر)

و ما آسمان ها و زمین و آنچه را میان آنهاست جز به حق نیافریدیم و قطعاً ساعت قیامت آمدنی است.پس به نیکویی از (لغزش ها)صرف نظر کن همانا پروردگار تو ،اوست آفریننده دانا.

نکات مورد توجه آیات :

خداوند علیم و خلاق به عنوان مربی دستور به عفو و گذشت می دهد زیرا می داند که این مساله در روح فرد و جامعه و جذب و رشد مردم چه اثری دارد . به کارگیری این دستور برای کمال و رشد همه ی افراد حتی انبیاء لازم است.

نقش عفو و گذشت در تربیت و رشد

نکته اول­:

­آیه فوق برای تربیت انسان سه مساله ی توحید ،معاد و اخلاق را در کنار هم قرار داده است .زیرا بیشتر گرفتاری انسان به خاطر نداشتن اعتقادات صحیح است. در ابتدا می فرماید :که ما آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است جز به حق نیافریدیم" وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما إِلاَّ بِالْحَقِّ" ، "بالحق" یعنی هدف آفرینش آسمان و زمین و نظام حاکم بر آنها حساب شده و حق است و از روی بازی نیست . زیرا در سوره دخان آیه­ 38می فرماید " وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما لاعِبينَ " ما آسمانها وزمین وآنچه میان آن دواست نیافریدیم که بازی کرده باشیم.

نکته دوم :

­چون جهان بر اساس حق آفریده شده است قهراً برپایی قیامت قطعی خواهد بود به بیان دیگر آفرینش جهان بدون برپایی رستاخیز ، پوچ و عبث و به دور از حکمت الهی است بنا براین در ادامه می فرماید:­ " وَ إِنَّ السَّاعَه لَآتِيَه"قطعاً ساعت قیامت آمدنی است.ساعت ، پاره ای از زمان است و از قیامت به ساعت تعبیر می شود، چون حساب واقع در آن همچون ساعت­ دنیا زود گذر است و یا بر اثر آن است که مجرمان چون قیامت را مشاهده کنند گویند ما جز پاره ای از روز درنگ نکردیم. " وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَه يُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ ما لَبِثُوا غَيْرَ ساعَه ... "­ ( روم55)

روزی که قیامت برپا شود مجرمان سوگند یاد می کنند که جز زمانی کوتاه در قبرهای خویش نمانده ...
­­
نکته سوم :

­به دنبال بیان عقیده به قیامت ، به پیامبر دستور می دهد که در برابر لجاجت ها ، نادانیها ، تعصب ها ، کار شکنی ها و مخالفت ها ی سر سختانه آنان ملایمت و محبت نشان دهد.

­از گناهان آنها صرف نظر کن و آنهارا ببخش ، بخششی زیبا که حتی توام با ملامت نباشد" فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَميلَ" .پس به نیکویی از لغزش هاصرف نظر کن.زیرا تو با داشتن دلیل روشن در راه دعوت و رسالتی که به آن ماموری برای تحکیم پایه های مبداءو معاد در قلوب مردم ، نیازی به خشونت نداری."صفح " به معنی روی هر چیزی است مانند صفحه صورت و به همین جهت " فاصفح " به معنی روی بگردان و صرف نظر کن آمده است و از آن جا که روی گرداندن از چیزی گاهی به خاطر بی اعتنایی و قهر کردن و مانند آنست و گاهی به خاطر عفو و گذشت بزرگوارانه لذا در آِیه فوق بلا فاصله آن را با کلمه­ "جمیل "(زیبا)توصیف می کند تا معنی دوم را برساند.در روایتی از امام علی بن موسی الرضا علیه السلام می خوانیم که در تفسیر آیه فرمود : " العفو من غیر عتاب " منظور عفو کردن خالی از مواخذه و سرزنش است.


­نکته چهارم­:

­دلیل برلزوم گذشت و عفو جمیل این است که پروردگار آفریننده و آگاه است :" إِنَّ رَبَّكَ هُوَ الْخَلاَّقُ الْعَليمُ "

او می داند که همه مردم یکسان نیستند و از اسرار درون و طبایع و میزان رشد فکری و احساسات مختلف آنها با خبر است ، نباید از همه آنها انتظار داشته باشی که یکسان باشند بلکه باید با روحیه عفو و گذشت با آنها بر خورد کنی تا تدریجا ًتربیت شوند و به راه حق آیند.

­

­

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان