یکشنبه, 01 مهر,1403

­

چهارشنبه, 27 بهمن,1400

وفات الگوی صبر و شجاعت حضرت زینب علیها السلام تسلیت باد

وفات الگوی صبر و شجاعت حضرت زینب علیها السلام تسلیت باد

­مقام معظم رهبری(مدظله العالی): «زینب کبری دارای شخصیت چند بُعدی است؛ دانا و خبیر و دارای معرفت والا و یک انسان برجسته است که هر کس با آن بزرگوار مواجه می‌شود، در مقابل عظمتِ دانایی و روحی و معرفت او احساس خضوع می‌کند». (بیانات‌ در دیدار اقشار مختلف مردم‌، ۱۳۸۴/۰۳/۲۵)

­مقام معظم رهبری(مدظله العالی):

«زینب کبری یک نمونه‌ی برجسته‌ی تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکی از مهمترین مسائل تاریخ نشان می‌دهد. اینکه گفته می‌شود در عاشورا، در حادثه‌ی کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد - که واقعاً پیروز شد - عامل این پیروزی، حضرت زینب بود؛ والّا خون در کربلا تمام شد. حادثه‌ی نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصه‌ی عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامىِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعىِ دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری؛ نقشی که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلی چیز مهمی است. این حادثه نشان داد که زن در حاشیه‌ی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. قرآن هم در موارد متعددی به این نکته ناطق است؛ لیکن این مربوط به تاریخ نزدیک است، مربوط به امم گذشته نیست؛ یک حادثه‌ی زنده و ملموس است که انسان زینب کبری را مشاهده می‌کند که با یک عظمت خیره‌کننده و درخشنده‌ای در عرصه ظاهر می‌شود؛ کاری می‌کند که دشمنی که به حسب ظاهر در کارزار نظامی پیروز شده است و مخالفین خود را قلع و قمع کرده است و بر تخت پیروزی تکیه زده است، در مقر قدرت خود، در کاخ ریاست خود، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگ ابدی را به پیشانی او می‌زند و پیروزی او را تبدیل می‌کند به یک شکست؛ این کارِ زینب کبری است. زینب (سلام اللَّه علیها) نشان داد که می‌توان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ».

(بیانات در دیدار جمعی از پرستاران نمونه کشور، ۱۳۸۹/۰۲/۰۱)­

------------------------------------------------------------------------------------------------------

مبانی، عملکردها و روش‌های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زینب(س) از چهره‌های برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربیتی و تدابیر سیاسی- اجتماعی ایشان در طول تاریخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف این مقاله بررسی مبانی، عملکردها و روش‌های تربیتی بانوی جهان اسلام، حضرت زینب(س) است.

نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان می‌دهد که مبانی نظری عملکردهای تربیتی حضرت زینب(س) شامل: توانمندی عقلانی در سطح عالی، بهره‌مندی از علوم الهی، تعلّم شایسته از اولیای دین، مطالعه قرآن و حدیث، اندوخته‌های تربیتی، تجربه‌های آموزگاری، مقام عبودیت و جایگاه شخصیتی و اخلاقی آن حضرت در صبوری و مقاومت، شجاعت و شهامت، مسئولیت پذیری سیاسی- اجتماعی، عملی کردن عواطف انسانی و توانمندی به کارگیری روش‌های مناسب در شرایط مختلف در تعلیم و تربیت است.

منبع: علی نقی فقیهی- سمیه خورشیدی،­نشریه علمی- تخصصی تربیت تبلیغی، پیش شماره1، پاییز 1391

علاقه مندان می توانند برای مطالعه بیشتر به نمایه نرجس مراجعه نمایند.
www.namayenarjes.com

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان