یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 14 اردیبهشت,1395

پـاسـداران نـور هـدایـت ( سوره نور آیه 37 ، 38 )

پـاسـداران نـور هـدایـت ( سوره نور آیه 37 ، 38 )

­تربیت در قرآن ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ به یاد استاد طاهائی (رحمه الله­ علیها ) ­­­­­­­­­­ مدرسه علمیه نرجس (علیهاالسلام)­­­­­­­­­­­­ 95/02/14

ِبسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏

­

قال الله العظیم :

رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجاره وَ لابَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاه وَ إیتاءِ الزَّکاه یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصارُ (نور/37)

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

مردانی که هیچ وقت تجارت ومعامله­ ای آنان را از یاد خدا و بر پا داشتن نماز و پرداخت زکات، سرگرم و مشغول نمی­کند از روزی که در آن دلها و چشم­ها ­دگرگون می­شود بیمناکند.

لِیَجْزِیَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا وَ یَزیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ ­­(نور/38)

تا خداوند به آنان به نیکوتر از آنچه کرده­اند پاداش بدهد و از فضل و رحمت خویش بر پاداششان بیفزاید و خداوند هر کس را ­بخواهد بدون حساب روزی می دهد.

­

پـاسـداران نـور هـدایـت

­

نکات مورد توجه آیات: جاذبه­ های دنیای فریبنده به خصوص تجارت و خرید و فروش افراد زیادی را دچار غفلت می نماید به طوری که از یاد حق غافل می­شوند اما انسان­های الهی با ایمان و اراده قوی از این لغزش­گاهها به سلامتی گذر کرده و ابعاد وجودی آنان دائماً در حال رشد است.

نکته اول: قران کریم در بیان معارف و به کار بردن کلمات ویژگی های مخصوص به خود را دارد . کسانی که می خواهند از این کتاب آسمانی بهره­مند باشند باید ادبیات خاص آن را بدانند.

در آیه فوق کلمه ­ی "رجال"چون به دنبال آن "نساء"به کار نرفته است به معنای بندگان خدا می­باشد اعم از مرد و زن.

بنا بر آیه فوق ویژگی مهم این افراد در عدم غفلت شان است زیرا می فرماید :" رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَه وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ"

"تجارت" داد وستد دایمی است که برای به دست آوردن سود انجام می­گیرد ولی "بیع"خرید و فروش مقطعی و دفعی برای رفع نیاز­های روز مره­ ی زندگی است.

تاکید کلام الهی بر این است که آنها در عین فعالیت های سازنده و مثبت اقتصادی تمام برنامه ­هایشان تحت الشعاع نام خداست و چیزی را بر آن مقدم نمی­شمرند.

نکته دوم: این بندگان الهی چون تجارتشان همراه با یاد خدا و نماز و زکات است دارای ارزش ویژه ­ای می­باشد. یعنی به بیان روشن آنان نان حلال در زندگی خود وارد می­کنند.

خداوند می­فرماید: "رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَه وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ"

مفسران متفقند که مراد از ذکر در آیه شریفه ذکر قلبی است که دارای آثار برکات فراوانی بوده و آنان دائماً به آن مشغولند. در عین مسئولیت­های اجتماعی واقتصادی یاد خدا هرگز از دل شان نمی­رود اقامه نماز به عنوان برترین رابطه این بندگان الهی با خدا در سر وقت خود انجام می­گیرد. ­زیرا در حدیث آمده است هنگامی که وقت نماز داخل می­شود حق آن را ادا می­کنند.

از سوی دیگر این تاجران موفق انفاقات مالی خود را در اولویت دارند" وَ إِقامِ الصَّلاه وَ إیتاءِ الزَّکاه"

نکته سوم: برجسته­ ترین ویژگی پاسداران نور هدایت ترس مستمر از دادگاه قیامت است.

"یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ "­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

"تقلب"ازماده" قلب "درلغت به معنای دگرگونی است. دراینجا مراد ازعوض شدن قلبهاوچشم­ها ظاهراً تغییر در فهم و دیدن است فهم و درک مومنان در آن روز عوض می­شود. عظمت خدا، خلود در بهشت، اسرارعالم، واقعیت اشیاء، وهزاران چیز را که دردنیا به طور ناقص درک می­کردند و یا حقیقت آن را نمی دانستند در آخرت درک خواهند کرد.

قلب و چشم کفار نیز عوض خواهد شد. زیرا تمام قلوب و ابصار را تصریح کرده است.در آیات دیگری می خوانیم :" لَقَدْ کُنْتَ فی‏ غَفْلَه مِنْ هذا فَکَشَفْنا عَنْکَ غِطاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدیدٌ"­­­­­­­­­ ­(ق/22)

براستی تو از این حقیقت که امروز به عیان آن را می­بینی غافل بودی وما پرده­ ای که حقیقت را برتو پوشانده بود کنار زدیم وامروز دیده­ ی تو تیزبین است.

نکته چهارم : لام در" لِیَجْزِیَهُمُ "برای غایت و عاقبت است . یعنی عاقبت کارشان به آنجا می­رسد که خدا پاداش بهترین عمل را به آنها می­دهد " لِیَجْزِیَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا وَ یَزیدَهُمْ........"

مطلب مهم این است که خداوند تمام اعمال آنها را بر معیار و مقیاس بهترین کارهایشان پاداش می دهد حتی اعمال کم اهمیت و متوسط شان هم ردیف بهترین اعمال ایشان در خور پاداش می شود. پس خداوند اعمال آنها را پاک می کند، نقایص عملشان را نادیده می­گیرد.

در ادامه می فر ماید: "وَ یَزیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ"یعنی خداوند تبارک و تعالی بالاتر از استحقاق، به آنها پاداش می­دهد و این جای تعجب نیست. زیرا پروردگار فضل خود را برای آنها که شایسته اند محدود نکرده است

جمله پایانی آیه باز نوید و بشارت دیگری را به همراه دارد"وَ اللَّهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ "آری تکمیل عمل و رساندن آن به درجه­‌ی احسن و عطای اضافه براستحقاق، بالاتر از حساب می باشد.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان