یکشنبه, 01 مهر,1403

­

چهارشنبه, 16 مهر,1399

چند مولفه از الحاد مدرن

چند مولفه از الحاد مدرن

هشدار علما و فلاسفه اسلامی در زمانه فعلی اینست که کسانیکه در دفاع از دین فعال هستند و داعیه مرزبانی از کیان اسلام را دارند در کنار تحصیل علوم معارفی حتما ضرورت آشنایی با علوم تجربی و فیزیکالیسم و زیست شناسی فرگشت و علومی ازین دست را در خود ایجاد کنند.­

1-از نشانه های الحاد مدرن ساده سازی وعمومی سازی علوم تجربی ست. یعنی اگر قبلا اندیشمندان موحد با امثال راسل و هیوم مناظره داشتن امروزه همان ادبیات در لسان نوجوانان و دانش اموزان ست و باید به اقناع و توجیه انان پرداخت. که کار آسانی نیست.

2- الحاد جدید خیلی بی پروا با یافته های علوم تجربی به نقض متافیزیک و امور غیر مادی مانند روح متعالی و ویژگی های انسانی در پس کالبد مادی می پردازد...

3- الحاد جدید سوار بر یافته های : علم فیزیک(فیزیک کوانتوم.جهان موازی.بقای انژری و خودزا بودن ماده....)

­زیست شناسی( نئوداروینیسم.زیست شناسی مولکولی و علم زنتیک و فرگشت و...)
روان شناسی و...

در صدد تبیین تمام امورات معنوی. اخلاقیو... در قالب این علوم تجربی ست...
در حقیقت در دو قالب هستی شناسی و روش شناختی مادی و تجربی بشر را از عالم ملکوت و خداوند متعال بی نیاز میکند... مثال در خصوص مطلب فوق لازم به اطلاع است که اخیرا dean hamer دانشمند ژنتیک در کتاب­"ژن خدا "فرضیه ای دارد که می گوید در­ DNE انسان ژنی بنام vmat2 وجود دارد که کار ان تولید مفهوم خداست... حتی بعضی دیگر می گویند خدا محصول تبعی مغز انسان ست.

خوب با این یافته های جدید آیا جایی برا وجود خدا­ و­ بعد روحانی و فطرت انسانی که غیر قابل تغییرست؛ و­ در اموزهای دینی از ان یاد شده؛ می ماند...؟

«فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطرالناس علیها لاتبدیل لخلق الله ذالک الدین القیم » (روم/ 30)

و از طرفی عده ای براحتی با استفاده از پدیده کرونا و اینکه واکسن ساخته شده غربی تاثیر منفی بر کروموزوم خدا دارد؛موفق شدن خیلی علمی و غیر مستقیم این فرضیه رو به جوامع دینی القا کنند و ضمن بزرگ نمایی قدرت استعمارگران ؛نفوذ علوم تجربی را در امور روحانی نیز تعمیم و گسترش دهند.و افرادی غافل این مسائل را انتشار می دهند.

هشدار علما و فلاسفه اسلامی در زمانه فعلی اینست که کسانیکه در دفاع از دین فعال هستند و داعیه مرزبانی از کیان اسلام را دارند در کنار تحصیل علوم معارفی حتما ضرورت آشنایی با علوم تجربی و فیزیکالیسم و زیست شناسی فرگشت و علومی ازین دست را در خود ایجاد کنند. تا توان پاسخ گویی و عدم انفعال در مقابل این دست مطالب را داشته باشند... بارها در نهادهای دینی­ دیده شده با بی اطلاعی زمینه انتشار این مطالب حتی با بر گزاری کلاس های مختلف مهارتی از قبیل: رمز موفقیت... قدرت ذهن... مهارت خواستن توانستن بر اساس فیزیک کوانتومی و قانون جذب... شهادت آب و... بوجود آمده است... .

نکته مهم: غفلت از فلسفه علوم و اینکه حد و مرز هر علم چقدرست انسان را به این مسئله معطوف می کند که قلمروی دانش تجربی چقدرست... و آیا قادر به اظهار نظر در چه حیطه ای و انجام چکارهایی ست؟و چه کارهایی از توان ان خارج ست و حق اظهار نظر در مورد انچه قلمرو ان نیست را ندارد... پس اطلاعات در علوم عقلی نیز باید افزایش یابد... .


منابع :
1-خدا باوری و دانشمندان معاصر غربی-مهدی گلشنی
2-علل گرایش به مادی گری-شهید مطهری
3-بی پروایی در قلمرو فیزیک و فلسفه-مهدی چهل تنی

مرکز پژوهشی مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیها السلام مشهد

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان