یکشنبه, 01 مهر,1403

­

دوشنبه, 29 آذر,1395

گزارشی از حضور خانم شایسته خوی در سی امین کنفرانس وحدت اسلامی

گزارشی از حضور خانم شایسته خوی در سی امین کنفرانس وحدت اسلامی

خانم شایسته خوی (مدیر مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (علیها السلام)) بعنوان عضو هیأت امنا و شورای سیاست گذاری مجمع عمومی تقریب مذاهب اسلامی در سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با موضوع "وحدت و ضرورت مقابله با جریانهای تکفیری" شرکت نمودند.

خانم شایسته خوی (مدیر مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (علیها السلام)) بعنوان عضو هیأت امنا و شورای سیاست گذاری مجمع عمومی تقریب مذاهب اسلامی در سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با موضوع "وحدت و ضرورت مقابله با جریانهای تکفیری" شرکت نمودند.

شایان ذکر است این کنفرانس ویژه اعضای مجمع عمومی تقریب مذاهب اسلامی و از تاریخ 25 تا 27 آذر 95 در محل سالن اجلاس سران تهران با حضور بانوان فعال و نخبه برگزار گردید.

مدیر مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (علیها السلام) ابتدا در دو کمیسیون این کنفرانس با عنوان "کمیسیون مساعی حمیده" و "کمیسیون رسانه" که با حضور اندیشمندانی از کشورهای عراق، مصر، کویت، افغانستان، پاکستان، بحرین، یمن، آمریکا، آذربایجان، انگلستان و افریقا برگزار شد حضور بهم رسانیدند و سپس در "کمیسیون اتحادیه جهانی زنان مسلمان" با سه محور "جایگاه والای زن مسلمان در تمدن سازی توحیدی در تقابل با جریانهای تکفیری"، "نقش زنان در مقابله با ترویج خشونت توسط جریانهای تکفیری از طریق بدعت گزاری در احکام اسلامی" و "بررسی زمینه های تحقق وحدت عملی در سایه سار حضرت زهرا (علیها السلام)" شرکت نمودند.

قابل ذکر است در کمیسیون اتحادیه جهانی زنان مسلمان، خلاصه ای از مقالات ارائه شده افراد قرائت شد که خانم شایسته خوی مقاله ی "حضرت زهرا (علیها السلام) محور وحدت" و یکی از طلاب امور بین الملل مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (علیها السلام) (از کشور الجزایر) مقاله ی "جهاد نکاح" را در جمع بانوان اندیشمند کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، سنگال، یمن، کویت و بحرین ارائه نمودند و پیرامون آن به گفتگو پرداختند و درنهایت این کمیسیون با قرائت بیانیه ای خاتمه یافت.

در ادامه ایشان در جلسه مجمع عمومی به عنوان عضو شورای سیاست گذاری مجمع عمومی تقریب مذاهب اسلامی (جهت انتخاب هیأت رئیسه) شرکت نمود. در این جلسه که با حضور آیت ا... اراکی (دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی) برگزار شد، اعضای هیأت امنا و اعضای اتحادیه جهانی زنان مسلمان ضمن ارائه تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های دو سال آینده، کاستی ها و نقص های برنامه را مورد بررسی قرار داده و اعضا از جمله خانم شایسته خوی نظرات خود را در مورد تعاملات و ارتباط مؤسسه با مرکز جهانی اسلام، برنامه ها و هماهنگی ها و ... اظهار نمودند.

همچنین دیدار شرکت کنندگان با مقام معظم رهبری و بهره گیری از بیانات ایشان از جمله برنامه های این مراسم بود.

در حاشیه اجلاس مدیر مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (علیها السلام) با برخی از افراد مؤثر در تحقیق و پژوهش دین مبین اسلام، از جمله خانم آمساتو (مشاور پارلمانی رئیس جمهور سنگال)، دکتر سعید شهابی (نویسنده بحرینی و رئیس مؤسسه ابرار اسلامیک در لندن)، خانم دکتر سامیه (از عراق)، خانم دکتر سامیه راحیل (از پاکستان)، خانم غدیر جمال (از کویت) و ... دیدار و گفتگو نموده و تعاملات پژوهشی را درخواست نمودند.

در پایان گزیده ی سخنان خانم شایسته خوی در کنفرانس به شرح ذیل بیان می گردد:

وحدت چنگ زدن به دستاویز استوار دین الهی است که دو یادگار گرانبهای قرآن و عترت منادی آن هستند. وحدت به معنای یکی بودن و یکی شدن و در اصطلاح یعنی همگرایی امت اسلامی با چنگ زدن به ریسمان استوار الهی دین خدا است (واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا (آل عمران/103)).

ایشان افزود: در آیاتی از قرآن توصیه به وحدت و دوری از تفرقه شده است؛ آنجا که امت اسلام را یگانه می داند (إنّ هذه امّتکم امّه واحده) و در زیباترین توصیف (انما المؤمنون إخوه) عترت و اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) که عدل قرآن اند، در راستای قرآن به وحدت امت اسلام در گفتار و کردار توصیه کرده اند. وحدتی که همه را در صراط مستقیم قرار می دهد و حضرت فاطمه (علیها السلام) که به اجماع و اتفاق فریقین فردی از اهل بیت و دختر نبی گرامی اسلام است نیز تأکید ویژه بر وحدت دارد و خود محور وحدت است. فاطمه (علیها السلام) نقش ویژه در هدایت امت و نجات شان از گمراهی و بلاها دارد و بعلاوه عامل مؤثری در ایجاد وحدت است تا جایی که در بیانی پرمغز می فرماید: (طاعتنا نظاماً للملّه و امامتنا اماناً من الفرقه). سیره عملی و علمی ایشان همه وحدت گرایانه بوده وندای وحدت فاطمه زهرا (علیها السلام) با تأکید بر مشترکات امت اسلام یعنی توحید، معاد، نبوت، قرآن و احکام ضروری دین و فضائل اخلاقی است.

خانم شایسته خوی سپس گفت: آن حضرت در بخشی از بیانات گرانقدرش از قرآن می گوید و در بخشی دیگر به نقش عدالت در همگرایی دلها اشاره می فرماید و در ادامه به تأثیر پیروی از اهل بیت در نظام بخشیدن به اجرای احکام شریعت و جلوگیری از پراکندگی این امت اشاره می کند. حضرت با اشاره به آیه 144 سوره آل عمران (و ما محمد الا رسول) از بازگشت به جاهلیت هشدار می دهد و متوجه پایداری وفا به دین اسلامی می کند. بنابراین تفرقه به دین آسیب نمی زند حتی اگر یارانش اندک باشند بلکه به عاملان و پیروان تفرقه لطمه جبران ناپذیر در دنیا و آخرت می زند. اینکه فاطمه زهرا (علیها السلام) می فرماید: (نظاماً للملّه) به این معنی است که نظام وسیله ای که با آن به مجموعه ای نظم می بخشند مانند نخ تسبیح که دانه ها را کنار هم می چیند تا پراکنده نشوند. ملت یعنی دین و شریعت؛ حضرت چه در معنای حقیقی آن را استعمال کند و چه در معنای مجاز، در معنای اول با فرمانبرداری از اهل بیت مردم در صراط قرار می گیرند و از هر نوع انحرافی در امان خواهند ماند. در این عبارت حضرت در واقع مبین مرجعیت علمی اهل بیت است، و در معنای دوم فرمانبرداری از اهل بیت وسیله نظم بخشیدن به امت اسلامی است که مفهوم نظم اجتماعی را می رساند. بنابراین اهل بیت با برجسته ساختن مشترکات امت اسلامی پیروان خود را به مدارا با مخالفان دعوت و در طول تاریخ حیات خود همواره بر یکپارچگی امت اسلامی تأکید می کرده اند. و تحمل مظلومیت را بر تشتّت جامعه ترجیح می دادند.

­روابط عمومی مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (عليها السلام)

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان