شنبه, 31 شهریور,1403

­

پنجشنبه, 03 تیر,1395

گزيده اي از سخنراني هاي محفل انس با قرآن ماه رمضان درمؤسسه‌ي علمي- تحقيقي مكتب نرجس (عليهاالسلام) مشهد

گزيده اي از سخنراني هاي محفل انس با قرآن ماه رمضان درمؤسسه‌ي علمي- تحقيقي مكتب نرجس (عليهاالسلام) مشهد

مؤسسه‌ي علمي- تحقيقي مكتب نرجس(عليهاالسلام) همانند سالهاي پيشين در روزهاي ماه رمضان برنامه‌هاي معنوي ويژه عموم بانوان شامل تلاوت قرآن كريم، تدبر در آيات قرائت شده، سخنراني، بيان احكام و نماز جماعت را برگزار مي‌نمايد.

در محفل انس با قرآن خانم پورحسيني از اساتيد حوزه به بيان تفسير آياتي از سوره هاي قرآن پرداخت.

وی گفت: سوره انعام بر محوریت پاسخ به شبهات کافران در خصوص رسالت پیامبر است، با توجه به این سوره از قرآن افشاگری دروغ کافران یکی از برنامه هاست چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز در برابر دروغ‌های دشمنان اسلام افشاگري نمودند.

خانم پورحسيني سپس افزود: تأثیر شبهات دشمن بر افراد در نتیجه‌ي رایج شدن حرام خواری است چرا كه در بخشی از سوره انعام (آيه 118) به خوردن مال حلال تأکید دارد و يكي از راهکارهای دشمنان اسلام، برای پیشبرد اهدافشان خوراندن مال حرام به شکل های گوناگون در جوامع اسلامی است.

وي افزود تأثیر شبهات دشمن بر افراد يكي از نتايج رایج شدن حرام خواری است.

خانم پورحسيني سپس تسلیم شدن در برابر حق را سبب آرامش انسان دانست و با بيان این که اگر انسان تسلیم حق باشد دارای آرامش است گفت کسانی که آرامش ندارند از شیطان پیروی می کنند .

وي در ادامه ارزش دينداري را در اختياري بودن آن دانست وگفت: پیامبر(صلي ا... عليه و آله) برای قرآن زحمات بسیاری کشیدند و اتصال به عالم ملکوت کار آسانی نبود و نقل شده است که در هنگام نزول آیات قرآن عرق بر پیشانی ایشان می نشست و می لرزیدند؛ ما نيز نباید زحمات ایشان را نادیده بگیریم.

خانم پورحسيني همزمان با سالروز رحلت حضرت خديجه (عليهاالسلام) به تبيين شخصيت آن بانوي بزرگوار پرداخت و گفت: رفتار ایشان نسبت به پیامبر به عنوان یک همسر و نیز به عنوان ولیّ زمان سبب شد تا به شخصیت برجسته‌اي تبدیل شوند. وي ولايتمداري حضرت خديجه را الگوي زنان مسلمان دانست.

در ادامه سلسله محافل انس با قرآن استاد پورحسيني در تفسير بخشي از سوره اعراف بخش اول آن را بيان عظمت قرآن كريم عنوان و بخشي را مربوط به بيان تلاشهاي شيطان در جهت گمراه كردن از راه دين دانست و بخش سوم را بيان مجازات دنيوي مخالفت با آيات الهي عنوان كرد.

ايشان بيان سرگذشت مخالفان با پیامبران در قرآن را هشداری برای ما خواند و گفت كه آنان چگونه با اين فساد به تباهي كشيده شدند.

وي عامل بسياري از بلاهاي طبيعي را فساد در جوامع اسلامي دانست.

اين استاد حوزه آيات پاياني سوره اعراف را دربرگيرنده‌ي اهمّيت پاسخگويي به شبهات جوانان عنوان كرد و بي تفاوت نبودن نسبت به سئوالات بچه ها را يك وظيفه دانست.

وي رعايت آداب قرآن خواندن را موجب درك آن خوانده وافزود: با رسيدن به اين بصيرت به پاسخ شبهات دست مي يابيم.

  استاد پورحسيني در تفسير سوره اسراء تبعيت ازعادات را نوعي شرك خواند و گفت: برای تغییر خود ابتدا باید عادت‌های خود را تغییر دهیم.

وي افزود: برای استجابت دعا، نخست باید خود را اصلاح کرد، و تأکید دارد که شخص نخست باید روی شخصیت، نقاط ضعف و قوت خود کار کند تا اصلاح شود.

وی با اشاره به آیه 84 اين سوره اظهار کرد: منظور از «شاکله» راه و روش یک سلوک معنوی است که از سه مرحله‌ي امور تربیتی، اخلاقی و معنوی تشکیل شده است و برای سلوک معنوی باید هر سه مرحله را با هم داشته باشیم. ماه رمضان فرصتی برای تغییر عادت‌های منفی است و گام نخست برای اصلاح انسان در رمضان است.

استاد پورحسيني در تفسير سوره انفال گفت: قدرت مؤمنان در گرو پیروی از دین خدا است. در هر زمانی دشمن وجود دارد و ما باید در برابر آن ها بايستیم و جهاد با دشمن يك وظيفه ايماني است.

ايشان سپس گفت: در اين سوره با مطرح نمودن بحث انفال اشاره به اين دارد كه در مورد آن چه که مصلحت مملکت و صلاحدید رهبر جامعه اسلامی است نباید از پذیرش آن کراهت داشته باشیم.

وي ادامه داد: در آیه 27 تا 28 سوره انفال خداوند به خیانت و افشا نکردن اسرار نظامی تأکید دارد و خیانت به پیامبر (صلي ا... عليه و آله) را موجب خیانت به خود فرد بیان می کند.  وی اعتقاد به خدا را راهگشای گره ها بیان و اظهار کرد: خداوند در آیه 29 تا  44 سوره انفال به اعتقاد داشتن به خدا تأکید دارد، به همان میزانی که انسان به خدا اعتقاد داشته باشد، نتیجه آن را خواهد دید.

 پورحسینی افزود: خداوند می فرماید: «اگر تقوا داشته باشید، خدا راه نجات را فراهم می کند» بنابراین اگر باور و اعتقاد به خدا داشته باشیم و نتیجه کار را به خدا واگذار کنیم، خداوند آن مشکل را حل می کند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 37 تا 41 سوره انفال به ناکامی کافران اشاره دارد که با حمایت خداوند آن‌ها به مقصود خود نخواهند رسید.

ايشان اذعان داشت: آیه 44 تا 45 سوره انفال خداوند به یاد خدا و پرهیز از خودمحوری اشاره دارد؛ بنابراین وظیفه مؤمنان خدامحوری و پرهيز از خودمحوری و پیروی از روش کافران و منافقان است.

خانم پور حسيني گفت: در صورت دشمنی با خدا جزء بدترین جنبندگان خواهیم شد؛ بنابراین باید با توجه به قرآن وظیفه خود را در برابر دشمن بشناسیم و به خداوند ایمان داشته باشیم.

روابط عمومي مؤسسه علمي- تحقيقي مكتب نرجس (عليهاالسلام)


نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان