دوشنبه, 02 مهر,1403

­

پنجشنبه, 26 خرداد,1401

 انتظار فرج در کلام امام رضا(ع)

 انتظار فرج در کلام امام رضا(ع)

­

­از آن جا که انتظار فرج، جامعه منتظر و مهدوی را به جامعه‌ای فعال و پویا تبدیل می‌کند و با رکود و تحجر در تضاد است، مهم ترین عامل رشد و شکوفایی اخلاقی برشمرده می‌شود و همواره مورد تأکید و توجه همه معصومان علیهم السلام بوده است. پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنی(ع) انتظار فرج را بهترین و برترین اعمال امت معرفی کرده‌اند.
­از این روایت می‌توان برداشت نمود که حضرت مهدی(عج) خود از منتظران وعده الهی ظهور بوده و چشم به فراهم شدن اسباب تحقق دولت موعود الهی دارند.
­جنبه اخلاقی انتظار فرج آن است که نوع خاصی از صبر و بردباری به عنوان یکی از برترین فضائل اخلاقی به حساب می‌آید. در حقیقت، انتظار فرج، هم صبر بر مصیبت است و هم صبر در عبادت. در کلامی امام رضا علیه السلام انتظار فرج را این گونه تبیین فرموده اند: (ما أحسن الصبر و انتظار الفرج…. فعلیکم بالصبر فإنه إنما یجیء الفرج علی الیأس…؛)
در حقیقت، امام با این بیان، تفاوت میان صبر مذموم و ممدوح را به شیعیان گوشزد کرد و انتظار فرج، صبری توأم با حرکت به سوی مقتدا و در نتیجه، متلبس شدن به صفات امام عصر (عج) معرفی شده است که یکی از ثمرات باور به آن را می‌توان، مقابله با ظلم و بیدادگری بر شمرد.
در کلام امام رضا علیه السلام از مسائلی که در باره امام مهدی(عج) مورد توجه خاص بوده، مسأله انتظار فرج است که می‌تواند برای محققان مهدویت، دست مایه تحقیقات علمی باشد. در حدیثی آمده است که آن حضرت خود هنگام شنیدن نام «قائم» از جای برمی خاست و دست بر سر می‌نهاد و می‌فرمود: «خدایا! فرجش را برسان و قیامش را آسان گردان».­
فصلنامه انتظار موعود/ ش 33
برای مطالعه بیشتر مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید
www.namayenarjes.com

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان