یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 22 دی,1394

آداب طلبگی با حضور حجه الاسلام جلائیان

آداب طلبگی با حضور حجه الاسلام جلائیان
کمال ما انسانها یعنی هرکس در هر موقعیتی به وظیفه اش عمل کند.
 

آداب طلبگی


یکی از عوامل موفقیت شخص تعیین هدف است و هدف بسیاری از ما رسیدن به کمال است، کمال ما انسانها یعنی هرکس در هر موقعیتی به وظیفه اش عمل کند.


      هدف حوزه در چهار عبارت ‌شناخت دین، تبیین دین، تبلیغ دین و پاسخگویی به شبهات دینی خلاصه می شود و لازم است که در کلاس درس با این چهار هدف حضور پیدا کنیم. گاهی فراز و نشیب ها هدف را کمرنگ می کند  هراز گاهی هدف را باید تقویت کرد. هر طلبه اهدافش را بنویسد و هر ماه یا هر دو ماه یکبار آن را بازخوانی کند. برای نمونه از آثار هدفمند بودن می توان به تقویت اراده، مسئولیت پذیری نسبت به جامعه (برای طلبه تا سال پنجم بیش از یک ساعت پرداختن به کار اجتماعی اصلا صلاح نیست)، برنامه ریزی (برنامه ریزی باید متناسب با توان و استعدادهای ما باشد و قابلیت بالانس داشته باشد، در برنامه ریزی باید هرروز یک ساعت را برای جبران عقب افتادگی خالی بگذاریم)،  همراه گزینی (هم مباحثه‌ای خوب داشته باشیم) و توجه به تمام ابعاد رشد (طلبه اگر یک بعدی رشد کند هیچ ارزشی ندارد، کسانی که امام حسین (علیه السلام) را کشتند از لحاظ عبادت کم نداشتند) اشاره نمود.


وی در ادامه گفت: باید به تمام ابعاد توجه کنیم. رشد علمی، اخلاقی، عقلی، اجتماعی و... اخلاص یعنی وقتی به کسی کمک کردیم چه تشکر کند چه ناسپاسی فرقی نکند. اگر دست کسی را که نمی پسندم نگرفتم اخلاص در کارم نیست، توجه به تمام ابعاد رشد از نظر اجتماعی به درجه ای برسیم که درسی که می خوانیم ارتباطش با جامعه را بفهمیم. اگر پا به مسئولیت اجتماعی گذاشتید نماز شب بر شما واجب می شود باید از شب کمک بگیرید "یا أیها المزمل قم اللیل الا قلیلا ... "
ایشان  تقویت روحیه طلبگی، پشتکار و تلاش و نظم را از دیگر آثار هدفمند بودن دانست و در توصیه به اساتید افزود: اساتید موظفند علو همت را در طلاب تقویت کنند و طلاب را به تهجد و معنویت سوق دهند. درس را مسئولیت و وظیفه بدانیم دو امانت دست ماست یکی نسلی که سر کلاس نشسته اند و دیگری امانتی که پیشینیان روی دوش ما گذاشتند و آن بار مسئولیت حوزه است که اگر به این دو امانت خیانت کنیم قطعا عذاب ما بسیار سنگین خواهد بود. دیگر اینکه فقط ماده درسی را منتقل نکنیم بلکه روح طلبگی را تزریق کنیم. استاد باید به روحیات افراد توجه داشته باشد واگر درس با زندگی گره نخورد  به درد نمی خورد و این ظرافت کار استاد است.

 

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان