یکشنبه, 01 مهر,1403

­

چهارشنبه, 26 تیر,1398

آغاز دوره تثبیتی طلاب جدید الورود مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیها السلام مشهد

آغاز دوره تثبیتی طلاب جدید الورود مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیها السلام مشهد

دوره تثبیتی طلاب ورودی جدید مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیها السلام در مقاطع سیکل، دیپلم و بالاتر در هفته جاری آغاز شد.

در مراسم افتتاحیه افراد ضمن آشنایی با حوزه علمیه و مسائل آموزشی از سخنان خانم شایسته خو و خانم حبیبی بهره بردند.

قابل ذکر است بالغ بر 80­ نفر در این دوره ظرف مدت 40 روز بخش هایی از دروس صرف، احکام و تجوید را گذرانده و نهایتاً در صورت قبولی در امتحان به عنوان طلبه رسمی در سال تحصیلی پیش رو پذیرفته می شوند.

خانم شایسته خو در جمع طلاب دیپلم و بالاتر ضمن تبریک ولادت امام رضا علیه السلام در اهمیت آینده طلبی به دو گزاره: «إن العلماء ورثه الانبیاء» و «هو الذی بعث فی الأمیین رسولاً منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمه» اشاره کرد و عنوان داشت: اگر علمای دین وارثان پیامبران هستند، پیامبران مأموریت تعلیم و تربیت را بر عهده دارند. طلبه در آینده کاری اش یا معلم است و یا مربی؛ یک عنصر فرهنگی که به کار تعلیم و تربیت انسان ها اشتغال دارد.

ایشان با مطرح نمودن این سؤال که چرا طلبه شدیم؟ بیان داشت: ما می توانم مسیر انبیاء و ائمه را طی کنیم و به عنوان رهبر دینی جامعه در سطوح اجتهاد، تحقیق، تبلیغ، فضل، وارستگی و فرزانگی در کسوت مقدس روحانیت عمل کنیم. من می توانم انسان بشوم، می توانم کامل بشوم و می توانم نماینده ملکوت شوم. طلبه اول باید این را با خود حل کند که من آمده ام خلیفه الله بشوم. ما طلبه شدیم برای رهبری دینی جامعه و برای پیاده کردن دین در متن زندگی؛ که لازمه این ها خلیفه خداشدن است. بنابراین علمی که می آموزیم از سخنی خاص است. علم باید از جنس نورانیت باشد. ملائکه در برابر چنین علمی و چنین طلبه ای احساس کوچکی می کنند. در روایت است که ملائک بالشان را برای چنین طلبه ای پهن می کنند. منظور از بال قدرتشان است یعنی ملائک فرستاده های خدا هستند برای کمک، رحمت و صلوات برای طلبه علم حقیقی و طلبه ای که دنبال نورانیت باشد این الطاف الهی شامل حالش می شود و به اندازه زحمتی که می کشد راه برایش باز می شود. پس علم و طلبه شدن، راه خلیفه خدا شدن است.

مدیر مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیها السلام­در ادامه افزود: علم گاهی با نیت شیطانی تحصیل می شود و گاهی با نیت رحمانی. نیت شیطانی این است که می خواهد بزرگ شود، آقا شود، "من" مطرح می شود. می خواهد ریاست و اعتبار کسب کند، می خواهد مطرح شود، پول بدست آورد، شهرت کسب کند. شیطان هم علم داشت اما مشکلش أنا خیرٌ منه بود. علم باید الهی و نورانی باشد.

وی با تأکید بر داشتن "اخلاص" بیان داشت: انگیزه شما از علم چیست؟ من پیروز شوم یا اسلام؟ الهی بودن علم یعنی طالب علم آماده فداکاری و جهاد برای اسلام است. درس خواندن سخت نیست بلکه خلیفه الله شدن، جا پای انبیاء و اوصیا گذاشتن، منذر و هشدار دهنده شدن کار بسیار سختی است. طلبه باید قدرت ابداع، خلاقیت و ابتکار عمل داشته باشد. طلبه باید قدرت تشخیص بالا داشته باشد و بداند در هر موقعیتی چه کند. حرکت طلبه باید از درون باشد نه بیرون؛ برنامه بیرونی، محتوای درونی را کمک می کند. طلبه باید از درون بجوشد البته مشورت هم بگیرد. طلبه باید دنبال کسب ملکه تقوا باشد. نگذارید برخی مقررات آموزشی مانع کسب تقوای شما شود، مقررات شما را نباید منظم کند بلکه تقوا باید شما را منظم کند، استقلال فردی شما باید شما را به نظم برساند.

اگر بخواهید به نظم و درس و معنویت اصیل و ارزشمند برسید به سه راهکار: استقلال، ادب و تعاون طلاب توجه کنید. نشاط برای طلبه خیلی مهم است؛ نشاط تو زمانی است که خوشی دیگران و نشاطشان تو را بهم نریزد. نشاط یعنی احساس خوشبختی کردن، احساس رضایت، احساس شادی و در نتیجه موفقیت در دین. براساس روایات: دوران اعمال مقررات و نظارت مستمر بر افراد 7 سال (دبستان) است و از 14سالگی باید جوان احساس کرامت کند و به تمرین تقوا بپردازد.

خانم شایسته خو در پایان تأکید کرد: طلبه باید وجدان تحصیلی اش فعال شود. خودتان مباحثه تعریف کنید، خودتان وقتتان را تنظیم کنید، انگیزه ها را به مسئولین نسپرید، به خاطر نمره و امتحان و نظر آموزش درس نخوانید. در دوران تحصیل باید ادب نسبت به مسئولان مدرسه را تقویت کنیم که در واقع نوعی تمرین ولایتمداری است. امام (ره) می فرمودند: اگر خدای نکرده درس نخوانید حرام است در مدرسه بمانید. در طلبگی علاوه بر علاقه باید به راه و رسالت طلبگی هم معتقد و مشتاق باشید.

روابط عمومی مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیها السلام

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان