☘️اربعین موسوی یا کلیمی در اصطلاح به سی روز ماه ذی القعده به علاوه ده روز اوّل ذی الحجه گفته میشود که طبق روایات خداوند در این ایام حضرت موسی را به کوه طور فراخوانده و سی روز با آن حضرت مواعده نموده و سپس به ده روز اول ذی الحجه آن را تکمیل فرمود.
چون این چهل روز در آیات قرآن و روایات دوره عبادت حضرت موسی کلیم الله در خلوت خود با خداوند بوده و پس از این چهل روز بود که خداوند تورات را بر آن حضرت نازل نمود این ایام را اربعین موسوی یا اربعین کلیمی مینامند.
☘️خداوند متعال در آیۀ ۱۴۲ از سورۀ اعراف به این مسأله اشاره فرموده است:
وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدينَ .
☘️در ادعیه شیعی به حالات خاص آن حضرت در این ایام و تجلیات خاص خداوند برای آن حضرت مکررا اشاره شده است.
☘️عدد چهل و اربعین گرفتن بر اساس روایات و تجربه اهل معنی اثری خاص بر وصول انسان به کمالات دارد و لذا در میان اهل سلوک متداول است که بسیاری از عبادات را در دورههای چهل روزه به جا میآورند.
☘️ماه ذی القعده ماه اول از سه ماه حرامی است که به هم پیوستهاند (ذی القعده و ذی الحجه و محرم) و ماههای حرام دارای حرمتی خاص در عالم ملکوت و در عالم ظاهر هستند. اسباب استجابت دعا در آنها فراهم است و بار گناه در آنها سنگینتر از اوقات دیگر است و لذا همواره سالکین الی الله را به مراقبه بیشتر در این ماهها دعوت میکنند.
☘️ده روز اول ماه ذی الحجّه نیز از شریفترین اوقات سال است تا جائیکه هیچ دههای در نزد خداوند از این ده روز محبوبتر نیست؛
قال رسول الله صلّیاللهعلیهوآلهوسلم: ما من أيّام العمل الصالح فيها أحبّ إلى الله عزّ و جل من أيّام العشر- (يعني عشر ذي الحجّة)-
☘️جمعه اول ذی القعده است برابر با روز اول چله کلیمیه است. بعضی به خصوص برخی از عارفان با تمسک به چهل شبی وعده حضرت موسی با خداوند متعال؛ گرفتن چله کلیمیه را توصیه کرده اند.
⁉️سوال:این گونه چله گرفتن ها مانند چله کلیمیه، چله موسویه و چله رضویه و ..... بر اساس متون روایی تا چه اندازه از اعتبار جهت عمل کردن به آن برخوردار است؟
☘️حجت الاسلام علی نصیری استاد حوزه و دانشگاه و رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد در پاسخ به این سؤالات فرمود:
☘️طبق حدیث مشهور نبوی «من أخلص العبادة لله أربعین صباحا ظهرت ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه» چهل روز عبادت خالصانه باعث سرازیر شدن چشمه های حکمت از جان انسان می شود.
☘️وثانیا ، کوچ کردن موسی (ع) به کوه طور برای مناجات با خداوند و...در چهل روز،
☘️حال از کنار هم گذاشتن این دو امر و نیز روایاتی که در باره جایگاه عبادت در دهه اول ذی الحجه رسیده است، می توان نتیجه گرفت که این چهل روز زمان مناسبی برای عبادت است.
☘️ با این حال باید به دو نکته توجه داشت:
1⃣ اعلام این چهل روز به عنوان چله عبادت نمی تواند مسبوق به شرع باشد؛ زیرا از مقارنت دو امر پیش گفته لزوماً چنین مطلبی قابل استفاده نیست.
⚠️به عبارت روشن تر کسی نمی تواند تحت عنوان «چله کلیمیه» عبادت این چهل روز را به عنوان عملی شرعی قلمداد کند؛ زیرا تشریع چنین حکمی حتی در حد استحباب، نیازمند وجود سخن یا سیره معصوم است.
2⃣ پدیده چله نشینی باب موسعی است که زمینه بروز و ظهور رفتارهای تصوف منشانه را فراهم آورد و سرانجام به ظهور مرکز جدیدی در برابر مسجد در اسلام شد با نام خانقاه.
⚠️از این جهت باید مراقب بود که با تکثیر عناوین چله نشینی، که در جای خود می تواند امری راجح و دربرگیرنده برکاتی نیز باشد، زمینه برای ترویج تفکر خاص اهل تصوف فراهم نگردد که نکوهش از اندیشه و منش اهل تصوف در سیره قولی و عملی اهل بیت(ع) مشهود است.
منبع:
https://www.mehrnews.com/news
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea