یکشنبه, 01 مهر,1403

­

پنجشنبه, 13 مهر,1396

افتتاحیه دوره آشنایی با علوم و معارف اسلامی مکتب نرجس (علیهاالسلام) مشهد

افتتاحیه دوره آشنایی با علوم و معارف اسلامی مکتب نرجس (علیهاالسلام) مشهد

کلاسهای دوره آشنایی با علوم و معارف اسلامی مکتب نرجس (علیها السلام) روز سه شنبه 96/07/11 طی مراسم افتتاحیه و سخنرانی خانم شایسته خوی (مدیر مکتب) با حضور 100 نفر از طلاب این دوره برگزار شد.

­

خانم شایسته خوی دراین مراسم ضمن تبریک شروع دوره های تحصیلی و تبریک به طلابی که این مسیر را جهت افزایش آگاهی و معرفت انتخاب کرداند تأکید کرد: آنچه ما امروز داریم مدیون شهدایمان هستیم.

ایشان تقارن شروع سال تحصیلی با روز شهادت امام سجاد(علیه السلام) را مقدس و مبارک دانسته و گفت: این تقارنها بی حکمت نیست. هر مسأله ای از سر تصادف نیست و در آن حکمتی نهفته است. انشاءا... به برکت نام امام سجاد (علیه السلام) این مسیری که انتخاب کردید استمرار داشته باشد چون دنبال کردن این مسیر خیلی مهم است. ادامه هرکار مهمتر از خود آن کار است انشاءا... مستمراً در این راه ثابت قدم باشید؛ در زیارت عاشورا هم روی «أن یثبّت لی عندکم قدم صدق فی الدنیا و الآخره» تأکید شده است. اولیاء خدا نیز بعد از مرگشان استمرار دارند، خانم طاهایی (ره) هم از ابتدای تأسیس این مکان واقعا برای خدا کار می کردند.

وی با توجه به افتتاح کلاسها به دعایی از امام (علیه السلام) در جلد 99 صفحه 208 بحارالانوار رهنمون شد و طلاب را به زمزمه کردن همیشگی آن ترغیب کرد: «خدایا کارهایی که تو دوست داری من انجام دهم طوری آن کار را پیش من محبوب کن که با لذت انجام دهم و با لذت هم خاتمه اش دهم».

یکی از کارهایی که خدا دوست دارد طلب علم و دانش و خروج از تاریکی جهل است. خداوند آن علمی را دوست دارد که علاوه بر اینکه خود آن علم نور است، مرا هم نورانی کند. درواقع این دعای حضرت شرح این آیه قرآن است «وَقُل رَبِّ أدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأخْرِجْنی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَناً نَّصِیراً».

مدیر مکتب نرجس (علیها السلام) در ادامه با اشاره به دعای امام (علیه السلام) «الّلهمّ حَبِّب إلَيَّ ما تُحِبُّ مِن القَولِ و العَمَلِ حتّى أدخُلَ فيهِ بِلَذّةٍ و أخرُجَ مِنهُ بِنَشاطٍ» بیان داشت: کسی که دنبال طلبگی است با لذت وارد می شود و با نشاط خارج می­شود، و انسانی که دنبال علم است یک نشانه مهم او "بانشاط بودن" است. بی حوصلگی و کسلی موجب توقف طلبه است. در صحبت برای اباعبدا... (علیه السلام) بهترین اکسیژن های دنیا تنفس می شود و این نشاط آور است یعنی شیطان که مرتب مانع سر راه ما می گذارد امّا ما در این مسیر خسته و اذیت نشویم.

وی با ذکر حدیثی از امام محمد باقر (علیه السلام) که می فرمایند: «مؤمن واقعی همان دین پژوهان و اهل اندیشیدن و پند گرفتن هستند.» تصریح کرد: دین شناسی یک چیزی است و دین پژوهی یک چیز دیگر؛ دین پژوه اهل اندیشیدن است، مسیر طلبگی هم مسیر تفکر است. مؤمن واقعی اهل اندیشه و اهل پندگرفتن است نه اینکه پند بدهد؛ قرار است در این دو سال فعلا خون خودمان تمیز بشود و بعداً برویم سراغ بقیه؛ اگر این قواعد را اجرائی کنید خسته نمی شوید، ما فعلاً آمدیم تا اندیشه مان را صحیح و سالم کنیم و اطلاعات و علممان را بالا ببریم. مؤمن واقعی کسی است که شنیده های دنیوی مانع شنیدن گوشش از یاد خدا نشود.

خانم شایسته خوی یکی دیگر از صفات مهم مؤمن را این دانست که زرق و برق دنیا چشمشان را از یاد خدا کور نمی کند. و افزود: دنیا گذرگاه و معبر است؛ من باید همیشه مرتب و تمیز و کدبانو باشم، من بعنوان یک طلبه که سکّان خانه به دستم هست آرامش بخش باشم، نشاط ایجاد کنم و بچه هایم ذوق داشته باشند که به منزل بیایند. حضرت علی (علیه السلام) انتظار می کشیدند که پس از اتمام کار به خانه شان بروند.

وی نسبت به دلبستگی ها، وابستگی ها، تشریفات، تجملات و زرق و برق ها هشدار داد که اینها سراغ طلبه ها نیاید. و به آنان توصیه نمود: اگر می خواهید ایمان واقعی را ببینید زرق و برق دنیا نباید چشم شما را کور کند. به همین علم اگر نگاه دنیایی شود و اگر بخواهید مشهور و مطرح شوید یا فخر بفروشید همین علم جزء زرق و برق های دنیا می­شود. سعی کنید با جدّیت و اراده قوی درس بخوانید، هزینه شما از پول امام زمان است لذا دِین به گردنتان می آید.

ایشان سپس بیان داشت: چوبی که ما می خوریم بخاطر این است که مردم نسبت به دینشان (اخلاق، احکام و عقاید) و مرامنامه زندگی شان اطلاعات ندارند. سعی کنید بانشاط بوده و احترام به تحصیل، علم و استاد را داشته باشید و خودتان پیگیر باشید؛ ملاصدرا (که مبدع یک تفکر است) اگر ملاصدرا شد خودش همت می کرد. اهل پرسش و تحلیل گر باشید.

این استاد حوزه در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: اولویت همه ما در این مسیر رسیدن به دو چیز است: تقوا و اخلاق. یعنی الآن که آمدم اینجا مراقب زبانم، نگاهم و زیبائی هایم باشم. هنگامی که از معصوم (علیه السلام) سؤال شد تقوا چیست؟ فرمودند: پای برهنه روی زمین پر از خار راه رفتن. باید جوری رفتار کنیم که در روحمان خار نرود روحی که کدر شود با هزاران دارو هم درمان نمی شود. درمان روح آسیب دیده به مراتب سخت تر از جسم آسیب دیده است. اگر درس شما، شما را از تقوا دور می کند آن درس خوبی نیست.

روابط عمومي مكتب نرجس (عليهاالسلام)

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان