ﺳﻪشنبه, 25 اردیبهشت,1403

­

جمعه, 18 دی,1394

انتخابات و هشدارهای رهبری

انتخابات و هشدارهای رهبری

مـسـئله انـتـخـابـات ، مـسـئله مـهـم امـسـالِ مـلت ایـران اسـت . البـتـه مـسـائل مـهـم داشـتـه ایـم ، ایـن آخـر سـالی شـایـد مـهـمـتـریـن مـسـئله کـشـور کـه در سال جاری ما اتفاق می افتد، انتخابات مجلس است . البته هنوز تا آن وقت فاصله داریم و زمـان برای...

مـسـئله انـتـخـابـات ، مـسـئله مـهـم امـسـالِ مـلت ایـران اسـت . البـتـه مـسـائل مـهـم داشـتـه ایـم ، ایـن آخـر سـالی شـایـد مـهـمـتـریـن مـسـئله کـشـور کـه در سال جاری ما اتفاق می افتد، انتخابات مجلس است . البته هنوز تا آن وقت فاصله داریم و زمـان برای حرف زدن و گفتن هنوز باقی است ، بنده هم عرایضی دارم که ان شاء الله در وقـت خـود خـواهـم گفت . آنچه که امروز می خواهم به شما بگویم ، این است که ملت ایران انـتـخـابـات را قـدر بدانند. انتخابات یک نمایشگاه است برای نشان دادن عزم و رشد ملی مـلت ایـران ، اسـتقامت ملت ایران ، دانایی و هوشیاری ملت ایران ، پایبندی ملت ایران به نظام مردم سالاری دینی .

آنـچـه کـه بـنـده در هـمـه انـتـخـابـاتـهـا تـاءکـیـد کـرده ام ، امـروز هـم هـمـان را در درجـه اول تاءکید می کنم ، حضور مردمی و قدردانی مردمی است از انتخابات . من به شما عرض بـکـنـم ـ البـتـه حالا سربسته می گویم ـ سعی شد در این کشور، باب انتخابات بسته شـود تـا دشـمـنـان بـتـوانند بگویند نظام جمهوری اسلامی نظام مردمی نیست ؛ تلاش شد بـرای ایـن کـار، خـدای متعال نگذاشت ؛ اراده الهی بر اراده بدخواهان فائق آمد، دلهای مردم به سمت انتخابات جذب شد در دوره های متعدد و بخشهای مختلف ؛ علی رغم دشمن ، مردم در انتخابات شرکت کردند. این انتخابات هم همانجور است .

آنچه که من عرض می کنم ، در درجه اول حضور مردمی است . در درجه بعد که البته حائز اهـمـیـت بـسـیـاری اسـت ایـن هـم ، پـیـدا کـردن نماینده اصلح است . آن کسانی که به وسیله شـورای نـگـهـبـان صـلاحـیـت آنـهـا اعـلام مـی شـود، مـعـنـایـش ایـن اسـت کـه ایـن از حـداقـل صلاحیت مورد نیاز برخوردار است . در بین این کسانی که اعلام می شوند، افرادی هـسـتـنـد بـا صـلاحیتهای بالاتر، افرادی هستند در سطح پایین تر. هنر ملت ایران و مردم شـهرها و حوزه های انتخابیه این است که دقت کنند، نگاه کنند، بشناسند اصلح را، بهترین را انـتـخـاب کـنـنـد؛ بـهـترین از لحاظ ایمان ، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت ، بهترین از لحاظ دینداری و آمادگی برای حضور در میدانهای انقلاب ؛ دردشناس ترین و دردمندترین نـسـبـت به نیازهای مردم را انتخاب کنند. اینها فرصتهایی هست ، بایستی مردم عزیز ما در همه جای کشور هوشیارانه ، با بصیرتِ تمام تلاش کنند، [فرد اصلح را] پیدا کنند و با راءی خـود مـسـجـل کـنـنـد و مـجـلس را ـ آن مـجـلسـی را کـه مـورد نـیـاز جـامعه کنونی ماست ـ تشکیل بدهند.

البـتـه مـردم تـوجـه باید داشته باشند که تبلیغات رنگین و متنوع ملاک نیست ؛ وعده های غـیـر عـمـلی ملاک نیست . من با خود نماینده های محترم در دوره های مختلف وقتی مواجه شوم ، بـه ایـنـهـا گـفتم : آقایان و خانمهای نماینده ! وظیفه نماینده این نیست که وعده عمرانی و فـلان پـروژه ، فـلان کـار را در منطقه انتخاباتی خود به مردم بدهد؛ اینها کار اجرائی اسـت ، کـار دولت اسـت ، وظیفه نماینده این است که بتواند قانون مورد نیاز کشور را پیدا کند، آن قانون را جعل کند. وقتی قانون شد ـ

یـعـنی قاعده ای گذاشته می شود ـ دستگاههای اجرایی و قضایی مجبورند بر طبق قانون عمل بکنند و عمل می کنند. وعده های غیر عملی دادن ، وعده های بزرگ دادن ، اینها ملاک نیست ؛ بـایـد مـردم تـوجـه کـنـنـد؛ گـاهـی عـلامت منفی هم هست . از طرف علاقه مندان به نامزدهای انـتـخـابـاتـی گـونـاگون ، بداخلاقیهای انتخاباتی ، شایسته ملت ما نیست ؛ تهمت زدن آدمهای مؤ من را، مصونیت دار از لحاظ اسلامی و شرعی را؛ در معرض هتک آبرو قرار دادن در شـبنامه ها، در مطبوعات ، در پایگاههای اینترنتی و غیره ، اینها اصلاً مصلحت نیست . من به طور جد از همه کسانی که نسبت به نامزدهای مختلف علاقه مندی ای دارند، درخواست می کنم ، اصرار می کنم که این علاقه مندی خودتان را از راه تخریب دیگران ، اهانت به دیگران ، متهم کردن دیگران نشان ندهید. هر چه می خواهید، از نامزد مورد علاقه خودتان تمجید کنید، تـعـریـف کـنـیـد؛ امـا دیـگـران را تـخـریـب نـکنید. این علامت بدی است . بعضی جاها در دنیا معمول است اسرار خانوادگی یکدیگر را برملا می کنند، عکسهای پنهانی از هم می گیرند، افـشا می کنند. خوب ، همانهایی هستند که وقتی هم رفتند مجلس ـ دیده اید در تلویزیون ـ سـر یـک مـسـئله ای می افتند به جان هم ، با مشت و لگد با هم رفتار می کنند! اینکه امتیاز بـرای نـماینده نیست . آنچه که در مورد انتخابات باید به یاد مردم عزیز ما باشد، آماده شـدن بـرای حـضـور هـمه جانبه و گسترده در انتخابات و کوشش کردن برای شناسایی اصلح و مراعات کردن رفتارهای انتخاباتی است ، که این را عرض کردیم .

انـتـخـابـات کـه تـجـلی مـردم سـالاری اسـت ، در 28 سال گذشته به طور متوسط هر سال در این کشور برگزار شده و این یکی از شاخصه هـای مـهـم پـیـروزی مـلت ایـران اسـت زیـرا نشان دهنده حضور مردم ، تصمیم گیری مردم و شجاعت نظام اسلامی برای تکیه بر آرا و نظر مردم است .

نـظـام اسـلامـی هـمـواره بـر بـرگـزاری انـتـخـابـات اصـرار دارد و حـتـی در چـهـار سـال قـبـل که عده ای با راه انداختن یک نمایش و بازی قصد تعطیلی انتخابات را داشتند، بـا لطـف خـداونـد و ایـسـتـادگـی مـردم نـتـوانـسـتـنـد انـتـخـابـات را تعطیل کنند.

حمایت آمریکا از هر کسی در ایران یک ننگ است . هم مردم و هم آن دسته ای که رئیس جمهور آمـریـکـا از آن اعـلام حـمـایـت کرده است باید فکر کنند که چرا آمریکا می خواهد از آن دسته حمایت کند و آن دسته چه نقصی داشته که آمریکا را به فکر حمایت از آن انداخته است .

بـایـد مـراقب بود که انتخابات ملعبه دست بیگانگان نشود و گروه ها و افراد سیاسی بـایـد مـرزهـای خـود را بـا دشمن مشخص کنند زیرا اگر این مرزها کم رنگ و یا پاک شود، احتمال عبور دشمن از این مرزها و یا افتادن همراه با غفلت برخی افراد خودی در دامن دشمن وجود دارد.

گـروه هـا و افـراد سیاسی علاوه بر متمایز کردن مرز خود با دشمن ، باید مرز خود را با مزدوران ، نوکران و افرادی که در خدمت دشمن هستند نیز مشخص کنند.

مـردم ایـران بـایـد بـه طـور کـامـل مـراقب دشمن و مواضع او باشند تا بتوانند تصمیم صـحـیح خود را بگیرند و مطمئناً این بار نیز با لطف ، عنایت و هدایت خداوند، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی از این آزمون سربلند بیرون خواهند آمد.1

پینوشت:

1. از مجموعه سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیماه 1386

 حصون زمستان 1386 - شماره 14

تست

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان