یکشنبه, 01 مهر,1403

­

چهارشنبه, 08 دی,1400

ایام فاطمیه اول و دوم

ایام فاطمیه اول و دوم

­

سوال: ایّام فاطمیّه چند روز است؟ مگر حضرت صدّیقه(س) یک روز شهادت بیشتر دارند؟ این فاطمیّه اوّل و دوم چیست؟
1. گاهی اوقات اگر به احتمالات و پاسخ‌هایی که ممکن است، پرسش‌های ما را داشته باشند، فکر کنیم و ثمره آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم قبل از مطرح کردن آنها، از طرح این نوع پرسش‌ها منصرف می‌شویم. پرسش‌هایی هم که درباره تعداد روزهای ایّام فاطمیّه و سؤالاتی از این قبیل مطرح می‌شود، نیز جزو مواردی هستند که ثمره‌ای در پاسخ دادن به آنها حاصل نمی‌شود.
2. فرض بفرمایید که با دلایل متقن اثبات شود که مثلاً فلان روز، سال‌روز شهادت حضرت فاطمه(س) می‌باشد، باز هم خللی در حرکت‌های فرهنگی مراکز دینی ایجاد نمی‌شود؛ زیرا زمینه به وجود آمدن روزهایی به عنوان ایّام فاطمیّه، به دلیل زنده نگه داشتن فرهنگ فاطمی بوده و مجالس گوناگون مذهبی هم به فراخور امکانات و شرایط مخصوص به خود، بین این دو تاریخ معتبر که از روایات صحیحه استفاده می‌شود؛ عدّه‌ای روزهای ابتدایی نزدیک به شهادت اوّل و عدّه‌ای هم­ روزهای فاطمیّه دوم را انتخاب کنند و برخی هم به زنده نگه داشتن هر دو روز می‌پردازند.
3. پس کسانی که به زنده نگه داشتن ایّام فاطمیّه اوّل و دوم می‌پردازند، چنین دغدغه‌ای ندارند که مثلاً 20 روز برای حضرت عزاداری کنند یا کمتر یا بیشتر، بلکه هدف از تشکیل چنین مجالسی فهم و نشر فرهنگ فاطمی می‌باشد که این موضوع اختصاص به ایّام فاطمیّه اوّل یا دوم ندارد .

منبع:­ موعود/ ش 135-­ 134­
برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید:
www.namayenarjes.com

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان