دوشنبه, 02 مهر,1403

­

پنجشنبه, 18 مرداد,1397

بازدید و سخنرانی بانوی مجتهده گل گیری از مکتب نرجس علیهاالسلام

بازدید و سخنرانی بانوی مجتهده گل گیری از مکتب نرجس علیهاالسلام

بانوی مجتهده خانم معصومه گل گیری روز چهارشنبه 97/05/17 در­مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس­(علیهاالسلام)­حضور یافته و ضمن دیدار با مدیر و مسئولین مدرسه از پژوهشکده بازدید نمودند و سپس نشست صمیمی با طلاب، اساتید، کادر اداری و مبلغین داشتند.

­

مجتهده گل گیری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد طاهایی بیان داشت: درست است جسم استاد در میان ما نیست اما روح و آثارشان موجود است و تأثیراتشان را در اینجا می بینیم. همه شما می توانید مثل ایشان باشید.

ایشان خطاب به طلاب ایرانی و غیرایرانی گفت: خانم طاهایی همت و قصد و نیت خوب داشت و علاوه بر اینکه خودش را اداره کرد هزاران نفر از ایران و حتی کشورهای دیگر را هم تربیت و آباد کرد. هرکدام شما هم باید شهر، استان و کشور خود را آباد کنید.

این استاد جامعه الزهرا(علیهاالسلام)­که در تقارن روز دحو الارض در این مدرسه حضور داشت خاطرنشان کرد: در این روز زمین از زیر کعبه کشیده شد کعبه اولین خانه ایست که برای آدمها ساخت شد و نماد ضدّیت با شرک است. خداپرستی باعث آبادانی است و شرک انسانها را ویران کرده و منشأ بدبختی های بشر است. خانه خدا نماد مبارزه با شرک است.

وی به آیاتی از سوره توبه اشاره نمود و بیان داشت: این سوره چون با لحن جنگ و برائت با مشرکین است­"بسم الله الرحمن الرحیم" ندارد. خداوند در این سوره اعلام برائت از مشرکین می کند و می گوید: اولین سردمدار مبارزه با مشرکین خود خداست چون او از همه دلسوزتر است و رسول او نیز مستقلاً و در پناه و اراده خداوند با مشرکین مبارزه می کند.

ایشان سپس ضمن اشاره به آیه «وَ مَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» گفت: نباید همه مؤمنین برای جهاد یا برای تحصیل علم کوچ کنند بلکه باید از هر جمعیت و شهری یک گروه پرتحرک (طایفه) که جوش و خروش دارند و جمعیت ویژه هستند بروند در دین تفقه کنند. همه مؤمنان نباید به جهاد بروند بلکه عده ای باید در دین تفقّه (فقه اصغر و فقه اکبر) کنند برای اینکه وقتی برمی گردند قوم خود را برحذر کنند تا از فساد دوری کنند.

بانو گل گیری در اهمیت علم اندوزی تصریح کرد: تمام موجودات عالم حتی حوت (ماهی بزرگ) در دریاها برای طالب علم دین استغفار می کنند، فرشته ها هم بالهای خود را برای دانشجوی علم دین می گسترانند. ما خیلی احتیاج به استغفار داریم، این حیوان با جثه بزرگ و با فاصله زیاد از شماها در اعماق اقیانوسها برای شما استفغار می کند. استغفار آدم را بالا می برد.

در روایتی آمده است: دو گرسنه هستند که اصلاً سیر نمی شوند طالب الدنیا و طالب العلم. افرادی مثل بانو امین و خانم طاهایی هم هیچ وقت از علم خسته نمی شدند. کسی که دنبال علم می رود باید طایفه و پویا باشد. این افراد باید برگردند پیش قوم خود که زبانش را می فهمند و اثرگذاری اش پیش آنها بیشتر است انذار کند البته انذارکننده خودش باید از گناهان برحذر باشد. ممکن است همه گوش ندهند شما مأیوس نشوید انتظار نداشته باشید تا گفتید عمل کنند همه آنها نمی آیند بلکه عده ای از آنها می آیند تا انذارکننده باشند.

خداوند در آیه 11 سوره مجادله می فرمایند: «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» کسانی که خدا به آنها علم می دهد -علم باید خدایی و در محضر خدا باشد- با نور خدا می نگرند و در قلبشان روشنایی ایجاد می شود و در نزد خدا درجات دارند. خدا آدم مؤمن را بالا برده است. مؤمن وقار، عظمتش، جلالش و ... با کسی که فاقد ایمان است متفاوت است. عالم در زمین فخر نمی فروشد در باطنش هم نیست. آن وقت خدا گشایش می دهد راهها را می گشاید که حرکت کند.

این بانوی مجتهده در ادامه سخنان خود به طلاب گفت: آنچه امروز بشریت را نابود کرده است مشرکان هستند؛ نقش شما شرک زدایی است. راه امام رضا­(علیه السلام)­و خواهرشان را دنبال کنید. امام موسی کاظم­(علیه السلام)­بخاطر دانش و فضیلت حضرت معصومه(علیهاالسلام)­فرمودند: فداها ابوها. معصومه یعنی عصمت دارد. حضرت معصومه­(علیهاالسلام)­در مسائل مستحدثه، مسائل فقه و ... عالم بودند، خانمها را هدایت می کردند، ولایتمدار بوده و به فرمان امامشان هجرت کردند.

در روایت آمده است علم بعد از نجف از جایی دیگر پیرامون حضرت معصومه(علیهاالسلام)­سربرمی­آورد. در روایتی دیگر نیز می فرماید: علم از قم به جهان منتشر می شود.

ایشان در پایان یادآور شد حضرت زهرا­(علیهاالسلام)­ناشر علم بودند، بعد حضرت زینب­(علیهاالسلام)­و پس از ایشان بانوانی از خاندان عصمت و مخصوصاً حضرت معصومه­(علیهاالسلام)­؛­آنها الگو هستند شما هم الگوگیری کنید. از شما انتظار می رود هرکجا رفتید پرچم علم و دانش، تقوا و فضیلت، عصمت و طهارت و زندگی زاهدانه را با خود ببرید.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان