یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 05 اردیبهشت,1396

برگزاری دومین نشست"بررسی ویژگی های سیاسی اجتماعی یاران امام زمان(عج)" در مکتب نرجس(علیهاالسلام)

برگزاری دومین نشست"بررسی ویژگی های سیاسی اجتماعی یاران امام زمان(عج)" در  مکتب نرجس(علیهاالسلام)

خانم عظیمی (معاون فرهنگی تحصیلات تکمیلی مدرسه علمیه نرجس(علیهاالسلام)) روز یکشنبه 96/02/03 در جمع طلاب مدرسه حضور یافته و سخنرانی نمود.

­­ ایشان ابتدا پیرامون وظایف حاکمان از دیدگاه آیت ا... جوادی بیان داشت: « حاکمان و فرماندهانی که تدبیر امور مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی را بدست گرفته اند در زمینه سازی ظهور امام عصر (عج) نقش جدی و اثرگذار دارند؛ لذا اهم وظایف آنان چنین بیان گردیده است: اول، "عدالت" یعنی حرکت میان افراط و تفریط به گونه ای که هیچ زیاده و نقصی بر آن وارد نباشد. دوم، "شفقت" به معنی برگزیدن رفتاری مشفقانه که با دلسوزی و آسانگیری همراه صلابت و قاطعیت و قدرت است نه دلسوزی افراطی و سختگیری افراطی.

­­­­­­ وی در ادامه ویژگی ها و آثار عدل را طبق سخنان امام علی (علیه السلام) ­بدین صورت برشمرد: این که صلاح مردم در اجرای عدالت است وعدالت آرایش ایمان است، عدل مایه زنده ماندن احکام و پشتوانه زندگی توده هاست، نیکوترین سیاست ها اجرای عدالت است وهیچ ریاستی مانند عدالت در سیاست نیست، سامانبخش به زندگی همه است .(از امام علی (علیه السلام): پرسیدند عدل بهتر است یا جود؟ حضرت فرمودند: عدل چون هرچیز را در جای خود می نهد یعنی به سود همگان است اما جود امری خاص است)، آرام بخش و هماهنگ ساز دلهاست، تأثیر روانی در توده ها دارد، موجب برانگیختن مردم به فعالیت وآبادانی است.

­­­­­­­ وی در ادامه گفت: از وظایف حاکم اسلامی در دستگاه اداری نزدیک شدن به مردم و روی نپوشیدن از ایشان است چنان که حضرت علی (علیه السلام) به مالک اشترفرمودند: مبادا پوشیده ماندن تو از رعیت به درازا بکشد چرا که باعث درتنگنا افتادن مردم و کم اطلاعی واهی از امورمی گردد. راستگویی و وفای به عهد دربرابر مردم و برابری همه در برابر قانون از دیگر وظایف حاکم است.

­­­­­­­ ایشان در سخنان خود به روایتی از امام صادق (علیه السلام) ­اشاره نمود که امیرالمؤمنین (علیه السلام) ­به عمربن خطاب فرمود: «مواردی است که اگر آنها را درنظر داشته باشی و به آن عمل کنی تو را از پرداختن به چیزهای دیگر بی نیاز می کند و اگر آنها را فروگذاری چیز دیگری برای تو سود نخواهد داشت که عبارتند از: برپاداشتن حدود بر کسان دور و نزدیک، حکم کردن طبق کتاب خدا درحال خرسندی و خشمناکی، تقسیم کردن عادلانه اموال میان سرخ و سیاه، مراعات احترام افراد و نظرها و شئون ایشان و ملاطفت کردن با ایشان، نپذیرفتن انتقاد و دوری جستن از خودرأیی.

­­­­­­­ خانم عظیمی در پایان تأمین وسایل زندگی و ارزاق، پرداختن وامها، ادا کردن حقوق، مبارزه با فقر و برانداختن آن، ازبین بردن احتکار و رسیدگی به نرخها، پاسداری از حقوق کارگران و کشاورزان، کوشش در آبادانی، مبارزه با ویرانگری و فساد و... را از وظایف حاکم در تأمین نیازمندیها و دیگر امور معیشتی و تربیتی برشمرد.

روابط عمومی مکتب نرجس (علیهاالسلام)

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان