دوشنبه, 02 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 02 بهمن,1397

برگزاری روضه های فاطمیه در مکتب نرجس(علیهاالسلام) مشهد

برگزاری روضه های فاطمیه در مکتب نرجس(علیهاالسلام) مشهد

دوره معارف اسلامی مکتب نرجس(علیهاالسلام) همزمان با سالروز ایام شهادت حضرت فاطمه(علیهاالسلام) روزهای شنبه ، یکشنبه و دوشنبه اقدام به برگزاری روضه های فاطمیه نمو د.

در این مراسم خانم رثایی(استاد حوزه) در ابتدا بحث امتحان الهی را مطرح نموده و گفت: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ» (سوره عنکبوت/ آیه1) آیا مردم گمان می کنند که رهایشان می کنیم بعد از ایمان آوردن و آزمایش نمی شوند «وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ» ما قبل از اینها را هم امتحان کردیم. چرا در دستگاه ما امتحان هست؟ «فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبِينَ» خدا که می داند بنده چگونه است، پس برای این است که به مردم بفهماند چه کسانی راست و چه کسانی دروغ می گویند. انسان هر لحظه و در تمام عمرش در حال امتحان است. این آزمایش برای چیست؟ چرا حضرت زهرا (علیهاالسلام) باید آزمایش شود و مورد آزمایش امت اسلامی قرار بگیرد. آزمایش مربوط به همه مردم است و کسی از این امر مستثنی نیست. در این راستا خدا می گوید آنقدر ما را امتحان می کند تا ناب بودن ما را مشخص کند. هروقت بحث امتحان می آید معلم می داند که شاگردش می تواند امتحان دهد یا نه؟ خداوند تکلیف مالایطاق نمی کند، می گوید عیار تو را خودم می دانم که بالقوه قدرت داری.

­­­­­­ در دعای کمیل آمده است: « خدایا مرا هُلم بده در این میدانهای مسابقات» هرچه انسان عالم تر شود نفسش هم قوی تر می شود و به طرق مختلف او را فریب می دهد آدمهای عادی زود توبه می کنند اما علما کار خلاف خود را توجیه می کنند. هرچه ظرفیت بالاتر رود امتحان سخت تر می شود. اگر توانستیم از این امتحان سربلند بیرون بیائیم باید خدا را شکر کنیم. کسی نمی تواند بگوید که خدایا مرا مورد امتحان قرار نده زیرا این دعا مستجاب نمی شود و آزمایش الهی سنتی است لایتغیر.

­­­­­­­ خانم رثایی در توضیح این که خداوند چرا انسان را امتحان می­کند گفت: امتحان الهی دلایل و فواید زیادی دارد، این که خود را ارزیابی کنیم، میزان ایمان و اخلاص خود را در یک سنجش عمومی بدانیم، انسان های کامل به عنوان الگوبه سایرین معرفی شوند.

­­­­­­ وی افزود: ما در این چهل سال انقلاب مورد آزمایش قرار گرفتیم. در هشت سال دفاع مقدس الگوها مشخص شدند ، جنگ تحمیلی اگر چه آزمایش بود ولی نعمت بود ، منافق و مومن، دروغگو و راستگو، مخلص و ناخالص همه در یک صف قرار می ­گیرند. اگر حضرت فاطمه(علیهاالسلام) ­آزمایش نمی­شدند، الگوی زنان جهان شناخته نمی­شد، راه و رسم حجاب و عفاف و پاکدامنی و همسرداری مشخص نمی شد و راه و رسم دفاع و مقاومت شناخته نمی­شد. به شبهات توجه داشته باشیم ، حضرت زهرا با همه یورش ها و مشکلات دست از ولایت برنداشت پس ما بدانیم که اگر در عصر غیبت ، دین و قرآن و خط امام و ولایت مورد تهاجم قرار گرفت ما الگویی کامل و اصیل جهت دفاع از آن ها داریم.اگر این آزمایشات الهی نبود منافق از غیر منافق جدا نمی­شد ، قاعدین از قائمین جدا نمی شدند.

­­­­­ ایشان در ادامه صحبت خود به درس هایی که از زندگی حضرت زینب (علیهاالسلام) می گیریم اشاره کرده و افزود شناخت ولی خدا ، حمایت از ولی خدا تا پایان عمر و صبور بودن در مقابل همه مصایب از درس هایی است که می توان از زندگی حضرت زهرا (علیهاالسلام) گرفت.

­­­­­ وی گفت : بی تفاوتی نسبت به مسائل پیرامون غفلت می­آورد چرا که یکی از عوامل غفلت صرف وقت به بیهودگی هاست. امروزه چقدر وقت خود را به بیهودگی می گذرانیم؟! در جایی امام سجاد(علیهاالسلام) می فرمایند خدایا مرا به اموری مشغول کن که از من سوال می شود. اگر از صبح که بیدار می شویم کارهای خود را بنویسیم موانع و بازدارنده ها را تشخیص می دهیم آنگاه حقایق برای ما روشن می شود وآن را با غیر حقیقت اشتباه نمی گیریم ولذا شبهه ها که هدف دشمن پذیرش آن هاست برای ما روشن می شود.

روابط عمومی مکتب نرجس(علیهاالسلام)

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان