یکشنبه, 01 مهر,1403

­

شنبه, 27 خرداد,1396

برگزاری مراسم احیاء شب بیست و یکم ماه رمضان در مکتب نرجس (علیهاالسلام) مشهد

برگزاری مراسم احیاء شب بیست و یکم ماه رمضان در مکتب نرجس (علیهاالسلام) مشهد

در شب بیست و یکم ماه رمضان مکتب نرجس (علیهاالسلام) مراسم احیاء ویژه شب قدر و شهادت امیر المؤمنین (علیه السلام) شامل سخنرانی استاد پورحسینی، قرائت دعای ابوحمزه، قرآن سر گرفتن، عزاداری و... را با حضور بانوان برگزار نمود.

قابل ذکر است در این مراسم بیانیه دوم مکتب نرجس(علیهاالسلام) در نقد سند 2030 قرائت گردید و سپس بانوان طومار را امضا نمودند.

خانم پورحسینی در شب بیست و یکم در ادامه سخنان خود در بحث "آرمان خواهی انسان مومن در ماه رمضان" بیان داشت: در دعای ابوحمزه خواندیم: عظم یا سیدی املی... مولای من آرزوهای من بسیار زیاد است. گاهی حوائج و آرزوهای ما فقط در محدوده دنیا است اما در شب قدر فرصتی پیش می آید که وسعت نظر پیدا کنیم آیا خداوند این وسعت نظر را دوست دارد؟!

وی افزود: در چند حدیث تأیید این وسعت نظر را می­بینیم از جمله این روایت که در مورد انسان مؤمن می فرماید: کسی است که در هر مساله ای بالاترینش را بخواهد؛ (شاید به نظر بیاید که مسائل دنیا بوده باشد اما با توجه به قبل و بعدی که این حدیث دارد، تمامش مسائل معنوی و اوصاف مومنین است. در حدیث دیگری داریم که خدا دوست دارند ما بلند مرتبه ترین چیزها را بخواهیم.

استاد پورحسینی تأکید کرد: انسان مومن جلب حداکثری رحمت پروردگار را می خواهد. حال من نوعی تا چه میزان به این رحمت واسعه پروردگار دست یافتم؟ در شبهای جمعه مثل امشب درهای رحمت الهی باز است چون در شب جمعه می گوییم: «اللهم انی اسئلک برحمتک التی وسعت کل شیء...». دراین شب جمعه که درهای رحمت الهی باز است و ما می خواهیم بیشترین رحمت الهی را بدست بیاوریم با توجه به سخن امیرالمومنین (علیه السلام): «ناصرنا و محبنا ینتظر الرحمه...» و با بیشترین میزان آنرا جلب کنیم یعنی مغناطیس وجودم بیشترین جلب رحمت را بکند. چراکه درهای رحمت باز است و می خواهیم آنرا بدست آوریم. ما چقدر به قضا و قدر الهی راضی هستیم؟ یا چیزی که در ما پیدا نمی شود «اللهم فاجعل نفسی مطمئنه بقدرک راضیه بقضائک...» است.

وی راضی بودن به به قضا وقدر الهی و تواضع قلبی در برابرپروردگار را از ویژگیهای آن کسی که به جلب حداکثری پروردگار می رسد دانست

ایشان در ادامه بحث شب گذشته خود موضوع سخنان خود در آرمان دوم انسان مومن "طهارت روح وثبات نفس" معرفی کرد و با طرح چند سئوال: این طهارت روح چیست و چه آثار وبرکاتی دارد؟ و چطور بدستش بیاوریم؟ اینچنین پاسخ گفت: تمام دعای ابوحمزه برای پاک شدن است اگر نتوانیم این ویژگی هارا بدست آوریم خیلی کم کاری کردیم چون ما امت مرحومه هستیم این یعنی چه؟ روزی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در مسجد نشسته بودند که مرغی بردیوار مسجد نشست و ذره ای خاک برمنقارش بود و این مرغ ناله می زد، پیامبر شاداب شدند و فرمودند: این مرغ می گوید همانطور که من با این ذره خاک نمی توانم آب دریا را گل آلود کنم گناه امت تو نیز نسبت به دریای الهی بی اثر است.

 چرا این رحمت را پیدا نمی کنم؟ باید تطهیر بشوم «اللهم طهرنی من کل ذنب» چرا از همه گناهان؟ "ذنب" در معناشناسی واژگان قرآن به گناهی گفته می شود که تاثیر دارد هم آثار دنیوی هم اخروی... «اللهم طهرنی من کل دنس» پس گناه روح من را چرک آلود می کند. اگر می خواهم به رحمت واسعه الهی دست یابم باید تطهیر بشوم تا نمازهایم قبول بشود.

وی تصریح کرد: یکی از آرمانهای بلند ما پاک شدن است منتهی باید ثبات داشته باشد و به تثبیت نفس برسد. یکی از برنامه های دشمنان ایجاد شک است  که ائمه در قالب دعا این را به ما آموزش می دهند؛ «اللهم طهّرنی من الشّک» اگر طهارت روح بیاید ثبات قدم هم می آید و ما با چند شبهه دچار شک نمی شویم. اگر دنبال طهارت روح باشیم بی تابی و اضطراب و نگرانی سراغمان نمی آید، تصور گناه هم در ذهن ایجاد نمی شود، اخلاص به دست می آید، دعایت مستجاب می شود، درک معارف قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) آسان می شود، توحید ناب نصیب می شود، محبت ودعای همه مومنین و بهشت را به دنبال دارد و قلوب مومنین با تو می شود.

 ایشان در پایان با ذکر «و عظم یا سیدی املی» آرمانهای انسانهای مومن در این شبها را رسیدن به رحمت واسعه الهی و طهارت روح و ثبات قدم نفس دانست.

روابط عمومی مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (علیهاالسلام)

 

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان