یکشنبه, 01 مهر,1403

­

شنبه, 04 خرداد,1398

برگزاری مراسم احیای شب نوزدهم در مکتب نرجس (علیهاالسلام)

برگزاری مراسم احیای شب نوزدهم در مکتب نرجس (علیهاالسلام)

جمعه شب، سوم خرداد ماه همزمان با شب ضربت خوردن امیرالمونین علی(علیه السلام) مراسم احیای شب قدر در مکتب نرجس(علیهاالسلام) برگزار گردید.

در این مراسم پس از قرائت دعای ابوحمزه خانم شایسته خوی ایراد سخنرانی نمود. ایشان شب های قدر را شب آشتی با خدا دانست و افزود: فردی نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و پرسید اگر شب قدر را درک کنیم بهترین چیزی که از خدا بخواهیم چه چیزی می تواند باشد؟ ایشان فرمودند: "عافیت" بخواه. این عافیت چیست که امام علی (علیه السلام) نیز در مورد آن می فرمایند: گواراترین نعمت ها عافیت است. در یک تقسیم بندی عافیت می تواند جسمی، دینی و اعتقادی باشد. چیزی که همه ما امروز به آن احتیاج داریم عافیت اعتقادی است. تمام تلاش دشمن در ناامید کردن ماست لذا در این شب ها از خدا بخواهیم به ما عافیت اعتقادی بدهد. دست یافتن به این سه نوع عافیت میسر نیست جز در حکومت دینی.

خانم شایسته خوی سپس گفت: چهل سال است جامعه ما به بلوغ اصلی خود رسیده و تکلیف ما در گامهای بعدی سنگین شده است. دشمن در این چهل سال تمام تلاش خود را کرده است اما این محافل روز به زور پررنگ تر و پررونق تر می شود. اخلاق حاکمیت عقل است بر نفس در همه زمینه های فرهنگی، سیاسی، خانوادگی و... . از خدا می خواهیم که در مورد مقدرات ما عافیت اخلاقی ثبت کند. واما در مورد عافیت عملی، درهمین دعای ابوحمزه داشتیم "واختم لی بالخیر"، مثل چنین شبی ابن ملجم کجا فکر می کرد چنین کاری مرتکب شود؟ چه بسیار کسانی که سوار قطار انقلاب بودند و در این چهل سال پیاده شدند و برعکس.

در فرازی دیگر داریم "لا تسلّط علیّ من لاترحم"، در وضعیت اقتصادی الان آدم ها به هم رحم نمی کنند. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: اگر فریضه امر به معروف و نهی از منکر فراموش شود کسانی بر شما مسلط می شوند که بر شما رحم ندارند. خیرخواه هم باشیم و به هم رحم کنیم، مثلا وقتی کالایی گران می شود آن را احتکار نکنیم.

وی افزود: درفرازی از دعا که می خوانیم «الهی لاتسلبنی صالح ما انعمت به علیّ ابدا» آیا بهترین نعمت غیر از نعمت جمهوری اسلامی است؟ کجای دنیا امنیت و عافیت کشور ما را دارد و مردم به این راحتی می توانند ابراز عقیده کنند در حالی که دورتادورش را دشمن احاطه کرده است؟ بنا دارم در این سه شب به تحلیل بیانیه گام دوم بپردازم. عافیت فردی ملاک نیست، جامعه باید سالم باشد؛ زیرا جامعه ناسالم ما را با خود غرق می کند. بیانیه گام دوم حضرت آقا یک متن فشرده است که به سه مسأله ی اصلی انقلاب پرداخته است. امشب تکلیف مان را در استمرار انقلاب می خواهیم بدانیم. عافیت خواستن خوب است اما عافیت طلب بودن بد است. متاسفانه مذهبی هامان به عافیت طلبی افتاده اند که از شهوت­رانی و بی دینی هم خطرناک تر است. یک نمونه از عافیت طلبی این که مثلا سرمایه ای را که با آن می توانیم کسب و کار راه اندازی کنیم تا عده ای جوان مشغول کار شوند بخاطر عافیت طلبی بگذاریم در بانک تا سودش را ببریم.

مدیر مکتب نرجس(علیهاالسلام) سپس گفت: تقارن سوم خرداد، شب ضربت خوردن ولی خدا و جمعه حکمت آمیز است. فصل الخطاب تمام برنامه های ما صحبت های حضرت آقاست چون ایشان سکّان دار نظام هستند. اول از همه این که در بیانیه، از دیروز انقلاب حرف زدند چیزی که نسل دوم و سوم و چهارم انقلاب از آن بی بهره اند. نسبت به گذشته و قبل از انقلاب مطلع نیستند. به بیان ایشان دفاع مقدس مانند تابلوی بزرگی است که از دور می بینیم و می گوییم چقدر قشنگ است اما وقتی نزدیک می رویم و ریزه کاری های آن را می بینیم انگشت به حیرت می مانیم. در دیروز انقلاب همه سرمایه های دینی ما، آزادی و استقلال و... داشت به تاراج می رفت. «و الْمُسْتَضْعَفُ الَّذِی نَصَرْتَهُ» فرهنگ و دین همه داشت به لجن کشیده می شد. این نسل های پس از انقلاب گاهاً مانند دختری هستند که صفر تا صد جهیزیه را برای او به سختی تهیه می کنند و او ایراد می گیرد لذا اگر می دانستند که در چه وضعیتی بودیم و الان در چه وضعیتی هستیم خطاها را زود به نظام نسبت نمی دادند. جوان امروز مانند گردوغبار معلق در هواست. حضرت آقا فرمودند: جوانان عزیز فردا مال شماست شما هستید که باید این تاریخ را با عزّتش نگه دارید و بار مسئولیتش را به دوش بکشید، خرمشهرها در پیش است. نه میدان جنگ نظامی بلکه میدانی از جنگ نظامی سخت تر است.

خانم شایسته خوی ادامه داد: چه شده بود که امام(ره) فرمودند: خدا خرمشهر را آزاد کرد؟! یک مسأله محرز ناکارآمدی دولت آن زمان است و عدم پشتیبانی مسئولین در رساندن امکانات. الآن دچار خرمشهرهای اقتصادی و فرهنگی هستیم. دشمن با فشار آوردن مسأله معیشتی می خواهد ما را ناامید کند و در تنگنا قرار دهد. رهبر به جوان دانشجو گفتند کاری کنید که دولت جوان و حزب اللهی و متعهد سرکار آید. از حضرت آقا سئوال کردند آیا ساختار خراب است؟ ایشان فرمودند: کارگزاران کارشان خراب است. در بحث خرمشهر عملیات بیت المقدس 150 گردان در 4 قرارگاه عملیاتی با 200 گردان می خواستند مقابله کنند این عملیات در مرحله اول 6 روز طول کشید، در مرحله دوم 4 روز طول کشید و مناطقی آزاد شد و در مرحله سوم 10 روز طول کشید و باوجود اینکه مناطقی آزاد شد بازهم خرمشهر آزاد نشد اوضاع سخت و اسفناکی حاکم بود تمام سازمان تیپ ها و لشکرها داشت بهم می ریخت همه فرماندهان گفتند عملیات را تمام کنیم اما شهید باقری گفت: تا خرمشهر را آزاد نکنیم کجا برویم؟ اصلا روی برگشت داریم! مردم بیابان نمی خواهند خرمشهر را می خواهند. روز اول خرداد به خط دفاعی عراق حمله کردند و بعد از دو روز درگیری خط شکسته شد، صبح روز سوم خرداد یک خبر عجیب و غیرمنتظره به گوش رسید لشکریان 8 نجف و 14 امام حسین (علیه السلام) به خرمشهر وارد شدند و عجیب و غریب تر اینکه تسلیم شدن نیروهای عراقی را همراه داشت. مقاومت یعنی وقتی گران شد نخریم جهاد یعنی همین. حضرت آقا فرمودند: در برابر دشمن باید امیدوار بود. تا کجا پیش رویم تا نصرت خدا را درک کنیم و اسباب غیرمادی به کمک ما آیند؟ اولین رمز پیروزی این است که از مبارزه حق و باطل خسته نشویم، این مبارزه تا روز قیامت ادامه دارد. بخواهیم عافیت مان این باشد که همیشه در جبهه حق باشیم «رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِي ­مُخْرَجَ ­صِدْقٍ­ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا» دومین رمز پیروزی این بود که اخلاص و صداقت وجود داشته باشد، فقط به خدا تکیه کردند. «فَلَمَّا­ رَأَى اَللَّهُ ­صِدْقَنَا أَنْزَلَ­ بِعَدُوِّنَا اَلْکَبْتَ وَ­أَنْزَلَ­ عَلَیْنَا اَلنَّصْرَ حَتَّى اِسْتَقَرَّ اَلْإِسْلاَمُ مُلْقِیاً جِرَانَهُ وَ مُتَبَوِّئاً أَوْطَانَهُ » (خطبه 56 نهج البلاغه) علی (علیه السلام) ضجه های من و شما را نمی خواهد. امروز باید فرزندانی تربیت کنیم که بتوانند جهاد کبیر انجام دهند ایشان می فرمایند خدا باید صداقت ما را ببیند تا نصر را به ما برساند. سومین رمز پیروزی این بود که نهایت توان و طاقتشان را بکار گرفتند و تا پای جان پیش رفتند. کسلی و بی حالی رمز پیروزی نیست، کسی که می خواهد درس بخواند، کار کند و ... باید تلاش کند. چنانکه در آیه 16 سوره جن داریم «و ان لو استقاموا­علی الطریقة لاسقیناهم ماء غدقا» چهارمین رمز پیروزی "استقامت" است. استقامت با من و شما چه می کند؟ آقا می فرمایند: وقتی می توانید مبارزه کنید، مبارزه کنید، و وقتی هم که دارید شکست می خورید بازهم مبارزه کنید. کاری که رسانه بیگانه و فضای مجازی می کند همین جوسازی هاست لذا اگر در لحظه ای که فکر می کنیم داریم شکست می خوریم به تلاش و کوشش ادامه دهیم پیروز خواهیم شد. «الا إنّ نصر الله قریب». امیدوارم روزی که نصرت خداوند می رسد ما جزو کسانی باشیم که می گوییم یابن رسول الله ما با تمام قدرتمان آمدیم.

ایشان در پایان عنوان داشت: خدایا به فرق شکافته مولا و ناله های امشب ایتام و سوگواری های زینبین و ناله های حسنین انقلاب ما را در مدار حقانیت ثابت قدم بدار و ما را شاکر نعمت جمهوری اسلامی قرار بده و توطئه های دشمنان را به خودشان برگردان و ما را مدیون خون شهدا مگردان.

گفتنی است پس از سخنرانی، ذکر مصیبت و مراسم قرآن سرگرفتن انجام گردید.

روابط عمومی مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (علیهاالسلام)

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان