یکشنبه, 01 مهر,1403

­

دوشنبه, 25 بهمن,1395

برگزاری مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) در مکتب نرجس (علیها السلام) مشهد

   برگزاری مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) در مکتب نرجس (علیها السلام) مشهد

­­­­­­ مکتب نرجس(علیهاالسلام) به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه(علیهاالسلام) مراسم سوگواری ویژه بانوان را با سخنرانی اساتید حوزه از روز شنبه 95/11/23 به مدت سه روز برگزار نمود.

­­­­­­ مکتب نرجس(علیهاالسلام) به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه(علیهاالسلام) مراسم سوگواری ویژه بانوان را با سخنرانی اساتید حوزه از روز شنبه 95/11/23 به مدت سه روز برگزار نمود.

­­­­­­ خانم شایسته خوی (مدیر مجموعه) در سخنرانی خود با اشاره به مسأله حقوق زن و شخصیت او در دنیای امروز گفت: ما امروز نسبت به مسأله حقوق زن و شخصیت او موضعی داریم که باید موضع ما دقیقاً در برابر بینش ها و اندیشه های جهان امروز شفاف شود حتی برای تبار خواهران ما که همه نوع وابستگی به مبانی دینی و شرعی دارند. امروز در دنیا وقتی که صحبت از حقوق و حدود زن و شخصیت و نقش آفرینی و قدرت و توانمندی او در عرصه های مختلف به میان می آید، باید مرزهای حقوق مردان را شناخت. در دنیای امروز معیار و ملاک برای تعیین توانمندی و قدرت زنان تشبیه آنها به مردان است در حالی که منطق اسلام در این مسأله درست بعکس است. اسلام مرد را ملاک شخصیت زن ندانسته و در عرصه های مختلف اجتماعی و پیوندهای ارتباطی حقوق مرد را ملاک و معیار حقوق زن نمی داند. اسلام هرکدام از زن و مرد را در ظرف خودش، هم از نظر شخصیت، هم قدرت و هم از نظر حقوق، عنصر مستقل مربوط به خودش می داند.

­­­­­ وی در ادامه گفت: مقایسه قدرت و توانمندی زن و مرد در عرصه های مختلف برگرفته از اندیشه انحرافی فمینیسم است که به طور ناخوداگاه فضای فکری و اندیشه ای جامعه را هم پرکرده است و این بینش خلاف دین و قرآن است. امام خمینی (ره) اوایل شروع نهضت در یکی از بیانیه ها فرمودند: هرکس قائل شود زن و مرد مساوی با هم اند، بدعت در اسلام قائل شده است و بدعتگزار جایش در آتش است و باید مقابل بدعت و بدعتگزار ایستاد.

­­­­­ ایشان سپس افزود: بالاترین ضربه به زن این تفکر است که مرد را کنار زن بگذارند. در جایی که زن نقش مهم در رسالت انقلابی اش دارد، علی (علیه السلام) در خانه می نشیند و میدان را به زهرا (علیهاالسلام) می سپارد. در رسالتهای اجتماعی جایگاههایی داریم که جایگاه زنان از جمله آنان است، همینطور در برخی مدیریت های اجتماعی و در عرصه تعلیم و تربیت به علت وجود ابزار عواطف، زنها قوی تر عمل می کنند.

­­­­­­ مدیر مکتب نرجس (علیهاالسلام) در ادامه روایتی از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را عنوان کرده و گفت: وجود مقدس پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) خیلی از اندیشه های دینی را صریح عنوان نمی فرمودند و طوری بیان می کردند که به شکل اندیشه جا بیفتد. روزی ایشان در مسجد مطلبی را بعنوان سابقه فکری مطرح نموده و فرمودند: « بهترین زنها کدام زنها هستند؟» درآن زمان با توجه به بینش جاهلی نسبت به زن جواب ها، جواب های منطبق با دیدگاه های آن زمان بود و این جواب ها مورد قبول حضرت نبود. سلمان جواب داد: « بهترین زن کسی است که در خانه اش بماند». پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: این جواب مال تو نیست و بوی وحی می دهد، سلمان گفت: فاطمه (علیهاالسلام) فرمود، پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: فداها ابوها.

این فرمایش حضرت فاطمه (علیهاالسلام) تحلیل دارد و به معنی خانه نشینی زن نیست، دو نکته و دو محور در فرمایش حضرت است. یعنی محور و اصل برای یک زن مدیریت زندگی و فرزند است و هر شغل و کار دیگری باید در حاشیه انسان سازی او باشد. محور فعالیت زن رسالت انسان سازی او در کانون خانواده است، نباید خانواده در حاشیه قرار گیرد. نقطه شهامت و شجاعت یک زن در خانه بوسیله همسر ساخته می شود، زن هم می تواند شوهرش را در دو جهت تقویت و تضعیف کند. محور دوم حرف حضرت این است که زن در همه مشاغل و رفت و آمدها، در جریان حشر با مرد نباشد. اختلاط زن و مرد فسادزاست. صدیقه طاهره (علیهاالسلام) با مطلق فضای کانون اشتغالی زن و مرد مخالفند. ما باید فرمایش حضرت را ملاک برنامه ریزی قرار دهیم. تا زمانی که بینش حضرت را در زندگی اجتماعی پیاده نکنیم نمی توانیم جامعه دینی داشته باشیم. 250 سال فاطمه زهرا (علیهاالسلام) فرزندانش را هزینه کرد تا ما انسانها به سعادت برسیم.

­­­­­­ در آخرین روز روضه های فاطمیه تحصیلات تکمیلی مکتب نرجس (علیهاالسلام) خانم موسوی (از اساتید حوزه) سخنانی را در خصوص شخصیت حضرت فاطمه (علیهاالسلام) عنوان نموده و روایتی از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در این خصوص بیان داشت و گفت: روزی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نشسته بودند و به سلمان فرمودند: (که البته روی این سخن به همه محبیّن حضرت زهرا (علیهاالسلام) است) ای سلمان! هرکس محبت فاطمه (علیهاالسلام) را داشته باشد در بهشت با من است و هرکس باعث ناراحتی او شود جایگاهش آتش است، محبت فاطمه (علیهاالسلام) در صد جا مفید است که آسان ترین آنها در هنگام مرگ است؛ در هنگام مرگ و قبر و روز محشر پل صراط و میزان محاسبه اعمال است. حال اگر در بررسی وجود خودمان به این نکته توجه کنیم آیا این محبت واقعی در دل ما وجود دارد؟! اگر محبت حقیقی باشد مستلزم آن است که خود را شبیه محبوب (حضرت زهرا(علیهاالسلام)) بنماییم. چراکه انسان اگر محبوبی دارد سعی می کند خود را شبیه او کند و اگر بین محب و محبوب محبت واقعی باشد باید همرنگ با ایشان باشد. باید ببینیم چقدر همسانی بین ما و حضرت وجود دارد. در بین جلدهای کتاب بحارالانوار جلد 43 آن در مورد زندگی حضرت زهرا (علیهاالسلام) است؛ روایات از بدو تولد و مرگ آمده و دعاهای حضرت در این کتاب است.

­­­ ­­­­ایشان در ادامه گفت: امروز دعای مکارم الاخلاق حضرت زهرا (علیهاالسلام) فراز اول آن را بررسی می کنیم: در این دعا حضرت از پروردگار درخواست می کنند که کارهایی که موجب قرب الهی می شود را برای ما آسان فرما و آنچه خداوند را ناراحت می کند از ما دور کن. و هنگامی که خود حضرت این دعا را می کنند به تبع ما نیز باید این دعا را از خدا بخواهیم. حال اگر از نگاه ظاهری صورت عمل ما کار خوب و زیبا و با تمام شرایط ظاهری باشد آیا کفایت می کند؟ خیر؛ هر عملی دوصورت دارد؛ یکی صورت ظاهری آن و دیگری صورت باطنی یا همان نیت آن عمل است که باید خالص باشد و چنین عملی در پرونده اعمال به عنوان عمل صالح ثبت می شود.

وی افزود: انسانها ممکن است در هر کارشان نیت الهی داشته باشند حتی کارهای روزانه را با نیت قربه الی الله انجام دهند که باز این عمل چون رنگ الهی به خود گرفته به عنوان عمل صالح پذیرفته می شود و بالعکس اگر نمازی با صورت ظاهری زیبا و باتمام شرایط خوانده شود اما یک ذکر مستحبی آن برای غیر خدا و از روی ریا باشد، باطل است و پذیرفته نیست.

ایشان در نتیجه گیری گفت: اگر ما هدفمان الهی باشد آن عمل، عمل صالح است ولی اگر اهداف ما غیر الهی باشد ارزشی ندارد؛ پس ارزش هر عمل به نیت آن است چنانچه امام سجاد (علیه السلام)­ هم می فرمایند: پرونده اعمال انسانها بر اساس نیت هاست.

استاد موسوی در پایان ضمن روایتی از امام صادق (علیه السلام) به نحوه تشخیص اعمال صالح توسط فرشتگان اشاره نمود که فرمودند: همانطور که از باغ و بوستان بوی خوش به مشام می رسد و از مذبله بوی بد؛ از انسان مخلص بوی عطر و از انسان ریاکار بوی به مشام فرشتگان می رسد.

روابط عمومی مکتب نرجس (عليها السلام)

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان