یکشنبه, 01 مهر,1403

­

پنجشنبه, 06 مهر,1396

برگزاری مراسم سوگواری ماه محرم توسط طلاب امور بین الملل مکتب نرجس(عليهاالسلام)

برگزاری مراسم سوگواری ماه محرم توسط طلاب امور بین الملل مکتب نرجس(عليهاالسلام)

­طلاب امور بین الملل مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس(عليهاالسلام) امسال نیز در شب هفتم ماه محرم طبق سنوات گذشته ضمن برپایی خیمة العباس (عليه السلام) اقدام به برگزاری مراسم عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین (عليه السلام) و یارانشان نمودند.

­

طلاب امور بین الملل مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس(عليهاالسلام) امسال نیز در شب هفتم ماه محرم طبق سنوات گذشته ضمن برپایی خیمة العباس (عليه السلام) اقدام به برگزاری مراسم عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین (عليه السلام) و یارانشان نمودند.

­

از جمله برنامه های این مراسم می توان به قرائت زیارت عاشورا، زیارت حضرت ابالفضل (عليه السلام)، نوحه سرایی، مرثیه خوانی و سینه زنی طلاب کشورهای مختلف به زبان های گوناگون، سخنرانی استاد شایسته خوی (مدیریت مکتب) و برپایی خیمه حضرت ابوالفضل (عليه السلام) و نمایشگاه نمای بیرونی حرم ایشان اشاره نمود.

خانم شایسته خوی در ابتدای سخنان خود در این مراسم بیان داشت: شاید بتوان گفت اولین فردی که در پایداری بر ولایت از ابتدا تا انتها در رکاب امام زمانش ثابت قدم ماند و تحت فرمان امامش قدمی را برخلاف برنداشت حتی مطابق ذائقه نفسانی اش، حضرت ابالفضل العباس (عليه السلام) بود. یکی از ویژگی های مهم قمر بنی هاشم ادب ایشان است. در مجلسی که مزین به نام ایشان و معطر به عطر اباعبدالله الحسین(عليه السلام) است، ان شاءالله همگی به ادب حسینی مؤدب شویم. همه ی دلها و نیت هایمان را خدایی کنیم و غیر خدا را کنار بگذاریم تا بهره بیشتر بگیریم چرا که دلی که برای غیر خدا باشد بی ادب است. اگر قرار است ظرف وجودمان خدایی شود باید قلب از غیر خدا، حسادت و بغض خالی باشد.

وی تصریح کرد: بحث امشب معرفی حضرت عباس(عليه السلام) بعنوان حامی دین است. حمایت از دین این است که ضمن حمایت با تمام توان از دین در این راه پابرجا باشیم. کاری که حضرت عباس (عليه السلام) در کربلا برای فرمانبرداری از امامش کرد و خود را بدین صورت حامی دین معرفی نمود، همانند کاری است که شهید محسن حججی (که شخصیتی شهرت گریز داشت) کرد و به پسرش ­گفت: پسرم من می روم چون می خواهم زینب (عليها السلام) بماند.

خانم شایسته خوی افزود: امام جعفر صادق (عليه السلام) می فرمایند: جمله دعایتان «واجعلنی ممّن ینتصر به لدینک» باشد. "انصار الدّین" همان انصار حسین (عليه السلام) بودند که به این درک رسیده بودند. وقتی بفهمیم که دین خدا حق است، مسیری که می­رویم مسیری است که دنبال رضایت خداییم نه رضایت خود، پس معرفت حق یکی از راه های حمایت از دین است. یکی دیگر از راه های حمایت از دین که مورد توجه ویژه است این است که اهل بصیرت باشیم. درتعریف دقیق بصیرت باید گفت بصیر کسی است که راهش، راهبرش، خط و خطوطش، لوازمش و دشمنانش همه را می شناسد، منتظر تلنگر نمی ماند و در لحظه تشخیص می دهد، نه کسی که به اسم دین از دیگری حمایت می کند و اینچنین ضربه به دین می زند. امام خمینی(ره) می فرمایند: «میزان حال کنونی و فعلی افراد است»، نه رزومه سابق. فرمول انسان بصیر در مواجهه با رفتارها، افکارها، منش ها و روش ها داشتن سابقه خوب و لاحقه خوب است، چنین فردی قابل اعتماد است، چرا که اگر سابقه مطرح باشد یکی از سابقه دارهای خوب شمر است که جانباز جنگ صفین بود یا مرت بن منقض بن عبدی (فردی است که حضرت علی اصغر(علیه السلام) را عربا عربا کرد). شناخت خواص و عوام کربلا باعث عبرت آموزی برای ما می شود « فاعتبروا یا اولی الابصار» تاریخ عبرت است و کربلا را در کربلا نباید جا گذاشت، امروز « کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا» است.

مدیر مؤسسه علمی-تحقیقی مکتب نرجس(علیهاالسلام) سپس با اشاره به موضوع تولّی و تبرّی در عاشورا گفت: فردی مثل وهب مسیحی 15 روز مانده به کربلا پیام امام را دریافت می کند و به سپاه ایشان ملحق می شود و شهید راه حسین (عليه السلام) و حامی دین می شود و آنان که ادعای حمایت دین داشتند آب را بر امام بستند، و البته برخی دیگر از افراد هم نزدیک قله حمایت قرار گرفتند اما مردد و متزلزل شدند که امام برای این گونه افراد یک شب مهلت می گیرد تا امثال حر بن یزید ریاحی به بصیرت برسند و هدایت شوند. توجه داشته باشیم که این یک شب ها خیلی در زندگی ما وجود دارد پس آن ها را به امید فردا رها نکنیم. یکی دیگر از ویژگی های حامی دین این است که جانش، وجودش، ذهنش و اندیشه اش کانون مهر و خشم مقدس باشد و مظهر تجلی تولّی و تبرّی باشد. حامی دین تولّی و تبرّی در وجودش حک شده است. امام جعفر صادق(علیه السلام) فرمودند :« هر آن کس که ادعا می کند ما را دوست دارد از دشمنان ما برائت می جوید». زیارت عاشورا درس تولّی وتبرّی است و در آن تقریبا 31 بار تبرّی و 25 بار تولّی داریم که به هم مرتبط هستند نکته این است که تا لعن زیارت عاشورا را نگویید اجازه ندارید سلامش را بگویید. تا مرگ بر آمریکا واسرائیل و استبداد نباشد درخواست ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فایده ندارد. یکی از تجلّی ها ی حق در زمان غیبت امر ولی فقیه است.

ایشان در پایان چنین عنوان داشت: حامی دین باید نگاهش به مسائل دین عمیق باشد و سطحی نگر نباشد. شهید مطهری بحثی دارد با عنوان "جهل و جمود" و می گوید دین ما از این دو چیز ضربه خورد. جهل، بکار نینداختن عقل که شامل جهل عملی و نظری است. چنین شخصی به دانسته های خود عمل نمی کند. شیخ نمر که به شهادت رسید عامل دستگیر او از برخی از روحانی نماها وروحانی های بدلی بود، کسانی که درونشان آلوده است، همینطور شیخ زکزاکی. حامی دین تحت تأثیر شعارها قرار نمی گیرد و تحلیل می کند. مقام معظم رهبری هم یکی از علل کشته شدن امام حسین(علیه السلام) را عدم فهم سیاسی دین مردم زمانش برشمردند. حامی دین باید دلش برای اعتبار دین بسوزد. اگر می خواهید حامی دین شوید جریانات را سطحی نبینید و در آخر اگر می خواهید حامی دین شوید باید از آبرو و مال و جان و لذت ها و خواهش هایتان هزینه پرداخت کنید تا دین بماند.

روابط عمومي مكتب نرجس (عليهاالسلام)

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان