یکشنبه, 01 مهر,1403

­

چهارشنبه, 03 خرداد,1396

برگزاری مراسم ویژه ماه مبارک رمضان در مکتب نرجس (علیهاالسلام) مشهد

برگزاری مراسم ویژه ماه مبارک رمضان در مکتب نرجس (علیهاالسلام) مشهد

واحد فرهنگی مکتب نرجس (علیهاالسلام) در روز شنبه 96/03/06 اولین روز از ماه مبارک رمضان مراسم ویژه این ماه شامل: تلاوت قرآن، تدبّر در آیات، سخنرانی خانم شایسته خوی (مدیریت)، سخنرانی استاد پورحسینی و بیان احکام را برگزار نمود.

واحد فرهنگی مکتب نرجس (علیهاالسلام) در روز شنبه 6/3/96 اولین روز از ماه مبارک رمضان مراسم ویژه این ماه شامل: تلاوت قرآن، تدبّر در آیات، سخنرانی خانم شایسته خوی (مدیریت)، سخنرانی استاد پورحسینی و بیان احکام را برگزار نمود.

خانم شایسته خوی در سخنان خود ضمن اشاره به مقام والای روزه گفت: آیه وجوب روزه اشاره دارد به اینکه اثر نهایی و نتیجه روزه داری تقواست. انسانی که روزه داری را پیشه می­کند باید کنترل نفس داشته باشد. مواردی که در بقیه ماه ها برای ما مباح بوده است در این ماه خداوند به ما گفته است که آنها را هم انجام نده.

از مشکلاتی که انسان­ها با آن مواجه هستند این است که در مقابل خود توان مقاومت ندارند. روزه تمرین خودنگهداری و خودکنترلی است. خیلی ها می­گویند که ما اراده ضعیفی داریم و کثیر التوبه هستیم. برای قوی شدن اراده از روزه و نماز کمک بگیریم و به طور خاص روزه تقویت کننده اراده است. روزه بر همه پیامبران الهی واجب بوده اما بر همه امت هایشان واجب نبوده است؛ خداوند بر امت پیامبر روزه را واجب کرده است. در بیان امام صادق (علیه السلام) آمده است که خداوند امت پیامبر (صلی ا... علیه و آله) را به واسطه وجوب روزه بر امت های دیگر برتری داده است. خداوند روزه را از آن خود معرفی کرده است؛ همه ی افعال انسان برای خودش است ولی روزه برای خداست.

ایشان پیرامون آثاری که با روزه داری نمایان می­شود به کتاب "مهمانی پروردگار" رهنمون شد که در بخشی از آن امام (ره) آثار روزه داری را ذکر نموده و می فرمایند: سه نوع روزه داریم: روزه سطح پایین که فقط اعضا و جوارح ظاهری ما روزه است. روزه سطح متوسط که علاوه بر اعضا و جوارح اندیشه ما هم روزه است و روزه سطح  عالی روزه ای است که علاوه بر اعضا و اندیشه قلب ما هم روزه است. بهترین اعمال ماه رمضان این است که مرتکب حرام نشویم هیچ نوع حرامی: نیت حرام، گفتار حرام، پوشش حرام و ... .

وی در ادامه "خودسازی و تسلط بر خود" و "قوی شدن اراده" را از آثار دیگر روزه داری معرفی نمود؛ مثل اینکه امکان عصبی شدن در این ماه به علت  بی حوصلگی وجود دارد ولی خودمان را کنترل کنیم. با کنترل غرائز و لذات، نظم و وقت شناسی، برنامه ریزی و قانون مداری و ترک عادات می توان سپری در برابر آتش مهیا کرد. عادت خوب نیست اما انس خوب است؛ عادت وقتی است که چیزی برای ما عادی شده و دوست داریم زود تمام شود ولی وقتی با چیزی مأنوس شویم دوست نداریم زود تمام شود.

وی تصریح کرد: از آثار دیگر روزه صبر، تقوا و مقاومت و همدردی با هم نوعان است.

خانم شایسته خوی بیان داشت: عوامل انحراف یک جامعه از دین در جزء اول قرآن ذکر شده است. سوره حمد بحث مفصلی دارد؛ در این سوره توصیف خداوند صورت گرفته است، راه درست و خطا مشخص شده و تولی و تبری و خیلی چیزهای دیگر بیان شده است. در سوره بقره سه گروه متقین، منافقین و کافران را مشخص می­کند. انسان ها در مسیر نورانی راه تقوا ، و در مسیر ظلمانی راه ظلم را ادامه می­دهند. ما زمانی هدایت قرآن را درک می­کنیم که باتقوا باشیم. اگر می­خواهیم دچار انحراف نشویم باید دو گروه منافقین و کفار را خوب بشناسیم. کسانی که فساد می کنند و به آن ها می­گویند که فساد نکنید ولی آن ها راه خود را ادامه می دهند و اگر به آن ها بگویند که ایمان بیاورید آن را نوعی سفاهت می دانند و می گویند ما دینی می خواهیم که در آن راحت باشیم و تعصبی در آن نباشد.

ایشان با بیان تعبیر بنی اسرائیل در این جزء گفت: کفر و نفاقی که در جامعه یهود رخ داده است از بحث با پیامبرشان بر سر یک گاو شروع شد که در مقابل پیامبر خود ایستادند، بعد گوساله پرست شدند، در آخر دچار تحریف شدند و بعد از این مرحله پیامبر خود را کشتند - بنی اسرائیل 70 پیامبر خود را کشتند-. در مرحله ی بعدی ادیان دیگر را هم زیر سوال بردند.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: اگر می خواهیم در این مسیر انحرافی قرار نگیریم باید از قرآن نور دریافت کنیم و آموزه های دینی را به خوبی کسب کنیم.

 در ادامه مراسم خانم پورحسینی با اشاره به آیات قرآن گفت: قول خداوند است که « فبشر العباد الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ » همان کسانی که سخنان را می‌شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می‌کنند؛ آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند.

وی افزود: ماه رمضان و قرآن پیوندی تنگاتنگ دارند، باید ابعاد قرآن کریم در بعد ادبی و محتوایی نیز مورد دقت قرار بگیرد. بررسی اعجاز قرآن کریم در بعد علوم طبیعی وعلوم انسانی از نیازهای روز جامعه است؛ در این زمینه سلسه مباحث نظام برتر رسانه قرآن (اعجاز رسانه ای) با اهداف خاص به بررسی محتوایی پیام های قرآن کریم با شاخصه های رسانه مطلوب می پردازد.

این استاد حوزه تصریح کرد: در این راستا ابتدا باید به تعریف رسانه و واژگان آن یعنی فرستنده، گیرنده و پیام پرداخته شود و سپس مدیریت پیام از جهت تعیین پیام، تولید و توزیع مورد بررسی قرار گیرد. "تولید پیام" یعنی "فعلیت بخشیدن به محتوا و برنامه" که اصلی ترین برنامه های فرهنگی و هنری است. "توزیع پیام" به معنای "یافتن بهترین و مناسب ترین زمان، تربیت و شرایط مخاطب" برای عرضه پیام ومحتواست.

ایشان در سخنان خود جهت آشنا سازی مخاطبان، شاخصه مطلوب رسانه ها را اینگونه برشمرد: حق محوری در محتوا و هدف و ابزار، خیرخواهی، واقعیت گرایی، صداقت، طاغوت ستیزی، حفظ کرامت انسانی، حفظ ارزشها، اطلاع رسانی رایگان برای سعادت بشر، توجه به تکلیف نه امیال مخاطبان، دادن فرصت تفکر به مخاطب، ممنوعیت شایعه پراکنی، ممنوعیت نشر اکاذیب، جواز افشای ظلم ظالم، ممنوعیت تملق و چاپلوسی، ممنوعیت استهزاء و ....

در پایان قابل ذکر است این مراسم همانند سالهای گذشته در ایام بابرکت ماه رمضان از ساعت 10 صبح الی نماز جماعت ظهر و عصر ویژه عموم بانوان برگزار می شود.

ضمنا در لیالی قدر نیز احیاء مراسم شب قدر در این مکان برگزار می شود.

روابط عمومی مکتب نرجس (علیهاالسلام)

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان