یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 26 بهمن,1395

برگزاری همایش بانوان فاضله هم عصر استاد طاهایی (بانو همایونی)

برگزاری همایش بانوان فاضله هم عصر استاد طاهایی (بانو همایونی)

­در ادامه سلسله نشست های بانوان فاضله هم عصر استاد طاهایی(ره) ، نشست امسال با رویکرد سیره بانوی فاضله علویه همایونی روز سه شنبه 26 بهمن ماه ساعت 8:30 در محل سالن اجتماعات مکتب نرجس(علیهاالسلام) برگزار گردید.

­

­

­

­

­

­

­

­

­

­

­

­

­

­

­­­­­­­ در این مراسم که با قرائت کلام الله مجید آغاز گردید ابتدا خانم شایسته خوی (مدیر مکتب نرجس(علیهاالسلام) ) مشهد ضمن خیرمقدم سخنانی را در خصوص اهمیت مطالعه در سیره کمال یافتگان بیان داشته، گفت: در راستای عروج به قله های رفیع ترقی و کمال، یکی از کاری ترین نیروهای فطری آدمی میل به تقلید و اسوه پذیری و یکی از امکانات خارجی، سیره و تجربه کمال یافتگان است. احساس الگوخواهی فطری و درونی از یک سو و مشاهده مسیر تکاملی به کمال رسیدگان از سوی دیگر انسان را وا می دارد تا برای رسیدن سریع تر به کمال مطلوب، روش و سیره آن تکامل یافتگان را الگوی خویش سازد و تلاش آگاهانه و هدفدار برای ایجاد هماهنگی و انسجام رفتاری با الگوهای خویش در پیش گیرد.

­­­­­ ایشان اضافه کرد: آنهایی که در طول تاریخ چه در جاهلیت قدیم و چه در جاهلیت قرن بیست و یکم سعی کرده اند که زن را تحقیر و کوچک کنند و او را دلبسته به همین زخارف و زینت­های ظاهری معرفی نمایند، پای­بند مد و لباس و آرایش و طلا و زیورآلات کنند و وسیله و دست مایه ای برای خوش گذرانی های زندگی وانمود نمایند و عملا در این راه قدم برمی دارند، منطق آنها منطقی است که مثل برف و یخ در مقابل گرمای خورشید مقام معنوی فاطمه(علیهاالسلام) ذوب می شود و از بین می رود. اسلام، فاطمه (علیهاالسلام) را به عنوان نمونه و اسوه زن معرفی می کند؛ زنی که اسلام می خواهد بسازد این است. آن زندگی ظاهری و جهاد و مبارزه و دانش و سخنوری و فداکاری و شوهرداری و مادری و همسری و مهاجرت و حضور در میدان های سیاسی، نظامی و انقلابی و برجستگی همه جانبه ی او که مردهای بزرگ را در مقابلش به خضوع وادار می کند؛ و این نظم معنوی و رکوع و سجود و محراب عبادت و دعا و صحیفه و تضرع و ذات ملکوتی و درخشندگی عنصر معنوی ایشان است.

وی در ادامه افزود: برآن شدیم تا با معرفی اسوه حقیقی زن مسلمان و آنانی که به ایشان اقتدا کردند زن طراز انقلاب اسلامی را معرفی کنیم که با اقتدا به حضرت زهرا (علیهاالسلام) اسوه حقیقی زن مسلمان، توانسته با همتی والا و نیتی خالصانه و پشتکاری وصف ناشدنی و اعتماد به پروردگار عالمیان قدمهای مؤثری را در جهت رسیدن به تمدن نوین اسلامی بردارد و زمینه و بستر تحقق وعده الهی را فراهم آورد. بانویی که در تمام ابعاد زندگی اش متجلی رفتار فاطمی است. بانو سیده فاطمه سیده خاموشی استاد عظیم الشان ملقّب به طاهایی (ره) و در سایه این همه ایثار و فداکاری و اخلاص و ازخودگذشتگی همرهان هم عصرش را نیز معرفی می نماییم و با بضاعتی اندک سعی کردیم قطره ای از دریای شخصیت این بانوان گرانقدر و گرانسنگ را ارائه کنیم. امسال به معرفی بانویی از دیار زینبیان عصر حاضر "بانو علویه همایونی" را خدمت شما حاضران و به ویژه جامعه زنان معرفی می کنیم تا در سایه این معرفی شاخصه های زنان طراز انقلاب اسلامی را تبیین کرده باشیم. آن زن مسلمان انقلابی که باید در راه فرزانگی و علم و خودسازی معنوی و اخلاقی تلاش کند، در میدان جهاد و مبارزه پیش قدم باشد، نسبت به زخارف دنیا و تجملات کم ارزش بی اعتنا باشد، عفت و عصمت و طهارتش در حدی باشد که چشم و نظر هرزه بیگانه را به خودی خود دفع کند، در محیط خانه دل آرام همسر و فرزندانش باشد، مایه ی آرامش زندگی و آسایش محیط خانواده باشد، در دامن پر مهر و عطوفت و با سخنان پرنکته و مهرآفرین فرزندان سالمی را از لحاظ روانی تربیت کند، انسانهای بی عقده، انسان هایی خوش روحیه انسانهای سالم از لحاظ روحی و اعصاب در دامان او پرورش پیدا کنند و مردان و زنان و شخصیت های جامعه را به وجود آورد. مادر از هر سازنده ای سازنده تر و با ارزش تر است و این یعنی الگوی زن اسلامی و انقلابی.

­­­­­­­­ در ادامه مراسم خانم پورحسینی (از اساتید حوزه) به سخنرانی با موضوع "عوامل حیات معنوی عالمان ربانی" پرداخته و گفت: خداوند می فرماید: «یا أیها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول إذا دعاکم لما یحییکم». حاصل بررسی واژه صیانت در قرآن کریم این است که علاوه بر حیات نباتی، حیوانی، اجتماعی، برزخی و قیامتی، انسان دارای حیات معنوی است. عالمان ربانی به اندازه سیر وجود ایشان و تلاش و کوشش در این راه هریک مراتبی از این حیات معنوی (حیات طیبه) را برخوردارند. جلساتی که برای بزرگداشت این گوهرهای ارزشمند برگزار می شود می تواند اشاره به زیست نامه، سیره علمی و عملی و ... باشد. اما از آنجا که همیشه این بزرگواران دغدغه اجتماع را داشته و می خواستند ارزش های الهی در جامعه تبدیل به هنجارهای اجتماعی شود، شاید بتوان سیری در بررسی حیات آنان نمود. عامل اصلی در حیات معنوی عمل به دستورات دین است. اگر بخواهیم دقیق تر و جزئی تر به مسأله بنگریم باید بگوییم. در بررسی جزئی تر اولین عامل حیات معنوی تفکر عقلی است؛ کسی که به عمق تفکر عقلی نرسد و از محدوده اش نگذرد به حیات معنوی نخواهد رسید، ولی کسی که با تفکر عقلی زندگی کند، در هر بامداد و شامگاه از قدح آب حیات حکمت برخوردار می شود. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ستون فقرات بشر را عقل معرفی نمودند. آن دسته از عالمان دینی که درصدد هستند تا معارف دین را فقط بخاطر بسپارند و در ذهن حفظ کنند و به همین روال آنها را به دیگران منتقل سازند عقلشان از دین، عقل روایت است نه درایت. سیره اهل بیت (علیهم السلام) بر این اصل استوار است که مآثر دین را گذشته از حفظ ذهنی و نشر لفظی و مفهومی، کاملاً ­معانی آنها را به خوبی تحلیل و تحقیق کنند. عقل اینان از دین عقل درایت و روایت است نه صرف روایت. دین را به خوبی فراگرفتند و بکار بستند نه آنکه فقط بشنوند و روایت کنند، زیرا راویان دانش بسیارند. دومین عامل حیات معنوی "توحید" است. بانو همایونی اعتقادات درس می دادند. چرا که معتقد بودند اگر عقاید مردم درست شود اعمالشان هم درست می شود اگر بخواهیم متضرر نباشیم باید کوشش نماییم اعمالی را کسب کنیم که مورد توجه بازار آخرت باشد. سومین عامل، رشد فضایل اخلاقی است. عباد الله کسانی هستند که به یکدیگر از جام حکمت می نوشانند. هیچ شک و اضطرابی در ایشان راه نمی یابد و غیبت و بدگویی نمی کنند و خداوند سرشت و اخلاقشان را بر این کمالات ساخته و پرداخته است. چهارمین عامل "ارتباط با قرآن" است. پنجم "دفاع و جهاد" است . دفاع از اندیشه های دینی یکی از رسالت های مهم عالمان ربانی است. بانو همایونی با یک پشتوانه قوی به میدان می آید، مکتب دیده و محضر علما را درک کرده است. چنین عالمانی تلاش می کنند که ارزش الهی در جامعه تبدیل به هنجارهای اجتماعی شود. ششمین عامل "ولایت مداری" است. حیات زندگانی هرکس مرهون نوشیدن آب زندگانی است. چشمه آب زندگانی نزد ارباب حقیقت، همان ولایت مداری و بهره بردن از ولایت معصومین (علیهم السلام) است. عشق به اهل بیت (علیهم السلام) در کلام، تدریس و تألیف بانو همایونی موج می زند. تنها فرد یا جامعه ای جزء حیات معنوی است که پیوند ولایی با اولیای خدا داشته باشد. در وصیت نامه ای که به مؤمنین و مؤمنات دارند آمده است که: دامن ذوی القربی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را رها نکنند و دست توسل را از آستان پربرکت ایشان کوتاه نگردانند که آنها مقالید آسمان و زمین مکه هستند.

­­­­­­­­ سپس خانم قلمکاریان (از شاگردان بانو همایونی در اصفهان) در ادامه همایش سخنان خود را پیرامون مقام حضرت فاطمه (علیهاالسلام) چنین آغاز نمود: در رابطه با مقام والای حضرت زهرا(علیهاالسلام) زبانی می خواهم به اندازه فلک تا وصف آن را بگویم. وقتی خداوند جهان هستی را آفرید خطاب کرد به حضرت رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) که هدف من از تمام خلقت شما بودید.

­­­­­­ وی به بیان برخی ویژگی های بانو امین پرداخته و افزود: ایشان سابقه فوق العاده و افتخار عظیم و جهانی داشتند. اگر بخواهیم بیشتر ایشان را بشناسیم می توانیم به مطالعه آثارشان بپردازیم. ایشان بانویی جهانی بودند، بحث قرآنی بسیار شیرینی را داشتند و طوری بیان می کردند که تقربیا قرآن همیشه در صحنه بود و با زبانی ساده، روان و عارفانه آن را بیان می کردند. همچنین در خاطراتشان در مورد خانم همایونی از زبان خود ایشان فرمودند که: «در آن زمان زنان به خاطر دوری از معنویات، به زیور آلات اهمیت زیادی میدادند به خاطر همین زمینه رشد فکری و معنوی آنها را فراهم کردم».

­­­­­­­ خانم دکتر فرشته روح افزا (استاد دانشگاه، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده و معاون فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی) در این مراسم به عنوان سخنران اصلی همایش به ایراد سخنرانی با موضوع"زن تراز انقلاب و نقش او در تمدن سازی" پرداخت. ایشان سخنان خود را چنین آغاز نمود: خدارا شاکرم در محضر ثامن الحجج (علیه السلام) و شما بزرگواران و این فضای نورانی هستم. در فضای نورانی مکتب نرجس(علیهاالسلام) اگر از فضای غیرمعنوی که در جهان است صحبت شود خاطر همه مکدر می گردد؛ چرا که همه می دانیم در جهان چه خبر است و چقدر نیازمند چنین سمینارهایی هستیم! بنده در خارج از ایران تحقیق جامعی در مورد مساله زنان در جهان اسلام انجام دادم. زمانی در محضر رهبر انقلاب مقاله را ارائه دادم و ایشان استقبال کردند که مطالبه گری ما باید از جهان غرب باشد. الگوهایی چون بانو همایونی و بانو طاهایی چقدر در اختیار دانشجویان هستند! حضرت آقا معتقدند عده ای زندگی می کنند که از دنیا بروند. یک مدل زن غربی داریم که دارند الگو می کنند برای جهان و کاملا مردود است. من دلم نمی خواهد فضای نورانی اینجا را با مثال های غرب بیامیزم. اما چاره ای نیست! من عذر خواهی می کنم. اینکه الان در دنیا زن در چه مرحله ای است به آن اشاره ی کوچکی می کنیم. اول مقام بالایی که زن است و خدا برای کل مؤمنین آسیه و مریم و برای کل کافرین زن نوح و زن لوط را نشان می دهد. در مورد جایگاه والای مادر اقلاً 60 تا 70 کتاب روانشناسان غربی نوشتند. مادر اول به خودش معراج می دهد، روح خودش مطهر می شود همه مادران می دانند که معنویت و جهادشان حساب می شود. می توان زن بود و عفیف بود. اگر عفت نباشد به جایی میفتیم که الان جوامع غربی افتادند. تجارت زن یک بدبختی شده است. این زنی که فکر می کند اگر جلوه گری نکند جایگاهی در جهان ندارد چطور می خواهد نسلها را تربیت کند؟ بنده با مباحث علمی و ریاضی به غربی ها ثابت کردم و چندین برنامه تلویزیونی در شبکه اسلامی داشتیم، زمانی که نظر اسلام در مورد زن را می شنیدند، اشک می ریختند؛ نیاز جامعه جهانی به شما بسیار زیاد است .

­­­­­­ وی افزود: خوشا به حال زنی که مرد نامحرم او را نبیند و برای این که نامحرمی او را نبیند با بدن مجروج سوار مرکب می شود. در متن و مرکز می ماند و می سوزد تا اگر خیمه ها سوخت بگوید بچه ها من قبلا به شما یاد دادم. هیچگاه جلوه گری ظاهری نداشته است. حضرت زهرا (علیهاالسلام) که نورانیتشان مستقیم از خداوند است و زهره عالمند. جای تأسف است که چقدر کم گذاشتیم و خاموشش کردیم! چون الگو حضرت زهرا (علیهاالسلام) نیست، آمار طلاق بالا می رود. شخصیت حضرت زهرا (علیهاالسلام) را معرفی نکردیم! بخاطر خواندن نماز زیاد در سن 18 سالگی پایش ورم می کرد، کسی که جبرئیل بر او برای تسلیت وارد می شد. این به این معنا نیست که خانم در خانه بماند. اصلا مگر خانه کم جایی است؟! مگر امانت الهی کم چیزیست؟! به فرمایش امام خمینی(ره) زن انسان ساز است همانطور که قرآن انسان ساز است. این همه نورانیت بانو امین و خانم طاهایی و بانو همایونی باید انتقال پیدا کند؛ اگر نباشد نمی توانیم این کار را انجام دهیم. در بحث حقوق خانواده یکی می گفت زن سالاری یکی مردسالاری و یکی فرزندسالاری؛ گفتم ما کتاب رساله حقوق امام سجاد (علیه السلام) را داریم.

خانم دکتر روح افزا عنوان کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند: «در عرصه سیاسی، آیا سیاسی تر از حضرت زهرا (علیهاالسلام) هست؟» حضرت زینب(علیهاالسلام) با اینکه گرسنه بودند چیزی مطالبه نکردند و فقط یک درخواست داشتند: « ما را از جلوی چشم نامحرمان دورکن». چه چیز کربلا زیبا بوده که می گوید: من جز زیبایی چیزی ندیدم؟ حقیر فکر می کنم وقتی دست می اندازد زیر آن بدن پاره پاره می گوید: خدایا این قلیل را از من بپذیر، حسین (علیه السلام) در محضر اسلام برای زینب (علیهاالسلام) قلیل است، همه کربلا قلیل است. این فکری که زن بگوید من چرا باید مایه آرامش مردها باشم یا اینکه می گویند اجازه از همسر می شود خشونت علیه زنان، چقدر فکر ذلیلی است. اگر زن غربی خوشبخت بود مایه تجارت نمی شد و هزار و یک بدبختی برای خودش و خانواده اش نمی آورد.

این استاد دانشگاه در ادامه از همسرش که دانشمند فضایی بود و در حادثه جرثقیل مکه به شهادت رسیدند چنین سخن گفت: به آیت ا... جوادی آملی گفتم شما یکی از شاگردانتان را از دست دادید چون همیشه نماز شب می خواند و بعد از نماز صبح تدبر در قرآن داشت. ایشان فرمودند: « این آقا در صحرای محشر که وارد می شوند یک دستشان علمشان است که در راه ولایت مداری است و یک دستشان همان خون شهادت است؛ شما چرا ناراحتید؟!»

وی در پایان سخنان خود توصیه همسرش را یادآور شد که: انسان در این عصر و زمان می تواند هم در متن و مرکز بوده و هم ولایی باشد و تا آخرین لحظه در راه ولایت و رهبری رزومه کارش را ببندد و هیچ زمان خلاف واقع نگوید (النجات فی الصدق). در این عصر و زمان می شود مدافع حرمی تربیت کرد که برای رضای خدا کار کند.

­­­­­­ گفتنی است پژوهشکده مکتب نرجس (علیهاالسلام) در دو محور"شیعه شناسی" و "مطالعات زنان" فراخوان مقاله­ای در سطح بین الملل برگزار نمود که از بین 99 مقاله رسیده به دبیرخانه همایش ، مقالات اول تا سوم و همچنین مقالات برتر پس از سه مرحله ارزیابی در دو سطح غیر ایرانی و ایرانی مورد تقدیر قرار گرفته و به آن ها جوایزی اهدا شد.

­­­­­­ یادآور می شود در بین 99 مقاله واصله به دبیرخانه همایش از سراسر کشور بیشتر مقالات واصله از شهرهای مشهد با فراوانی حدود 36 مقاله، تهران با فراوانی 21 مقاله، ایرانشهر و زاهدان با فراوانی 7 مقاله بود و مقالاتی از شهرهای سرخس، کرج، فریمان، اصفهان، قم و ... با فراوانی کمتر به دبیرخانه ارسال شده است. در سطح بین الملل نیز 21 مقاله از 6 ملیت با فراوانی (به ترتیب) پاکستان، افغانستان، هند، سنگال، ماداگاسکار و الجزایر به دبیرخانه ارسال شده است.

در پایان همایش نیز از چهار جلد از کتب پژوهشکده مکتب نرجس (علیهاالسلام) با عناوین"مالکیت فکری از دیدگاه فقهی و حقوقی" (نوشته اشرف تندیسه پور)، "در دامن مهر "و" تمدن اسلامی در سرزمین شام" (نوشته دکتر اعظم رحمت آبادی)، "الگوی اسلامی ورزش بانوان" (نوشته فاطمه زند اقطاعی) رونمایی گردید.

پس از اتمام مراسم شاگردان بانو علویه همایونی (و مهمانان اصفهان) و سایر شرکت کنندگان همایش از دو نمایشگاه فرقه های نوپدید و نمایشگاه زن مظهر خلاقیت الله (برگرفته از کتاب بانو همایونی) که به مناسبت این مراسم برپا شده بود بازدید نمودند.

روابط عمومی مکتب نرجس (علیهاالسلام)

برای دریافت فایل صوتی سرکار خانم دکتر روح افزا اینجا کلیک نمایید .

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان