یکشنبه, 01 مهر,1403

­

دوشنبه, 30 دی,1398

برگزاری همایش وحدت آفرین بصیرت و اقتدار بانوان فاطمی

برگزاری همایش وحدت آفرین بصیرت و اقتدار بانوان فاطمی

همایش وحدت آفرین بصیرت و اقتدار بانوان فاطمی روز دوشنبه 30 دی ­ماه با حضور جمع کثیری از بانوان انقلابی مشهد در سالن صبای صدا و سیما برگزار گردید.

در این همایش پس از قرائت کلام الله مجید و پخش صلوات خاصه امام رضا­(ع)، حجة الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی به ایراد سخنرانی با موضوع بصیرت پرداخت.

وی ابتدا ضمن اشاره به آیه «قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى­ اللَّهِ­ عَلَى­ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي» بیان داشت: این آیه مهمترین آیه ها در بصیرت است که می فرماید تنها روش من متصف شدن به بصیرت و دعوت به سمت خدا بوسیله بصیرت است. دعوت می کنم همه پیروان را. با استمداد این آیه ویژگی اصلی مؤمنان حقیقی که بصیرت افزایی است مشخص می شود. دعوت به سمت خدا براساس بینش عمیق عرفان و روشن دلی است.

در وصف یاوران امام حدیث داریم: کسانی هستند که به حقیقت ایمان رسیده اند. پیامبر (ص) می فرمایند: مهدی یاوران کسانی هستند که مهر مؤمن حقیقی در پرونده شان حک شده است. اگر بخواهیم در شمار یاوران امام زمان (عج) قرار بگیریم باید به ویژگی هایی که برای مؤمنان حقیقی در سوره مؤمنون بیان می شود دقت کنیم. کسانی که توان بصیرت افزایی ندارند در شمار مؤمنان حقیقی نیستند.

ایشان با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر بیش از 10هزار مرتبه کلمه بصیرت را بر زبان جاری کرده اند گفت: باید در رابطه با مهندسی بصیرت در وجودمان خیلی کار کنیم. بصیرت یک کلیدواژه اساسی در قرآن و در مسیر بندگی است؛ قبل از اینکه بخواهیم نگاه سیاسی به آن داشته باشیم. تمام عرفان، سلوک رحمانی ما و آخرت و ابدیت و... رمز موفقیتش بصیرت است. رسیدن به بهشت نعیم و جنه الزهرا و... همه و همه لازمه اش بصیرت افزایی است.

خداوند در قرآن 42 مرتبه خود را "بصیر" می نامد. خداوند ظاهر عمل را نمی بیند و واقع بین است پس بصیرت می تواند به تیزبینی و واقع بینی معنا شود.

آیت ا... بروجردی در لحظات آخر عمر به شاگردان گفتند: اخلص العمل فان الناقد بصیر بصیر؛ عمل خود را خالص کن، زیرا بازرس عمل، بسیار بینا و دقیق سنج است. کسی که عیار عمل شما را می سنجد به شدت تیزبین است.

متصف شدن به بصیرت، متصف شدن به یک ویژگی خدایی و رحمانی است.

نکته دوم اینکه خداوند در قرآن نام 25 پیامبر را ذکر می فرماید که گل های سرسبد در میان برترین انسان های عالم هستند. 3 پیامبر را فقط نام می برد و 22 پیامبر دیگر را بیش از 2000 آیه در موردشان می فرماید: یکی از برترین راه های رسیدن به بصیرت تخلّق به اخلاق پیامبرانه است. وقتی ویژگی این پیامبران را بیان می کند سه کلمه خرج می کند: «اولی الأیدی و الأبصار» صاحبان دست ها و بصیرت ها.

"اولی الأیدی" بمعنای توان درایت و مدیریت و بصیرت است. خلاصه تمام ویژگی های پیامبران الهی است.

اینکه از ما خواسته شده که الگو بگیریم و پیروی کنیم؛ از همین جا الهام می گیریم که اگر این سه کلمه فرهنگ سازی شود برای جامعه دینی، نتیجه انتخابات در افق امام زمان (عج) شکل خواهد گرفت. چیزی که در اکثر انتخابات شکل گرفته و جمع کثیری از نمایندگان مجلس نمره منفی گرفتند. ده ها نماینده حال حاضر بخاطر فساد اقتصادی ردّ صلاحیت شدند. روش ها و منش ها را در اتاق فکر به وحدت رویه برسیم و با قدرت بیشتری در عرصه بصیرت افزایی وارد شویم و نگوییم خلایق هرچه لایق؛ مؤمن حقیقی اینطور فکر نمی کند. ما در مقام بصیرت افزایی نسبت به مردمی که فریب ظاهر عده ای را خوردند وظیفه داریم.

«قُل هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى­ اللَّهِ­ عَلَى ­بَصِيرَةٍ» دعوت خدا به سمت بصیرت هنوز به قوت نرسیده است. نائب امام می فرمایند: به هیچ حدی از بصیرت قناعت نکنید. سه ضلع ضلالت انسان که سرّ عامل بی بصیرتی است. زبیر سیف الاسلام که حضرت زهرا (س) در حرکت بصیرت افزای خود فرمودند: کسی در تشییع جنازه ام شرکت نکند بجز سلمان و زبیر و... زبیر که در مقاومت در مقابل غاصب ولایت از همه مقتدرتر عمل کرد، چطور دچار بی بصیرتی شد. الآن کسانی را داریم که جزء سرداران جبهه و جهاد بودند اما اکنون به جرم مفسد اقتصادی در زندان هستند.­ از خداوند بصیرتی را بخواهیم که باعث عاقبت بخیری ما شود. کسانی هستند که بصیرت را دارند اما توان مدیریت ندارند.

حاج آقای حیدری کاشانی ضمن اشاره به صحبت های خود در دعای ندبه کاشمر افزود: گاهی ممکن است که ابوذر زمان باشد ولی نظرات مدیریتی نداشته باشد. پیامبر (ص) فرمودند: تو آنقدر برای من عزیزی که هرچه برای خودم از خدا می خواهم برای تو هم می خواهم اما تو توان مدیریت را نداری.

کسی که در جاهای مختلف نمره قبولی می گیرد دلیل نمی شود که در مدیریت هم نمره قبولی بگیرد.

عده ای بدون داشتن توان مدیریت کاندید می شوند هرچند خیلی ممکن است افراد خوبی باشند اما توان مدیریت تشکیلاتی را ندارند.

سؤال ما از نمایندگان بابصیرت در مجلس این است که کجا بودید وقتی برجام در 20 دقیقه داشت تصویب می شد؟! پس شما توان مدیریت نداشتید. بعضی با چشمان بی بصیرت هنوز بدنبال مذاکره هستند. «فاعتبروا یا اولی الأبصار» یعنی اگر صاحب بصیرت نباشیم از گذشته ها عبرت نمی گیریم و نقاط ضعف مان به قوت تبدیل نمی شود. همان مردمی که به اکثر سیاست های اشتباه معترض هستند دوباره فریب می خورند و به همان ها رأی می دهند.

مقام عظمای رهبری فرمودند: چیزی که امیرالمومنین (ع) را به بی یاوری می کشاند عدم تحلیل سیاسی محبّان است که الآن نقطه خلأ ما در دانشگاه ها و حوزه هاست. اینکه آقا می فرمایند خودمان را قوی کنیم اساس این است که بصیرت باید قوی شود؛ بصیرت چراغ مه شکن است که باید تا مسافت های دور را مشخص کند. 80نفر از این نمایندگان مجلس حاضر نشدند بعد از آن افتخارآفرینی نامه تشکر از سردار سلیمانی را امضا کنند. یکی از شاخه های بصیرت تیزبینانه قدرت تحلیل سیاسی است. شهید بهشتی هم فرمودند: دیانت ما عین سیاست ماست. در جنگ صفین پسر عمروعاص گفت معلوم شد ما گروه فئة الباغیه هستیم (گروه سرکش و ستمگر)؛ چون ما عمار را کشتیم. معاویه که متصف به ظواهر دینی بود و در واقع عمروعاص را درس می داد و در باطن خبیث تر از هر باطل خبیثی بود گفت: پیامبر (ص) فرموده: اما چه کسی گفته که ما عمار را کشتیم؟ عمروعاص گفت تو می خواهی منکر کشتن عمار شوی؟ گفت عمار را کسی کشت که او را دعوت به میدان جهاد کرده است. سانحه هوایی اخیر بروزشده­ی همین فتنه است. عمروعاص دستور داد اعلام کنند قاتل عمار، علی است چون به دعوت او عمار به میدان جنگ آمده بود. صدها نفر از محبان امیرالمومنین (ع) که تا آن لحظه پا به رکاب امام بودند کنار کشیدند. ابن مسعود می گوید: یا علی در حقانیت تو در مقابل معاویه دچار شک و تردید شدیم. حضرت فرمودند: حرف خودت است یا افرادت؟ گفت: شک، گردان من هم هست.حضرت به او مأموریت دادند جایی بروند تا از تردید خارج شوند و... .

وی خاطرنشان کرد: ما در بصیرت افزایی نمره قبولی نگرفتیم؛ اگر گرفته بودیم خیلی جاها لازم نبود که نائب امام­مان برای ما روشنگری کند و پرده نفاق را از چهره منافقان کنار بزند. ما باید هم­افق با فکر امام جامعه باشیم. من با سیر مطالعاتی شهید مطهری مخالفم چون ایشان اگر الآن بود این کتابها را نمی نوشت و در یک افق بصیرتی دیگری می نوشت. باید سیر مطالعاتی کتابهای رهبری را داشته باشیم؛ ایشان 480 صفحه در مورد مهدویت نوشتند و در کتاب "ما منتظریم" ویژگی های حقیقی یاران امام زمان را بیان می کنند.

کتاب دیگری بنام منظومه فکری آیت الله خامنه ای داریم که دو جلدی است و زیر نظر حاج آقای خسروپناه که ثمره 12 سال کار مستمر است و اندیشه رهبری را در حوزه های مختلف نشان می دهد. این منظومه را در دستور کار سیر مطالعاتی باید بگذاریم. زعیم شیعه در هر عصری را باید بدانیم کیست و با او همراه شویم. باید بصیرت ما به جایی برسد که مقام زعامت مافوق مقام مرجعیت است. مرجعیت زیرشاخه آن است و در حوزه احکام فردی است اما زعامت در حوزه همه احکام است.

سیدحسن نصر ا... می گوید: ولایی ترین نیروها در ایران هنوز قدر رهبر انقلاب را ادا نکرده اند که شهید سلیمانی گفت من در این زمینه شاگرد کوچک سیدحسن نصر الله هستم.

وی تأکید کرد عواملی که بی بصیرتی می آورد دنیاپرستی، هواپرستی و شیطان پرستی است. پیروی از شیطان صفت ها و رأی دادن به آن ها می شود شیطان پرستی؛ این عوامل کوردلی می آورد

پیامبر (ص) می فرمایند: هر انسانی 4تا چشم دارد که دو چشم، چشم دل است. و بصیرت، قوت بینایی و نور چشم دل است. این سه عامل چشم دل را کور می کند.

ایشان در ادامه سه عامل بصیرت افزای: نورانیت و نورانیت افزایی، حجت شناسی و حجت محوری و دشمن شناسی و دشمن ستیزی را بسیار ضروری دانست. و توصیه به مطالعه کتاب بصیرت از دیدگاه قرآن - انتشارات جمکران نمود که بی بصیرت های تاریخ­ (ابن ملجم، زبیر و طلحه و ...) را معرفی می کند. در عرفان می گوید بصیرت یعنی نور الله؛ قلب منور شده به نور خدا. کتاب خدا و اهل بیت (ع) و نماز و روزه و وضو همه نور هستند. دائم الوضو بودن برای سرایت نور به عقل و قلب است.

امام رضا (ع) می فرمایند: «الدعا نور السماوات و الأرض علیکم بالدعا» ما مضطریم به نورانی شدن. حجت­ها با پیامبران و امامان (ع) هستند.

وی در پایان سخنان خود گفت: هرکسی با دعای عهد رفاقت کند خداوند عاقبت دنیا و آخرت آن را در بالاترین حد ممکن بالا می برد. با حجت زمان باید هم عهد شویم و راه عملیاتی شدن آن هم عهد و پیمان شدن با نائب امام است؛ حاجت های خودمان برود کنار و شتاب بگیریم در خواسته اماممان و حمایت از آرمانهای او، خدمت به او، تا حد شهادت، که تحقق عملی در زمان غیبت نسبت به نائب امام است.

شهید سردار سلیمانی نیز سفارش کردند: والله والله والله تنها رمز عاقبت بخیری ما این است که دنباله رو این حکیم فرزانه باشیم. در دشمن شناسی باید هرروز دشمن شناس تر شویم و راهکارهای ستیزه با او را بشناسیم تا دشمن نتواند ایشان (نایب امام را) را بی یاور کند.منجی ما به خداوند قسم آمدنی است.

قرائت بیانیه، اعلام مسابقه با موضوع "چگونه قوی باشیم" و مداحی از دیگر برنامه های این مراسم بود.

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان