دوشنبه, 02 مهر,1403

­

پنجشنبه, 12 اردیبهشت,1398

برگزاری کارگاه دو روزه شیوه های کاربردی فعالیت و حضور در فضای مجازی

برگزاری کارگاه دو روزه شیوه های کاربردی فعالیت و حضور در فضای مجازی

مکتب نرجس(علیهاالسلام) روزهای چهارشنبه و پنج شنبه 11 و 12 اردیبهشت کارگاه شیوه های کاربردی فعالیت و حضور در فضای مجازی را با سخنرانی استاد کهوند (عضو تیم کارشناسی فضای مجازی در کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان رهبری) برگزار نمود.

در این جلسات که طلاب، فارغ التحصیلان، اساتید و مبلغین حضور داشتند آقای کهوند به بررسی وضعیت کنونی فضای مجازی، آسیبها و تهدیدات آن پرداخت و شیوه های کاربردی فعالیت در آن را بیان نمود.

ایشان در ابتدا به بیان ارکان فضای مجازی پرداختند و توضیخات کامل در این زمینه بیان داشتند از جمله درباره حاکمیت این فضا که در 3 محور حاکمیت، مدیریت و مجری است نکاتی را ارائه دادند. در ادامه در رابطه با شبکه های ارتباطی­ و نرم افزارهای ارتباطی که شامل: نرم افزارهای عکس محور، فیلم محور، متن محور، مخاطب محور، موضوع محور و خدمات محور است را مطالبی بیان داشتند.

این کارشناس در ادامه به آسیبهای فضای مجازی خارجی در سه گروه سنی کودک، نوجوان و جوان پرداخت و گفت: در انتقال مفاهیم 4 راهبرد دارند: 1- انفجار اطلاعات2- انحصار اطلاعات، ارائه اطلاعات نادرست و ارائه اطلاعات نامناسب. شبکه های خارجی چه تولید می کنند؟ چگونه منتقل می کنند و چگونه رفتارسازی می کنند؟ به طور مثال در کاهش فرزندآوری از طریق رسانه، اقتصاد، بهداشت، قوانین و مقررات، تبلیغات و جنگ شناختی، و در نهایت تغذیه.

وی درنهایت با مطرح نمودن 4 سوال مهم و اساسی به یک یک آنها پاسخ داد. چرا میزان احترام به مربیان کاهش پیدا کرده است؟ علت مراجعه افراطی کودک، نوجوان و جوان به رسانه و محیط مجازی چیست؟ عوامل ایجاد شک همسران به یکدیگر در محیط مجازی چیست؟ دلایل مراجعه افراطی به محتوای غیر اخلاقی چیست؟

استاد کهوند در دومین جلسه پیرامون مبانی امام خمینی (ره) در مواجهه با فناوریهای نوین اینگونه بیان داشت: - اصول و مبانی امام خمینی (ره) در رابطه با فناوریهای نوین ارتباطی این است که آنها در حکم مربی هستند. - جامعه پاک مستلزم رسانه پاک و مخالفت با فساد رسانه ای و گسترش فرهنگ غربی و شرقی است.

وی سپس پیرامون پذیرش رسانه سالم و مخالفت با رسانه فاسد ، مدیریت رسانه های گروهی بر محور دین و منافع ملی، خدمت به اسلام هدف اصلی رسانه، ضرورت اصلاح و تحول در رسانه ها (از طاغوتی به اسلامی)، 7- استقلال رسانه در جهت مصالح ملی، نظارت دقیق مسئولان بر محتوای رسانه ها، آزادی رسانه­ای در حد قانون نه به قیمت خیانت به آرمانهای کشور، ممنوع بودن توهین به مسئولان در رسانه ها و موثق بودن صددرصدی مطالب رسانه ها نکاتی را ذکر نمود و تأکید کرد کار در فضای مجازی باید بر مبنای تفکر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری باشد.

ایشان در ادامه به مطالبات رهبر درباره فضای مجازی اشاره نمود: یک دسته مطالبات حاکمیتی با سه موضوع: رساندن فضای مجازی به بالاترین حد از سلامت و امنیت، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و سلب سلطه دشمن که اینها را از مسئولین طلب کردند. و یک دسته مطالبات نخبگانی: با سه مولفه: حضور تبلیغی در فضای مجازی خارجی با 16شرط، ایجاد روحیه مواجهه با جنگ نرم در مردم،­ گفتمان سازی و مطالبه گری و مطالبه سازی.

قابل ذکر است ایشان ضمن بیان این 16شرط حضور در فضای مجازی، به توضیحات جامع و کامل و بیان شاهد مثال در هر مورد آن پرداختند. و در پایان تأکید نمودند که محصولات مجازی اگر در چارچوب تولید، توزیع و مصرف با رعایت شرایط مطرح شده درست و تاثیر گزار خواهد بود.

روابط عمومی مکتب نرجس (علیهاالسلام)

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان