شنبه, 31 شهریور,1403

­

شنبه, 14 فروردین,1395

برگزاری گفتمان سبک زندگی فاطمی در مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (علیهاالسلام) مشهد

برگزاری گفتمان سبک زندگی فاطمی در مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (علیهاالسلام) مشهد

مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (علیهاالسلام) به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (علیهاالسلام) روز شنبه 95/1/14 گفتمانی را با موضوع سبک زندگی فاطمی با حضور دو تن از اساتید حوزه برگزار نمود.

استاد پورحسینی در ابتدا بیان داشت: در صلوات های خاصی حضرت زهرا (علیهاالسلام) "أم الأحبّاء" یعنی مادر محبین اهل بیت (علیهم السلام) و مادر محبوبین خدا هستند. ایشان با اشاره به آیه 36 سوره نور به بحث آرامش فاطمی پرداختند؛ «فی بیوت أذن الله أن ترفع و یذکر فیها اسمه یسبّح له فیها بالغدو و الآصال» برنامه ای که حضرت در خانه داشتند فضای آن را معنوی کرده بود، در این خانه بیتوته و شب زنده داری بود و همیشه ذکر و یاد خدا برده می شد. در حدیثی آمده: کسانی که می توانستند قرآن می‌خواندند و کسانی که قرآن یاد نداشتند ذکر خدا را می گفتند. این نور معنویت باعث آرامش خانواده است.

در ادامه استاد احمدی پارسا به رمز ماندگاری حضرت فاطمه(علیهاالسلام) پرداخت و گفت: عده ای می گویند حضرت اسطوره یا قدیسه بود یعنی دست نایافتنی؛ یعنی آنها از ما نبودند و ما نمی توانیم از آنها باشیم. باید بگوئیم حضرت یک "بشر برتر" بود نه برتر بشر؛ یعنی ما می توانیم خودمان به ایشان نزدیک کنیم.

وی افزود: بیائیم بجای به تصویر کشیدن چادر خاکی و بین در و دیوار ماندن حضرت در رسانه ها و ... زندگی حضرت را به تصویر بکشیم، گریه های حضرت در فراق پدر نشان‌دهنده هشدار ایشان بود یعنی گریه ها هم روشنگری است. حضرت مثل تمام خانم ها یک مادر، یک همسر، یک دختر است اما این بانو مثل خورشیدی در آن خانه می‌درخشید.

خانم پورحسینی در بیان عوامل آرامش باتوجه به قرآن کریم به آیه 38 سوره بقره پرداخت: «... فَمَنْ تَبِعَ هُداىَ فَلاخَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاهُمْ یَحْزَنُونَ» کسی که از هدایت تبعیت کند آرامش دارد و هنگامی که افراد را با دین آشنا می‌کنیم اثر دنیایی آن قبل از ثواب اخروی‌اش است. این «لاخَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاهُمْ یَحْزَنُونَ» کد آرامش است یعنی در هرجای قرآن باشد می‌توان عوامل آرامش را پیدا کرد.

ایشان با ذکر عوامل دیگر آرامش از جمله: اجرایی کردن دستورات دین، انفاق‌های زیبا داشتن، علم مفید (حضرت هم خودشان عالم بودند و هم در مقام تعلیم و تعلم بودند) و قناعت (حیات طیبه در قرآن کریم به معنی زندگی با قناعت است) یادآور شد حضرت زهرا (علیهاالسلام) تمام عوامل آرامش در زندگی را باهم داشتند.

خانم احمدی پارسا نیز در پایان برخی ویژگی‌های حضرت را اینگونه بیان داشت: ایشان محبوب خدا بودند؛ چون هرچه داشتند پای خدا می‌ریختند و تمام کارهایشان برای رضای خدا بود، دومین ویژگی اینکه محبوب پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) بودند (پیامبر (صلی الله علیه و آله) با بوسیدن دست حضرت فاطمه(علیهاالسلام) می خواستند جایگاه ایشان را به بقیه نشان دهند)، سومین ویژگی‌شان آزادی از هرچیز دنیایی است (انفاق پیراهن عروسی در شب زفاف به سائل) «لن تنالوا البرّ حتی تنفقوا ممّا تحبّون»، ویژگی دیگر ادب ایشان در مقابل خالق (حضرت در مناجات هایشان با خدا خیلی مؤدب راز و نیاز می‌کردند) و مخلوق (در برخورد با یهودی‌) می‌باشد، خصلت بعدی حیای حضرت است (که حتی بعد از مرگ خواستند تابوتشان طوری ساخته شود که حجم بدن را نامحرم نبیند) و ویژگی‌های دیگر حضرت که می‌تواند الگویی برای زندگی فاطمی باشد.

روابط عمومی مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (علیهاالسلام)

2 نظر در مطلب "برگزاری گفتمان سبک زندگی فاطمی در مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (علیهاالسلام) مشهد" ثبت شده است

1395/01/18 03:18 ب.ظ

کاش شعر خانم احمدی پارسا را که به عربی خوندن با معنی می ذاشتین


مدیر سایت

1395/01/23 01:27 ب.ظ

«یا ابالحسن روحی لروحک الفداء و نفسی لنفسک الوقاء ان کنت فی خیر کنت معک و ان کنت فی شر کنت معک »
ای ابوالحسن ، روحم فدای نو ، جانم سپر وجود تو ، اگر در خوبی و خیری باشی با تو هستم و اگر در بدی و ناملایمی باشی هم با تو خواهم بود .
( حائری مازندرانی، بی تا، 196)
«اشبه اباک یا حسن، واخلع عن الحق الرسن، واعبد الها ذامنن، ولا توال ذاالإحن »
حسن جان مانند پدرت باش، ریسمان را از گردن حق بردار، و خدای دارای بخشش و کرم را پرستش کن و با افراد دشمن حق و کینه توز دوستی مکن .
( مجلسی، 1987، ج 43، 286 )

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان