یکشنبه, 01 مهر,1403

­

چهارشنبه, 30 اردیبهشت,1394

بزرگداشت نیمه شعبان ( با محوریت خانواده و زن منتظر )

برای نهادینه کردن محبت اهل بیت علیهم السلام باید به نحو احسنت حق را شناخت و کسب کرد و سپس آن را به جامعه منتقل کنیم. نگوییم چون عالم کامل نیستیم پس تبلیغ نمی­کنیم، بلکه به نسبت آن چه یاد گرفته­ ایم باید مبلغ باشیم.

سخنرانی دکتر خزعلی- نیمه شعبان 1395

بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، به استقبال بهار الانام می­رویم که شب ظلمانی زمستانی با وصل به ظهور پایان یابد که در زمان ظهور از نظر علمی، تمام 28حرف علم باز خواهد شد و تبادل اطلاعات علمی حتی در منزل توسط بانوان در حین کار نیز میسر خواهد شد. از نظر پزشکی عمر انسان به حدی طولانی خواهد شد که به سبب پیشرفت علم بعد از صد سال سن پیری محسوب می­شود و سلامتی که بعد از ظهور به دست می­آید، حداقل در حد 1000سال عمر است. انبیاء و اولیاء حکومت خواهند کرد و بشریت به گل می­نشیند. «انّی اعلَم ما لا تَعلَمون»

ما جلوه ­های دانش الهی را در عاشورا، اوج ایثار علی علیه السلام در کنار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، سلمان، ابوذر و ... دیده ­ایم. آیا تمام بشریت می­تواند به این مقام برسند؟ بعد از ظهور، همه به آن حدی که هدف از خلقت بوده خواهند رسید و ما با تفسیر «ما خلقت الجِن والانس الا لیَعبدون» آشنا خواهیم شد و اوج معرفت و محبت را پیدا می­کنیم. عقب­ ماندگی ما در زمان حاضر با شناخت باید باشد. حق معرفت را اگر داشتیم حق اطاعت هم به وجود می­آید.

ما چون آگاهی­ های ناقص داریم در اطاعت می­ لغزیم و به اوج محبت نمی رسیم. عشقی به وجود نیامده که روز و شب را نشناخته، به دنبال گمشده باشیم. اگر یک گوشی گم کنیم شب و روز خواب نداریم تا آن را پیدا کنیم. آیا برای گمشده­ای که هدف خلقت است این گونه هستیم؟

ما باید حق معرفت و حق شناخت و حق محبت داشته باشیم. ما در یک کشتی قرار داریم که وقتی غرق شود، همه با هم غرق خواهیم شد، چه آن کس که شناخت پیدا کرده یا نکرده، باید به داد یکدیگر برسیم. پس مسائل، به من چه ندارد. این که از امر به معروف دیگران ناراحت خواهند شد، ندارد. چون اگر آتش برافروخته شد همه با هم می­سوزیم؛ لذا باید محبت به هم داشته باشیم که در نهایت محبت اولیاء است و تحت تأثیر فضا و محیط خود را نبازیم.

چه کار کنیم که جوانانی را که از ما فاصله دارند جذب کنیم:

 نباید با یکدیگر گلاویز باشیم و گارد بگیریم. دانشجویی دارم که نمی­توانم از نظر پوشاک و آرایش او را تحمل کنم و بسیار ظاهرش نامناسب است؛ ولی آن چنان جذب شده که عالی­ترین مقاله و ارائه را در موضوعات دینی می­دهد؛ پس می­توان روی این افراد کار کرد. من برای این فرد از پوشش­ های دانشگاه­های آمریکا و اروپا و ... یک به یک سخن گفته­ ام و این که در همه جای دنیا قواعدی برای ورود به دانشگاه­ها وجود دارد و مجازات­ هایی که برای عدم رعایت آن گذاشته شده و این که باید دم در دانشگاه منتظر شوند تا پدر و مادرشان برای آن­ها لباس بیاورند و جریمه شوند. نتیجه تفسیر، نوع نگاه­ها به قواعد حجاب مراکز آموزش و ... می­باشد.

شعری از برادر شهیدم که برای دانشجوی هم­دوره ­اش سروده است:

خواهرم، خواهر تو بارانی، تو ابری           خواهرم خواهر تو درمانی تو دردی

خواهرم درمان دردت در درون توست     خواهرم باران فکری، ابر احساسی

می­توانی سرزمین­ها را بارور سازی         حیف از این باران استعداد، این گنج

خویشتن را رایگان مفروش                 در مسیر زندگانی کوه خواهی بود یا چون کاه

بادهایی خشمگین می­وزد در راه           موج­هایی سهمگین می­خیزد از دریا

کـوه اگر باشـی توانــی مانــد              روی در روی هزاران باد

سینه اندر سینه هر موج، هر طوفان        کاه اگر باشی چه می دانی؟

خرمنی را در مسیر بادها بنگر               آن چه ماند گندم است و آن چه بادش می­رباید کاه

خواهرم، بیداری ما، آرزوی ماست.

پس در بحث فلسفه خلقت به اینجا رسیدیم که فلسفه خلقت، عبادت است و معرفت و حق معرفت و قرآن می­فرماید: اگر درخواستی نداشته باشی چیزی به تو داده نخواهد شد. پس لازم است حرکتی داشته باشیم. همه انبیاء آمده­ اند تا خالص شوند و نسبت به دنیا بی­ تفاوت باشند. با آن­ها شرط شده که باید زهد داشته باشند. و خدا می­دانسته که آن­ها می­توانند این شروط را انجام دهند، (فلسفه ارسال رسل و اوصیاء در دعای ندبه ذکر شده است) و خود را وقف خدا سازند و به تشریفات بی تفاوت باشند. این شروط را خداوند برای مبلغین دینی گذاشته و ما اگر شروط را جوری بپذیریم که پشت سرش «ثم استقاموا» باشد. باید در قبال شبهات اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی و ... خود را تجهیز نماییم. باید برای ساخت جامعه تجهیز شویم تا پاسخگوی آن­ها باشیم. پس برای نهادینه کردن محبت اهل بیت علیهم السلام باید به نحو احسنت حق را شناخت و کسب کرد و سپس آن را به جامعه منتقل کنیم. نگوییم چون عالم کامل نیستیم پس تبلیغ نمی­کنیم، بلکه به نسبت آن چه یاد گرفته­ ایم باید مبلغ باشیم.

در نهج البلاغه سه گروه تقسیم بیان کرده:  يا عالم‌اند (عالم رباني)، يا به دنبال علم هستند (متعلم علي سبيل نجاه) و يا در برابر علم موضع‌گيري منفي دارند (همج رعاع)

برای این که دیدار واقعی با امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) داشته باشیم و به ظهور ایشان برسیم باید همه در حال آموزش گرفتن و آموزش دادن باشیم. البته امام به تناسب خلوص افراد دستگیری می­کند و ما را رها نساخته­ اند؛ ولی ما باید گوش به فرمان باشیم. امروز صهیونیسم برای کنترل جمعیت در تمام دنیا خصوصا ایران برنامه ریزی کرده و در فکر نابودی 4 میلیارد نفر (مسلمان) از کره زمین است. ما باید راه­های مقابله آن را پیدا کنیم. قرآن خود ضامن ازدواج و فرزندآوری انسان­ها شده است. ما باید راه­های تسهیل ازدواج­ و رفع تشریفات را فراهم سازیم. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به کثرت پیروان خود افتخار می­کند.

در آمریکا و اروپا و دیگر کشورهای پیشرفته، سیاست بر افزایش جمعیت است. ولی در کشورهایی مثل ایران، برای کاهش جمعیت تبلیغات می­کنند و ما هم برای این تبلیغات هزینه می­کنیم. در اسرائیل نصب تبلیغات کاهش جمعیت ممنوع است. آمریکا خود کشوری مهاجرپذیر است.

حرکت­های هابیل و قابیل در طول تاریخ وجود داشته و ادامه دارد. در زمان ائمه علیهم السلام از قیام زهرای اطهر علیهاالسلام شروع شد که اولین دفاع از امامت است. سخن هیچ یک از ائمه علیهم السلام مثل سخن حضرت زهرا علیهاالسلام تأثیرگذار نبوده است. خطبه ایشان با توحید و نبوت شروع، با فلسفه احکام ادامه یافته و به تحلیل سیاسی می­پردازد و با پافشاری بر همه ارزش­های دین می­گوید: کسی که با دین بازی کند به او اعتماد نکنید. جبهه مقابل مخالفت با ائمه علیهم السلام را تا بنی عباس و بنی امیه و ... ادامه دادند و دین را به مصرف مصالح خود رساندند. حکومت­های غاصب پس از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با مصلحت سازی به تغییر احکام پرداختند و برخی احکام را به مصلحت جامعه ندانستند و اجرا نکردند. این گونه بود که در عصر عاشورا، امام حسین علیهم السلام می­فرماید: حرف­های من بر شما اثری ندارد و چون شکم ­هایتان از حرام پر شده است و دین، لقلقه زبان است.

پس دو خط وجود دارد:

1- دین سیاسی علوی پافشاری بر ارزش­ها

2- دین، وسیله کار سیاسی است که هر وقت لازم شد از آن خرج کنند.

امام خمینی(ره) سه هدف داشتند:

1- انقلاب اسلامی ایران2- بیداری اسلامی3- نجات مستضعفین که الحمدلله دو مورد اول محقق شده و حال باید آخرین راه را بپیماییم.

 


نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان