یکشنبه, 01 مهر,1403

­

شنبه, 30 بهمن,1400

تأثیر اشتغال زنان بر کاهش جمعیت در سبک زندگی غربی و راه‌های برون‌رفت از آن

­كاهش رشد جمعیت که از جمله عوامل عمده ­آن، رواج و گسترش سبک زندگی غربی است، سبب كاهش توان و قدرت نیروی دفاعی جامعه و بالطبع توقف رشد و توسعه­ اقتصادی شده و راه استثمار منابع طبیعی را براي غرب باز خواهد كرد.

مائده رضایی [*]

نرگس مهدوی نیا [**]

چکیده

طی سال‌های اخیر به علت رواج سبک زندگی غربی، تمایل زنان به اشتغال و کار بیرون از منزل، بیش از پیش شده است. صرف وقت زیاد در بیرون از منزل، سبب خستگی بیش از حد، عدم کارآیی در انجام نقش‌های همسری و مادری و نيز ايجاد آسیب‌ها و فشارهای جسمی و روحی برای زنان خواهد بود. در نتیجه طبیعتاً زنان ترجیح می‌دهند برای مدیریت زمان خویش، به فکر فرزندآوری نباشند یا تعداد فرزندان را محدود نمایند که این خود آسیبی بزرگ‌تر برای جامعه است.

كاهش رشد جمعیت که از جمله عوامل عمده ­آن، رواج و گسترش سبک زندگی غربی است، سبب كاهش توان و قدرت نیروی دفاعی جامعه و بالطبع توقف رشد و توسعه ­اقتصادی شده و راه استثمار منابع طبیعی را براي غرب باز خواهد كرد.

لذا تفکر افراطی و بدون ضابطه زنان در رابطه با اشتغال و عوارض زیانبار آن بر خانواده و جامعه، می‌طلبد كه راهکار‌های مقتضی و مناسب جهت مقابله با این هجمه ارائه شود.

عنوان پژوهش حاضر "تأثیر اشتغال زنان بر کاهش جمعیت در سبک زندگی غربی و راه‌های برون‌رفت از آن" است که با گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و با روش پردازش تحلیلی- توصیفی، پس از اشاره به اهمیت شناخت سبک زندگی، ماهیت و شاخصه‌هاي سبک زندگی غربی، دیدگاه اسلام و غرب به پدیدة اشتغال زنان را بررسی نموده و پیامدهای آن را بیان مي‌كند و در پایان به راه‌های برون‌رفت از تفکرات غربی در حوزه اشتغال زنان مي‌پردازد.

واژگان کلیدی: غرب، سبک زندگی غربی، کاهش جمعیت، اشتغال زنان، خانواده، خانه‌داری، فرزندآوری.

[*]: پژوهشگر و طلبه درس خارج فقه و اصول مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیهاالسلام و دانشجوی دکترای جامـعة المصطفی العـالـمیة واحد مشهد/ Hoze_Rezaie@Yahoo.com

[**]:­طلبـة سطـح چـهار رشتـه تفسیـر تطبیقـی مـؤسسـه آمـوزش عالـی حـوزوی رفیعـة المصطفـی ص تـهران (نویسنده مسئول)/ Nhfanhfa57@gmail.com

فایل ها برای دانلود

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان