یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 01 دی,1394

تاریخ و تربیت ( 2 ) ( سوره مومنون آیه 50 )

تاریخ و تربیت ( 2 )  ( سوره مومنون آیه 50 )

­­­ تربیت در قرآن­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ به یاد استاد طاهائی رحمه الله­ علیها­­­­­­­­­­­­­­­­ مدرسه علمیه نرجس (علیهاالسلام) 94/10/1

قال الله العظیم :­

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

وَجَعَلْنَا ابْنَ مَرْیَمَ وَ أُمَّهُ آیَه وَ آوَیْنا هُما إِلى‏ رَبْوَه ذاتِ قَرارٍ وَ مَعینٍ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ (50/مومنون)

و ما (عیسی) فرزند مریم و مادرش را معجزه قرار دادیم و آن دو را در سرزمینی مرتفع که دارای آرامش و امنیت و آب گوارا بود جای دادیم.

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ تــاریــخ و تـربیـت (2)

نکات مورد توجه آیه:

پدیده های مهم و حوادث عجیب وسیله شناخت خدا و نشانه ی قدرت اوست .
پیامبران الگوهای بسیار خوبی برای پویندگان راه تربیت هستند عیسی مسیح علیه السلام در دنیا ، برزخ و قیامت از سلامت معنوی برخوردار است و این سلامت غیر از رفاه و آسایش است و اگر کسی بخواهد کاری مسیحایی بنماید لااقل امراض روحی خود را تشخیص داده ،درمان کند و خود را احیا کرده و با سلامت به مقصد برساند باید راهی که او رفت بپیماید و آن راه را خدای سبحان در پرورش و پیدایش حضرت مسیح علیه السلام باز گو کرده است.

نکته اول :در آیه فوق خداوند اشاره ی کوتاه ومختصری به حضرت مسیح علیه السلام و همچنین مادرش مریم کرده می گوید : ما فرزند مریم و مادرش را نشانه ای از عظمت و قدرت خود قرار دادیم .
"وَجَعَلْنَا ابْنَ مَرْیَمَ وَ أُمَّه آیَه "­ کنیه حضرت عیسی ابن مریم است تعبیر به "ابن مریم" به جای عیسی برای توجه دادن به این حقیقت است که او تنها از مادر و بدون دخالت پدری به فرمان پروردگار متولد شد و این تولد خود از آیات بزرگ قدرت پروردگار بود.در آغازین بشارت های تولدمسیح به مریم سلام الله علیها قبل از بارداری به این آیت و معجزه الهی اشاره شده است به همین جهت حضرت مریم سلام الله علیها بسیار تعجب کرد قران می فرماید: "إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَه یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَه مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسیحُ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ وَجیهاً فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَه وَ مِنَ الْمُقَرَّبینَ (45/آل عمران)
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
بر طبق آیه فوق بشارت به مریم سلام الله علیها این است که تو بی همسر فرزندار می شوی تعبیر عیسی ابن مریم گویای این است که این فرزند پدر ندارد والا اگر مثلاً " عیسی بن زید" می فرمود در واقع خبر از ازدواج مریم سلام الله علیها بود و شگفتی ای نداشت.

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
نکته­ دوم : عیسی علیه السلام چون دارای مقام نبوت است درآیه فوق قبل از مادرش نام برده شده است . اما این از قداست واز ارزش شخصیت این بانوی مقدس نمی کاهد زیرا در آیه فوق هر دو آیتِ الهی معرفی شده اند و این معنا در انبیا/91 آمده است. "و جَعَلنا ها وَابن آیهً لِلعالَمین"
مریم سلام الله علیها نیز دارای معجزه است .زیرا تکلم در مهد عیسی علیه السلام با اشاره های مادر آن حضرت بوده است. " فَأَشارَتْ إِلَیْهِ قالُوا کَیْفَ نُکَلِّمُ مَنْ کانَ فِی الْمَهْدِ صَبِیًّا "­­­ (29مریم)­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
این کودک گر چه به اذن خدا لب به سخن گشود ولی اشاره مادر را می طلبید.بررسی دقیق دیدگاه قران کریم درباره حضرت مریم روشن می سازد که به یقین ، رابطه ی عبادی مریم سلام­ الله علیها با خدای سبحان سهم اساسی در پیدایش و پرورش عیسای مسیح علیه السلام داشته است. بر این اساس آنچه انسان را به خدا نزدیک می کند و سبب می شود علوم و معارف و مواهب الهی نصیب او شود ،عبادت است.
بر گزیده شدن ،طهارت و پاکی این بانو در پرتو نماز و اطاعت و عبادت خداست.
وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَه یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمینَ­­­­­­­­­­­­­­ (آل عمران 42)
یاد کن زمانی را که فرشتگان گفتند : ای مریم خداتورا برای عبادت خویش برگزیده وتوراپاک ساخته است واز گناهان مصون داشته وبرزنان جهانیان برتری داده است .
یا مَرْیَمُ اقْنُتی‏ لِرَبِّکِ وَ اسْجُدی وَ ارْکَعی‏ مَعَ الرَّاکِعینَ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ (آل عمران 43)
ای مریم فروتنانه براطاعت از پروردگار خود پایدار باش وسجده کن وبا رکوع کنندگان رکوع نما .
­تولد استثنایی عیسی علیه السلام و رابطه ای که با مادرش مریم دارد هر دو را به عنوان یک آیه و یک نشانه می شمرد چرا که این دو (تولد فرزندی بدون دخالت پدر و همچنین باردار شدن مادری بدون تماس با مرد) در واقع یک حقیقت بودند با دو نسبت متفاوت . "وَجَعَلْنَا ابْنَ مَرْیَمَ وَ أُمَّهُ آیَه"

نکته سوم : سپس به بخشی از نعمت ها و مواهب بزرگی که به این مادر و فرزند عطا فرمود ه اشاره کرده­­­­­ می گوید :"ما آنها را در سرزمین بلندی که دارای آرامش و امنیت و آب جاری بود جای دادیم .
" وَ آوَیْناهُما إِلى‏ رَبْوَه ذاتِ قَرارٍ وَ مَعینٍ "
"ربوه"ا ز ماده ی "ربا "به معنی زیادی و افزایش است و در اینجا به معنی سرزمین بلند می باشد.
"معین"به معنای جریان آب است این جمله اشاره سر بسته ای است به محل امن و امان و پر برکتی که خداوند در اختیار این مادر و فرزند قرار داد،تا از شر دشمنان در امان باشند و با آسودگی خاطر به انجام وظایف بپردازند. در تعیین محل این مکان میان مفسران گفتگو است بعضی آن را ناصره زادگاه حضرت مسیح علیه السلام می دانند. بعضی آن را سرزمین مصر می دانند که عیسی و مادرش مریم مدتی از عمر خود را برای نجات از چنگال دشمنان به سرزمین مصر پناه بردند. در هر حال جمله ی فوق اشاره دارد به اینکه خداوند حمایت مستمر خود را نسبت به رسولان الهی و کسانی که از آنها حمایت می کنند دارد.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان