یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 31 فروردین,1395

تزکیه و تربیت در پرتو فضل و رحمت ( سوره نور آیه 21 )

تزکیه و تربیت در پرتو فضل و رحمت ( سوره نور آیه 21 )

تربیت در قرآن ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­به یاد استاد طاهائی (رحمه الله­ علیها ) ­­­­­­­­­­­­­­­مدرسه علمیه نرجس (علیهاالسلام)­­­­­­­­­­­­ 95/01/31

­

بسمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏

­

قال الله العظیم :

­

­

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ وَ مَنْ یَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّیْطانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَکى‏ مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أبَداً وَ لکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ­­­ ­(نور21)

ای کسانی که ایمان آورده­ اید گام­های شیطان را پیروی نکنید و هرکس پیرو گام­های شیطان شود پس به درستی که او به فحشاء و منکر فرمان می­دهد و اگر فضل ورحمت خداوند بر شما نبود هرگز هیچ یک از شما پاک نمی­شد ولی خداوند هر کس را بخواهد پاک می­سازد و خداوند شنوا و داناست.

­

تزکیه و تربیت در پرتو فضل و رحمت

­

نکات مورد توجه آیه:

­

پاک زیستن و آلوده نشدن به زشتی­ها یکی از مهمترین دغدغه­ های اسلام است. مومنان همچون دیگر مردمان در معرض پیروی از شیطان و گرفتار شدن به زشتی­ها قرار دارند اما از سوی دیگر از فضل و رحمت خداوند نیز برخوردار و بهره­ مندند. بنابرآیه فوق رشد و طهارت انسان درگرو مخالفت با شیطان و اجتناب از فحشاء ومنکر است.

نکته اول: توجه به هشدارهای قران بر همه­ ی مومنان لازم است. زیرا شیطان برای گمراه کردن مومنان بیش از دیگران تلاش می­کند قران­ می­فرماید: ای کسانی که ایمان­ آورده ­اید ازگام­های­ شیطان پیروی نکنید:

" یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ"

خطوات جمع خطوه است. "خطوه" قدم زدن است و قدم، پاشنه تا سرانگشتان پا را گویند ."خطوه"یک گام معینی فاصله میان دو پای دونده است و این حکم بر اثر جای پا اطلاق می شود."خطوات شیطان" جا پا و آثار شیطان است.

شیطان از شطن (دور شدن) و به معنای دور از رحمت خداست. اگر شیطان را به معنی وسیع کلمه یعنی هر موجود موذی و تبهکار و ویرانگر تفسیر کنیم گستردگی این هشدار در تمام ابعاد زندگی روشن می شود.­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

نکته دوم: پیروی از خطوات شیطان چگونه محقق می­شود؟

هرگز یک انسان پاکدامن و با ایمان را نمی­شود یک مرتبه در آغوش فساد پرتاب کرد بلکه گام به ­گام این راه رامی پیماید:­

گام اول: معاشرت و دوستی باآلودگان

گام دوم: شرکت در مجلس آنها

گام سوم : فکرگناه

گام چهارم: ارتکاب مصادیق مشکوک و وارد شدن در شبهات

گام پنجم : انجام گناهان صغیره

بالاخره در گام­های بعد گرفتار بدترین کبائر می­شود درست به کسی می­ماند که زمام خویش به دست جنایت کاری سپرده، اورا گام به گام به سوی پرتگاه می برد تاسقوط کند و نابود گردد.

نکته سوم : چرانباید از شیطان پیروی کرد؟

قران دلیل آن را این گونه ذکر می کند: زیرا او به گناه فرمان می­دهد."وَ مَنْ یَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّیْطانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ"

"فحشاء " اشاره به گناهان پنهانی و "منکر" اشاره به گناهان آشکار است.

شیطان به کسی فرمان می دهد که اهل پیروی از او باشد. بنابر این اگر کسی اهل نماز باشد کار شیطان برای پیروی از برنامه­ هایشان کار ساز نیست زیرا قران می­فرماید:

وَ أَقِمِ الصَّلاه إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ­­­­­­­ ­( عنکبوت 45 )

نکته چهارم: یکی از مهمترین نعمت­های بزرگ الهی برای مومنان در طریق هدایت فضل و رحمت پروردگار است، می فرماید: اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود احدی از شما هرگز پاک نمی­شد.­

­"وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَکى‏ مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً "

بدون شک فضل ورحمت الهی است که موجب نجات انسان ازآلودگی­ها، انحرافات و گناهان می شود.

­

به بیان واضح تر فضل و رحمت الهی را این گونه می­توان توضیح داد:

­

فضل و رحمت تشریعی : که از طریق بهشت پیامبران و نزول کتب آسمانی و تشریع احکام و بشارتها و انذار است.

­

فضل و رحمت تکوینی : از طریق امدادهای معنوی و الهی است.آیات که تعبیر (من یشاء) دارد بیشتر ناظر به قسمت دوم است.

­

ضمناً باید توجه داشت که تزکیه به معنی نمو یافتن و نمو دادن است. به طور مسلم پاکی از مفاسد و رذائل سبب رشد می­گردد. توجه و اعتقاد به شنوا ودانا بودن خداوند به تمامی گفته ها ورفتارهای­ نهان و آشکار آدمی، بازدارنده از ارتکاب­ وفحشاءومنکراست. درپایان آیه می­فرماید: "وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ"­­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان