قرآن کریم از امّت اسلامی به عنوان امّت برتر؛ امّتی که خیر امم است و از جهت شیوة زندگی انسانی باید الگو و سرمشق برای دیگر امّتها باشد، یاد میکند و این مدال افتخار را بر گردن او میآویزد. امّا برخلاف آنچه قرآن کریم طالب آن است، برخی اندیشهها و تفکّرات منحرف از این ندا و مطالبة قرآنی که در بند تعامل عصبیّت و جاهلیّت در بستر مدرنیته گرفتارند،
محمود اصغری[1]
چکیده
قرآن کریم از امّت اسلامی به عنوان امّت برتر؛ امّتی که خیر امم است و از جهت شیوة زندگی انسانی باید الگو و سرمشق برای دیگر امّتها باشد، یاد میکند و این مدال افتخار را بر گردن او میآویزد. امّا برخلاف آنچه قرآن کریم طالب آن است، برخی اندیشهها و تفکّرات منحرف از این ندا و مطالبة قرآنی که در بند تعامل عصبیّت و جاهلیّت در بستر مدرنیته گرفتارند، هر روز با ایجاد اختلاف، تفرقه، تشطّط، درگیری و جنگ و خونریزی در بین امّت اسلامی در پی مشوّه، ناهنجار و خلاف انسانی نشان دادن این چهره هستند. به یقین بنمایههای این تفکرات نه تنها با روح اسلام و قرآن کریم هرگز سر سازش نداشته و ندارد بلکه به طور کامل در نقطة مقابل اسلام و قرآن قرار دارد؛ از اینرو باید بنمایهها و مؤلّفههای این نوع تفکّرات را در جای دیگری غیر از اسلام جستجو نمود؛ این نوشتار در تلاش است تا به سهم خود در پی شناسایی و بازشناسی ریشهها و مؤلّفهها و بیان بخشی از آسیبهای غیر قابل جبران این نوع بینشها بر اسلام و امّت اسلامی بپردازد.
واژگان کلیدی: عصبیّت، جاهلیّت، مدرنیته، مؤلّفهها، اسلام، آسیبها.
[1]. عضو پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی.