بِسم الّلهِ الرحمنِ الرحیم
قال الله العظیم:
يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً (59احزاب)
ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو:جلبابها ( چادرها و روسریهای بلند ) را برخود بیفکنند این (عمل)مناسبتر است تا( به عفت وپاکدامنی ) شناخته شوند ومورد آزار قرار نگیرند وخداوند آمرزنده ومهربان است.
تـربیـت دینـی زنـان
تربیت دینی ( تربیت اعتقادی، اخلاقی وعبادی ) ازارزش بسیار زیادی برخوردار است .
تربیت دینی یعنی از آنچه که موجب فساد در اعتقاد واخلاق میشود باید جلوگیری نمود ونسبت به فرو افتادن در ورطه زیان وفساد وگناه نهایت تلاش به عمل آید.
یکی از مهمترین بخشهای تربیت دینی بانوان مسأله عفاف وحجاب است.
انسانهای فضیلت محور صورت وسیرتشان برپایهی عفاف و حجاب است زیرا این دو باهم درتعامل هستند.
مقدار رقیقی از عفاف، مایه احترام به حجاب شده ورعایت حجاب پایه تحکم عفاف است.
به طور کلی عدم رعایت این حکم الهی دارای آثار وپیامدهای مسمومی است از قبیل :
* رونق گرفتن هوسبازی *توسعه فساد وفحشاء *بی مهری مردان چشم چران نسبت به همسران خود
*بالا رفتن آمار طلاق وتضعیف روابط خانوادگی * رقابت درتجملات
*ایجاد دلهره برای خانوادههای پاکدامن و درنهایت آسیبی است که به حریم هویت انسانی وارد میشود.
نکته اول : قرآن پیرامون حجاب دستورات فقهی ، تزکیهای وامنیتی دارد.
دستورات فقهی وتزکیهای آن درسوره مبارکه نور با عبارت " ...ذلِكَ أَزْكى لَهُمْ " (...حکم حفظ نگاه )برای آنان پاکیزهتر است. ( 30 نور)
" وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ ..." واطراف مقنعهی خود رابرسینه خویش بیندازندتا سینهشان را بپوشاند وزیبایی خود را آشکار نسازند. ( 31 نور)
درسوره مبارکه احزاب دستورات امنیتی واجتماعی مسأله حجاب مطرح شده است.درقسمت اول آیه میفرماید: ای پیامبر! به همسران و دخترانت وزنان مؤمنین بگو روسریهای بلند خود را (جلباب )برخویش فرو افکنند.
" يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ "
درعبارت فوق به صراحت این مطلب آمده است که درحکم الهی تفاوتی میان همسران ودختران پیامبرصلی الله علیه وآله با دیگر زنان نیست.
جلابیب جمع جلباب ( به فتح ویاکسر جیم ) به معنای مقنعهای است که سرو گردن را بپوشاند و یاپارچهی بلندی که تمام بدن وسرو گردن راپوشش میدهد .
نظر نهایی مفسران پیرامون این لغت رامیتوان این گونه گفت پوششی است که سراسر بدن را میپوشاند واز روسری بزرگتر و چادر بهترین مصداق آن میباشد.
منظور از یُدنین ( نزدیک کنند) این است که زنان جلباب رابه بدن خویش نزدیک سازند تادرست آنها رامحفوظ بدارد نه اینکه آن را آزاد بگذارند به طوری که گاه وبی گاه کناررود وبدن آشکار گردد .
البته باتوجه به " يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ" احتمال دیگر داده میشود وآن این که به معنای فرو انداختن از بالا به پایین وپوشاندن منظور باشد.
ازاین آیه استفاده میشود که حکم حجاب وپوشش برای زنان قبل از نزول آیه فوق وجود داشته ولی برخی روی ساده اندیشی درست مراقب آن نبودند. آیهی فوق تأکید مینماید که دررعایت آن دقیق باشند.
نکته دوم : درادامهی آیه میفرماید: این حکم مناسبتر است تا شناخته شوند ومورد آزار واقع نگردند.
"ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ "
دراین جمله عنایت ویژهی خداوند برای پاسداشت حریم زنان مؤمن از تعرض مزاحمان کاملا مشهود است. دو نکته تفسیری برای عبارت میتوان بیان نمود.
الف ) زنان مؤمن وخاندان وابسته به خاندان نبوت با پوشش هویتی خاص دارا میشوند.زیرا الگوی جامعه هستند
ب) بی حجابی از جمله عوامل ناهنجاری در محیط دینی است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد .این پدیده ممکن است ناشی از عوامل فرهنگی بیگانه ویا عدم توجه به امور دینی و ... باشد . اما چه بسا فرد لزومابه هدف فساد کردن به این مسأله دامن نزند.
به هرحال باید بداند که آزار واذیتی که بارعایت حجاب ازاو دفع میشود به زبان قرآن "فَلا يُؤْذَيْنَ "ارزش آن رادارد که در امانت الهی خیانت نکند.
نکته سوم : از آن جاکه نزول آیه و این حکم جمعی از زنان با ایمان را نسبت به گذشته پریشان میساخت درپایان آیه میفرماید: "وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً" هرگاه از شما تاکنون دراین امر کوتاهی شده ،چون براثر جهل ونادانی بوده خداوند شما را خواهد بخشید، توبه کنید وبه سوی او باز گردید و وظیفهی عفت وپوشش خود رابه خوبی انجام دهید.