یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 05 مهر,1401

تـوصـیف و تـربیـت (محمد/ 1-3)

تـوصـیف و تـربیـت (محمد/ 1-3)

تربیت در قرآن­­ ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­بیاد استاد طاهائی (رحمه الله) مدرسه علمیه نرجس (علیها السلام)­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ 1401/04/21

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله العظیم

«الَّذينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبيلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ»؛

کسانی که کفر ورزیدند ( مردم را ) از راه خدا باز داشتند (خداوند) اعمالشان راتباه گردانید.

«وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ آمَنُوا بِما نُزِّلَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ هُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ أَصْلَحَ بالَهُمْ»؛

کسانی که (به خدا ) ایمان آورده وکارهای نیکو انجام داده‌اند و به آنچه­ برمحمد (ص) نازل شده که حق است و از جانب پروردگارشان است ،ایمان آورده‌اند خداوند بدی‌های آنان را پوشاند وکارشان رابه سامان آورد.

«ذلِكَ بِأَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا اتَّبَعُوا الْباطِلَ وَ أَنَّ الَّذينَ آمَنُوا اتَّبَعُوا الْحَقَّ مِنْ رَبِّهِمْ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ لِلنَّاسِ أَمْثالَهُمْ»؛

این (دوگونه سرانجام ) به خاطر آن است که کسانی که کفر ورزیدند از باطل پیروی کردند و کسانی که -ایمان آوردند از همان حقی که از طرف پروردگارشان ( نازل شده ) پیروی نمودند . این گونه خداوند برای (بیداری) مردم مثال ( توصیف ) حالشان رابیان می‌کند.­ ( محمد/ 1تا3 )

­

تـوصـیف و تـربیـت

"توصیف " از ماده " وصف" به معنای تشریح ، تعریف ، شرح ، وصف ، ستایش کردن و ستودن است.

توصیف ابزارها و ملاک‌های خاصی دارد و دارای اقسامی می‌باشد نظیرتوصیف تحلیلی،توصیف تجربی، توصیف تاریخی و... قرآن کریم از انواع توصیف بهره‌های فراوان می‌برد.

­نکته مهم این که در بسیاری از توصیف‌های قرآنی در واقع توصیه‌هایی ژرف نهفته شده است.در واقع با توصیف به ما توصیه می‌کند،به عنوان مثال:در وصف فرشته‌ها می‌فرماید:... بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ *لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ" (انبیاء26و27)

ملائکه بندگان مکرم خدایند هرگز از دستورات خدا سبقت نمی‌گیرند و بدون فرمان او کار نمی‌کنند در ژرفای این توصیف توصیه به پیروی ازفرمان الهی نهفته است .

نکته اول: ­سوره محمد صلی الله علیه وآله کفار را با اوصاف و اعمال زشتی که از خصایص آنها است توصیف می‌کند و مؤمنین را با صفات طیب و اعمال نیکی که دارند می‌ستاید. نخست می‌فرماید : کسانی که کفار شدند و مردم را از راه خدا باز داشتند خداوند اعمالشان رابه نابودی می‌کشاند و گم می‌کند.

" الَّذينَ كَفَرُوا... أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ" ­کلمه ( صدوا ) به معنای منع و جلوگیری است و اشاره به کسانی داردکه از طریق برنامه های شیطانی و خرج مال فراوان برای محو اسلام و درهم شکستن مسلمین فعالیت می‌کنند.

"أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ"به این معناست که خداوند اجازه نمی‌دهد اعمالشان راه به مقصد برد. چون هدف آنان زنده کردن باطل و نابودی حق است در حالی که خدای تعالی وعده داده که حق را زنده کند و باطل را بمیراند.

نکته دوم:­در آیه بعد با توصیف مؤمنانی که نقطه مقابل این کفار هستند روبرو می‌شویم .می‌فرماید: کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند و به آنچه­ به محمد صلی الله علیه وآله نازل شده که حق است و از سوی پروردگار است نیزایمان آوردند ،خداوند گناهانشان را می‌آمرزد.

"وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ آمَنُوا بِما نُزِّلَ " در آیه شریفه دو مرتبه ( آمنوا ) تکرار شده است. ایمان به طور مطلق و به دنبال آن ایمان به آنچه بر پیامبر صلی الله علیه وآله نازل شده است .

دربیان مراد از" ما نُزِّلَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ " احتمالاتی داده شده است . از جمله : ایمان به قرآن ، پیروی و ایمان از سنت پیامبر صلی الله علیه وآله، ایمان به جانشینی پیامبر که از سوی خداوند تعیین شده است (جریان غدیرو-انتصاب علی علیه السلام­ از سوی خداوند) آیه تأکید دارد که احکام و شریعت دین ، برای رشد و تربیت انسان است" هُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ" به عبارت دیگر ، ربوبیت الهی اقتضا می‌کند که برای رشد و تربیت بندگان برنامه‌ای حقیقی و به دور از انحراف فرو فرستاده است.

در ادامه آیه می‌فرماید: بدی‌های آنان راجبران می‌کنیم " كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ "و همچنین علاوه برآن " اصلاح بال " نصیبشان می‌گردانیم "وَ أَصْلَحَ بالَهُمْ"

" بال " در کتب لغت به معنای مختلفی آمده است . حال ، کار، قلب ، حالات پراهمیت و موقعیت ها ... در مجموع می‌توان گفت : سروسامان دادن به تمام شئون زندگی وامور سرنوشت ساز که پیروزی دنیا و نجات آخرت راشامل می‌شود.

نکته سوم: آیه " ذلِكَ بِأَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا" مطالبی را که در دو آیه قبل بود یعنی بی نتیجه کردن اعمال کفار­و اصلاح حال مؤمنین و تکفیر گناهانشان را تحلیل کرده می‌فرماید: این به خاطر آن است که کافران از باطل پیروی کردند ومؤمنان از حقی که از سوی پروردگارشان بود تبعیت نمودند.

" الَّذينَ كَفَرُوا اتَّبَعُوا الْباطِلَ وَ أَنَّ الَّذينَ آمَنُوا اتَّبَعُوا الْحَقَّ مِنْ رَبِّهِمْ..."یعنی دو خط ایمان و کفر از دو خط حق و باطل منشعب می‌شود.

" حَق " یعنی واقعیت های عینی که از همه بالاتر ذات پاک پروردگار است و به دنبال آن حقایق مربوط

به زندگی انسان و قوانینی که حاکم بر رابطه‌ی او با خدا و روابط آنها بایکدیگر است.

" باطل"یعنی پندارها، خیالها، نیرنگ ها، افسانه های خرافی ، کارهای بیهوده و بی‌هدف و هرگونه انحراف از قوانین حاکم بر عالم هستی ... در انتها باید گفت توصیف وتبیین خطوط اصلی زندگی مؤمنان و کافران یک اصل تربیتی مهم است که قرآن کریم بدان می‌پردازد.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان