شنبه, 31 شهریور,1403

­

ﺳﻪشنبه, 27 مهر,1395

توصيه هاي یکی از اساتید موسسه علمي-تحقيقي مكتب نرجس(عليهاالسلام)براي زائرين اربعين

توصيه هاي یکی از  اساتید موسسه علمي-تحقيقي مكتب نرجس(عليهاالسلام)براي زائرين اربعين

بهترين توشه راه اربعين،زيارت با معرفت

صداي حركت كاروان‌ها مي‌آيد. آنان كه بار سفر بسته‌اند تا در اربعين حسيني از شهد شيرين زيارت برخوردار شوند اندك اندك توشه راه برمي‌دارند! كوله پشتي، كفش راحتي، لباس سبك و مناسب و ...

اين عاشقان حسيني برنامه بسيار دقيق و سنجيده خود را هرروز مرور مي‌كنند تا مبادا در اين قافله از كساني باشند كه عقب مي‌مانند! هرروز چند ساعت ورزش، پياده روي و ... آن هم براي آمادگي بدن و جسم در كاروان اربعيني‌ها. اما سؤال مهم اين است كه آيا اين همه مي‌تواند آن توشه كافي باشد براي اين شور حسيني يا نه ؟!

ظرافتي در راه است مي‌گويم تا آنان كه مي‌خواهند مسير جانان را بپيمايند كام جانشان با اين لطيفه مختصر شيرين گردد و آماده راه شوند. شايد اين سؤال دهها و صدها زائر حسيني باشد كه روز و شب با خود مرور مي‌كنند آيا مي‌توانم اين مسير راه‌پيمايي طولاني را طي كنم؟ جواب را با كلام وحي و سخن معصومين (عليهم السلام) خواهيم يافت. به گوش جان مي‌شنويم:

خداوند تبارك و تعالي در آياتي از مصحف شريف سخن از ضعف انسان به ميان مي‌آورد نظير اين جمله‌ي آگاهي بخش كه مي‌فرمايد: «خلق الانسان ضعيفاً» (نساء/28) به طور مسلم اين آيه و نظاير آن درباره‌ي طبيعت و جنبه‌ي بدني انسان سخن به ميان آورده است. دسته‌ي ديگر آيات قرآن حكيم درباره‌ي جنبه‌ي الهي و ملكوتي روح انسان سخن مي‌گويد نظير «ولقد كرّمنا بني آدم» (اسراء/70) به تصريح قرآن كريم روح آدمي نفخه‌ي الهي است و از عالم ملكوت، اگر اين روح و فطرت قوي گردد بدن هم قوي مي‌شود. به بيان ديگر اگر انسان جنبه‌ي ملكوتي خويش را تقويت كند، جسم قدرت و قوت بيشتري خواهد يافت. حضرت امام صادق (عليه السلام) مي‌فرمايند: «ما ضعف بدن عمّا قويت عليه النيّة» (صدوق، من لايحضره الفقيه، ج4، ص40) با تقويت فطرت، نيت و روح، هرگز بدن دچار ضعف نمي‌شود. روح، بدن را اداره مي‌كند و با اراده‌ي قوي، بدن ضعف حس نمي‌كند.

تقويت كننده‌ي اراده، معرفت و محبت است؛ چون اراده و محبت مربوط به عقل عملي انسان است و معرفت كار عقل نظري او، پس اگر كسي به اين احكام و حكم آشنا و آگاه شود و با تمرين اراده‌اش را تقويت كند، بدنش تابع و مطيع اوست و تلاش‌هاي بلند و همت‌هاي والا برايش سهل مي‌شوند. (جوادي آملي، تسنيم، ج 18، ص 421)

آري! با محبت و معرفت اراده قوي و در نتيجه بدن تقويت گرديده و جسم با اين روح قوي همراهي مي‌كند و شايد سرّ اينكه در بحث زيارات ائمه معصومين (عليهم السلام) به خصوص زيارت امام حسين (عليه السلام) تأكيد بر زيارت بامعرفت شده است همين باشد. يعني در حقيقت حضرات معصومين (عليهم السلام) خودشان قرنها قبل توشه‌ي راهمان را آماده و مهيا نموده‌اند. گوش جانمان شنيده است كه امام صادق (عليه السلام) مي‌فرمايند: «يا بشير مَن زار قبر الحسين بن علي صلوات الله عليه عارفاً بحقه كان كمن زار الله في عرشه» (مجلسي، بحارالانوار، ج 98، ص 77) كسي كه قبر حسين بن علي (عليه السلام) را همراه با معرفت زيارت كند، همانند كسي است كه خدا را در عرش زيارت كرده است.

معرفت و آگاهي نه تنها شرط كمال زيارت است، بلكه موجب تقويت اراده و قوت جسم نيز مي‌گردد. زائرين اربعين حسيني كه با عشق سيد و سالار شهيدان بار سفر بسته‌اند و خانه قلبشان مملو از عشق حسيني است اگر در اين چند روز باقي مانده تا آغاز سفر كامشان را از شهد معرفت سيراب كرده و حجاب‌ها را بركنار نهند نه تنها اعمالشان حقيقت ديگري مي‌يابد كه به ثواب‌هاي اخروي و آثار دنيوي اين زيارت دست يافته و مهمتر از همه اينكه با آرامش خاطر و اطمينان قلب سفر خود را آغاز مي‌كنند چراكه توشه‌ي "زيارت بامعرفت" را در سويداي دلشان جاي داده‌اند.

روابط عمومي مؤسسه علمي- تحقيقي مكتب نرجس (عليهاالسلام)

­

­

1 نظر در مطلب "توصيه هاي یکی از اساتید موسسه علمي-تحقيقي مكتب نرجس(عليهاالسلام)براي زائرين اربعين" ثبت شده است

1395/08/03 03:43 ب.ظ

سوال:
سلام علیکم خیلی عالی بود واقعا مطلبی جدید و ناب و خیلی متناسب با نیاز روز لطفا نام استاد رو هم بذارید
پاسخ:
علیکم السلام، استاد پورحسینی

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان