جمعه, 02 آذر,1403

­

جمعه, 09 بهمن,1394

حجاب و تعاملات اجتماعی

حجاب و تعاملات اجتماعی
بروز اختلاف نظر، در انتخاب پوشش مناسب و رعایت حجاب در تعاملات اجتماعی به عوامل مختلفی بستگی دارد

رعایت عفاف و پوشش اسلامی در تعاملات و ارتباطات اجتماعی، با تأکید بر سیره‏ی امام رضا (علیه‏السّلام)

*دکتر اعظم رحمت آبادی

بروز اختلاف نظر، در انتخاب پوشش مناسب و رعایت حجاب در تعاملات اجتماعی به عوامل مختلفی بستگی دارد. که کم‏رنگ شدن دامنه‏ی اعتقادات اسلامی و تغییرات اجتماعی وفرهنگی -متأثّر از برنامه‏های توسعه و الگوهای فرهنگی غرب- مهم‏ترین این عوامل شمرده می‏شود، به طوری‏که این عوامل بر هنجارهای پذیرفته شده‏ی اجتماعی اثر گذاشته وگاه باعث شده است که افراد با نوعی انفعال درباره‏ی نوع پوشش وحجاب خود روبه‏رو شوند.

دور شدن تدریجی از سیره‏ی معصومین، که به دنبال تهاجم فرهنگی و برداشتن حریم‏های اخلاقی میان زن و مرد و تغییر در وضعیّت زنان روی داد، از مهم‏ترین محورهایی است که باعث تغییرات چشم‏گیر در تعاملات اجتماعی شد. با ترویج کتاب‏ها و نشریات، فیلم‏ها و سریال‏هایی که به تدریج روحیه‏ی تساهل در امور اخلاقی، ترویج نسبیت گرایی در حوزه‏ی اخلاق و روابط آزاد را در دستور کار خود قرار داده بودند، مظاهر ابتذال در پوشش و رفتار بیش از گذشته آشکار شد و رفته رفته فرض نسبتاً پر سر و صدای فردی بودن اخلاق، تأثیرات خود را بر اخلاق و تربیت، نظام آموزشی رسمی و خانواده نیز گذاشت؛ به طوری که به تدریج، حتّی در خانواده‏های مذهبی، قبح بد پوششی از بین رفت. به طوری که بعضی از دخترانی که در خانواده‏های مذهبی رشد یافته و یا دختران و زنانی که به نوعی علاقه‏مند بودند تا هنجارهای اسلامی را، که شارع در رابطه با نامحرم وضع کرده بود، به نوعی رعایت کنند، با دو سؤال جدّی رو به رو بودند:

1-    نظر اسلام در مورد تعاملات اجتماعی و ورود زن به اجتماع چیست؟

2-    برای این که در معرض برداشت‏های نادرست در مورد نوع پوشش و حجاب قرار نگیریم چه باید بکنیم؟

با توجّه به این‏که پاسخ به این دو سؤال می‏تواند برای ما در نحوه‏ی معاشرت‏های اجتماعی و پذیرش باورهای مذهبی و هنجارهای اجتماعی و یا ردّ آن مؤثّر باشد، این پژوهش می‏کوشد به سؤالات فوق پاسخ گوید. ضرورت این پژوهش بیشتر از این جهت است که ما معتقدیم که اعتقادات، باورها و هنجارهای اجتماعی است که تعیین می‏کند، انسان چه بگوید و از گفتن چه چیزهایی اجتناب ورزد. چگونه باید بیندیشد و چگونه رفتار کند. چه اعمالی را انجام دهد و از انجام کدام‏ها بپرهیزد. خصوصاً این‌که اخلاق، معنویت و سعادت مهم‏ترین بعد زندگی افراد یک جامعه است و این ویژگی‏ها در جامعه است که بروز پیدا می‏کند. از این رو، شناخت قوانین و دستورات اسلامی در زمینه‏ی چگونگی ارتباط صحیح در تعاملات اجتماعی که حافظ منافع معنوی وکرامت انسانی باشد، اهمیّت می‏یابد.

حدود و ویژگی‏های روابط اجتماعی زن از دیدگاه مام رضا (علیه‏السّلام):

با وجود تأکید فراوان بر حفظ پوشش و رعایت حریم‏ها در ادیان الهی، حضور زنان در اجتماع و شرکت در فعالیّت‏های اجتماعی و مشارکت‏های سیاسی و فرهنگی، نه تنها از سوی اسلام منع نشده، بلکه مورد تأیید اسلام وائمه‏ی معصومین (علیهم‏السّلام) قرار گرفته است. چنان که در مناسبت‏های مختلف، زنان در عصر نبوی و حضرات معصومین در تعاملات وارتباطات اجتماعی شرکت داشته‏اند و از سوی آن بزرگواران منع یا بازداشتی برای جلوگیری از این مشارکت‏ها نبوده‏است.

قران کریم، در تعبیری زیبا، نه تنها بر فعالیّت‏های سیاسی زنان صحه گذاشته، بلکه تأکید کرده است که در این معاشرت‏ها به معروف عمل کنید «وَعاشروهُنَّ بالمَعروف»؛ یعنی با صنف زن طوری عمل کنید که عقل و شرع آن را به رسمیّت می‏شناسد؛ چرا که ممکن است خیر فراوانی در این کار باشد و شما ندانید (جوادی آملی،ص394-395).

در عین حال، در سیره‏ی اجتماعی حضرت زهرا، حضرت زینب و فاطمه معصومه (علیهم‏السّلام) می‏بینیم که زن در همه‏ی عرصه‏های اجتماعی نمی‏تواند دخالت داشته باشد؛ یا وقتی تحلیل می‏کنیم، می‏بینیم که حضور زن در موقعیّت‏های خاصی است که در خیلی از این موقعیّت‏ها، دیگر مردها نمی‏توانند در آن حضور یابند. همان طور که در خانواده مرد نمی‏تواند جایگاه زن را اشغال کند، در هویت اجتماعی عرصه‏هایی وجود دارد که مخصوص زن است؛ چنان که در مجلس یزید امام سجاد (علیه‏السّلام) سکوت می‏کنند و زینب (سلام‏الله‏علیها) سخن می‏گوید. بنابراین گرچه زن می‏تواند در جامعه حضور فعّال داشته باشد، امّا در این روابط باید هویّت اسلامی او مورد توجّه قرار گیرد (آیت‏الله علم‏الهدی، 25/2/91).

از آن‏جایی که هدف از خلقت انسان، رسیدن به کمال بیان شده است؛ که آن نیز در سایه‏ی عبادت و پرستش و بندگی به دست می‏آید، صیانت از روح و نگهداری آن از آلودگی‏ها و رذیلت‏ها در هر نوع ارتباطی مورد تأکید قرار گرفته است. از این رو رعایت تقوا و خویشتن داری از گناه در رهنمودهای ائمه (علیه‏السّلام) به عنوان کلید نجات از عذاب الهی و رسیدن به حیات طیبه، تأکید شده است:

قال الرضا (علیه‏السّلام): «عَن أَکْثَرُ مَا یُدْخِلُ الْجَنَّهَ قَالَ. تَقْوَى اللَّهِ...»؛ بیشتر به چه چیز می‌توان وارد بهشت شد؟ فرمود: تقوای خدا(عیون اخبار الرضا (علیه‏السّلام)40/2). و در جایی دیگر امام رضا (علیه‏السّلام) می‏فرماید: «لَرَدُّ الْمُؤمِنِ حَراماً یَعْدِلُ عِنْدَ اللهِ سَبْعینَ حِجَّهً مَبْرُورَهً»؛ نپذیرفتن حرام توسط مؤمن، نزد خدا با هفتاد حج پذیرفته شده برابر است (مستدرک،279/11).          

بنابراین ائمه‏ی معصومین هر گاه احتمال می‏دادند که حتی ذرّه‏ای این شخصیت بخشی و مصونیت سازی ممکن است به خطر افتد، واکنش نشان می‏دادند. چنان‏که زمانی که «جلودی» بعد از غارت مدینه به منزل موسی بن جعفر (علیه‏السّلام) به قصد غارت نزدیک شد، امام رضا (علیه‏السّلام) که صیانت از خانواده‏ی پدر و حفظ کرامت و پوشش زنان اهل حرم را به عنوان یک اولویّت مصونیت بخش می‏دیدند، با دادن این قول که خود تمام دارایی و زیورآلات زنان را در اختیار وی قرار می‏دهند، مانع حرمت شکنی و از بین رفتن حریم زنان و کنار زدن پوشش آنان شدند.

در واقع امام رضا (علیه‏السّلام) با این اقدام در حفظ عفّت زنانی که سرپرستی آن‏ها را بر عهده داشتند، کوشیدند. در تحلیل این موضوع می‏توان گفت در کنار این‏که زنان باید خود برای حفظ عفّت‏شان تلاش کنند، بر عهده‏ی مردان و سرپرستان خانوار نیز این وظیفه نهاده شده است که نسبت به موقعیّت‏هایی که ممکن است عفّت زنان جامعه و افراد تحت سرپرستی ایشان به خطر افتد، بی‏تفاوت یا منفعل نباشند. توجّه به این نکته اهمیّت دارد که بدانیم حتّی در مواردی ممکن است جامعه به اجبار، عفّت زن را به خطر اندازد، امّا تأثیرات سوء آن می‏تواند بر روان جامعه و زن تأثیرات نامطلوب خود را بگذارد. بنابراین در پیش‏گرفتن روش‏هایی که به نوعی جلوی این‏گونه ناهنجاری‏ها و هویت شکنی دینی را بگیرد، مهم است.

از سوی دیگر، در عین این‏که حضرات معصومین در احیای هویّت اسلامی می‏کوشیدند، از فعّالیت‏های اجتماعی که به شأن زن صدمه نمی‏زند، حمایت می‏کردند. چنان‏که فاطمه‏ی معصومه، خواهر گران‏قدر امام رضا (علیه‏السّلام)، در دورانی که آن حضرت به عنوان پسر بزرگ موسی بن جعفر (علیه‏السّلام) در مدینه حضور داشتند پاسخ‏گوی علمی مراجعین بیت پدر بودند و به سؤالات و پرسش‏های آنان پاسخ علمی می‏دادند (مهدی پور، ص49-51). با توجّه به این‏که فاطمه‏ی معصومه زمانی می‏توانستند مرجع علما و پرسش‏گران باشند که خود از دانش، علم و فضل بهره‏مند بوده‏باشند و قبل از این موسی بن جعفر (علیه‏السّلام) و برادر بزرگوارشان امام رضا (علیه‏السّلام) زمینه‏های علم آموزی، تفقّه علمی را برای ایشان فراهم ساخته بودند. می‏توان گفت، معصومین نه تنها به حضور اجتماعی زنان توجّه داشتند، بلکه  طبق آیه‏ی شریفه‏ی قرآن، معاشرت به معروف را در این باره مورد توجّه قرار داده و زمینه‏های حضور فعّال و هویت بخش را برایش فراهم ساخته‏بودند.

 نکته‏ی دیگر، که نباید از آن غفلت کرد، این است که در این تعاملات اجتماعی به هیچ وجه از دستورات اسلام درحفظ حجاب،  عفّت و حفظ حریم زن و مرد عدول نشده است و این به خوبی مشخص می‏سازد که زنان با حفظ هویت اسلامی و رعایت حجاب می‏توانند نقش‏های اجتماعی و فعّالیت‏هایی را که هویت آنان را مخدوش نسازد، به خوبی عهده‏دار شوند و این تقیّد به دستورهای الهی و حفظ حجاب، مانع ارتباطات سالم اجتماعی نیست. و حتّی رعایت این‏گونه دستورات آرامش بخش، مصونیت آفرین و آبرو دهنده است. از این رو قرآن، پوشش را هدیه‏ای الهی دانسته که خدا به بشر لطف فرموده است که مایه‏ی زینت اوست (اعراف/26) و به زنان توصیه‏‏ی مؤکّد می‏کند که با رعایت حجاب، نه تنها بدن، بلکه زینت‏های خود را از چشم نامحرمان محفوظ دارند (نور/31)؛ چرا که در سایه‏ی این پوشش است که انسان به عفّت و حیا دست می‏یابد که باعث آرامش او و مصونیت‏بخشی وی در تعاملات اجتماعی است و وقار و شأن وی را حفظ می‏کند. در عین حال، قرآن کریم انذار می‏دهد که این هدیه در صورت گناه از انسان گرفته می‏شود: «فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَهَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا» و در این صورت است که زشتی‏های انسان نمایان می‏گردد و چه بسا این زشتی‏ها می‏تواند از بین‏رفتن وقار و حیا و شخصیت افراد باشد. با توجّه به این‏که حیا زمینه‏ی پاک‏دامنی را فراهم می‏سازد (سَبب العفه الحَیاء، منتخب میزان الحکمه، ح1820) و مانع زشت‏کاری می‏شود «الحیاءُ یَصُد عَن الفعلِ القَبیح»؛ حیا آدمی را از کار زشت بازمی‏دارد (میزان الحکمه، ح1819)، لزوم توجّه به حفظ حیا در ارتباطات اجتماعی بیشتر مشخص می‏شود.

از سوی دیگر در ارتباطات اجتماعی، نگاه می‏تواند زمینه‏های لغزش دل را فراهم سازد و انسان را به پرتگاه گناه بکشاند. از این رو در معارف اهل بیت (علیه‏السّلام) بر حفظ نگاه از حرام تأکید شده  و از نگاه به عنوان تیری از تیرهای شیطان یاد شده است: «النَّظْرَهُ بَعْدَالنَّظْرَهِ تَزْرَعُ فِی الْقَلْبِ الشَّهْوَهَ وَ کَفی بِها لِصاحِبِها فِتْنَهً». و با توجّه تأثیرات نگاه آلوده بر روان آدمی از آن تعبیر به فتنه شده که چه بسا مدّت آن کوتاه ولی موجب خسارت و افسوس بسیار و طولانی است. «و عن الرضا (علیه‏السّلام) لا تتبع النظره...» (وسائل الشیعه، 193/20). ارزش و اهمیت این موضوع از این بابت است که چشم دروازه‏ی دل است. آن‏چه که از این دریچه وارد وجود شخص می‏شود، گاهی او را به سر منزل سعادت و گاه به ورطه‏ی سقوط و ذلّت می‏کشاند. دل آن‏چه را که از طریق چشم می‏بیند و حس می‏کند مورد تحلیل قرار می‏دهد و زمینه را برای انفعال در برابر شرایط موجود و در پی آن حرکت برای کسب و تصرّف آن شرایط و اقناع آن فراهم می‏نماید (حمیده عامری، ص110)

 بر این اساس، امام رضا (علیه‏السّلام) می‏فرمایند: «وَ حَرَّمَ النَظرَ اِلی شُعورِ النساءِ المَحجوباتِ بالازواجِ واِلی غَیرهُنَّ من النِساءِ»؛ خداوند نظر کردن به زنانی که در حواله‏ی نکاح شوهران‏شان هستند را حرام کرده است (عیون اخبار الرضا196/2). امام علّت این امر را تحریک شهوت مردان می‏دانند و آن را عاملی برای فساد و دخول در عمل حرام و کارهای ناپسند و نامشروع می‏شمارند (همان). با توجّه به این که امام رضا (علیه‏السّلام) فساد را به طور عام بیان کرده‏اند و آن را به عنوان عامل اصلی و مؤثّر در ورود به اعمال حرام دانسته‏اند، این تعبیر می‏تواند ابعاد مختلف ارتباط ناسالم اجتماعی را به تصویر بکشد که می‏تواند کیان خانواده و اجتماع را به مخاطره بیندازد و زمینه‏های سوء استفاده‏ی جنسی وگسترش جرم را در جامعه فراهم سازد. در صورت گسترش این ناهنجاری، نه زن می‏تواند خود را مقیّد به خانواده و همسر و فرزندانش سازد و نه مرد. به طوری که کارشناسان معتقدند که عوارض شکستن حریم‏های اخلاقی و بی‏توجّهی به آن، به خصوص در حیطه‏ی روابط جنسی و روابط زن و مرد در جامعه به خاطر اثر گذاری سریعی که در مناسبات اجتماعی دارد، آثار تخریبی اجتماعی زیادی به دنبال دارد و به شدّت نظام‏های اجتماعی را مختل و بحرا‏ن‏های عظیم اجتماعی ایجاد می‏کند و در نظم خانوادگی، در نسل، در طلاق، در تربیت بچّه، در خود‏کشی، در افسردگی روحی و در پایین آمدن راندمان اقتصادی و تولید و ارزش افزوده آثار تخریبی خود را می‏گذارد.

نکته‏ای که نباید از آن غفلت کرد این است که یک زن در روابط اجتماعی باید چگونه عمل کند که از آسیب نگاه‏های آلوده به دور باشد. یقیناً سخن امام رضا (علیه‏السّلام) نمی‏تواند فقط رفتار و نگاه مردان را شامل شود، بلکه از زنان نیز می‏خواهد از تظاهر، خود نمایی، عشوه و ناز در برابر نامحرم دوری و از آزادی در روابط با مردان در محیط‏های مختلط که بدون شک فرد را در معرض نگاه‏های نامحرم قرار می‏دهد، پرهیز کنند.

به تعبیر امام رضا (علیه‏السّلام)، این نوع تظاهر زنان در برابر مردان و عدم رعایت پوشش مناسب و مقیّد نساختن نگاه به دیدن حلال، فساد و کارهای ناپسند را در سطح جامعه ترویج می‏دهد و باعث اعمال نامشروع می‏گردد و نسل را به فساد می‏کشاند. متأسفانه آثار و تبعات این فساد، ویرانگر و برای جامعه مخرب است و زدودن آثار منفی آن در جامعه گاهی اوقات محال است. و اگر خدای ناکرده به روابط نامشروع بیانجامد، آسیب‏های عمیقی به جامعه وارد می‏سازد. به طوری که امام رضا (علیه‏السّلام) آن را به عنوان بزرگ‏ترین و عظیم‏ترین گناه شمرده اند:

 قال الرضا (علیه‏السّلام): «اَعظم من القَتل اِثماً و اَقبح مِنه بَلاءً الزنا، لِاَنَّ القاتلَ لم یُفسد بضربِ المقتولِ غَیرهُ وَلا بَعده فِساداً والزانی قد اَفسدَ النسلِ اِلی یوم القیامَه و اَحلَّ المَحارم»؛ آنچه گناهش از قتل نزد من بیشتر و بلاى آن قبیح‏تر است زناست؛ براى این‏که قاتل با کشتن مقتول فسادى به غیر کشتن او انجام نمی‏دهد و بعد از کشتن او دیگر فسادى بر آن نیست امّا زناکار نسل را تا روز قیامت فاسد و تباه و حرام‏هایى را حلال می‏کند (ارشاد‏القلوب، ص71/1).

لذا اسلام اصرار دارد که زن با حجاب در جامعه بیاید، نه به این‏که او را محدود سازند و خانه نشین کنند و جلوی ارتباط او را با جهان خارج بگیرند، بلکه برای آن‏که در بطن جامعه باشد و با رعایت موازین اسلامی معلّم عاطفه، رقت، درمان، لطف، صفا، وفا و مانند آن شود و جلوی هیجان‏های کاذب و افراطی جنسی را بدین صورت بگیرد.

روش‏های حفظ پوشش اسلامی در جامعه:

چیزی که بسیاری از دختران ما را در عرصه‏ی ارتباطات اجتماعی دچار مشکل می‏کند، این است که یا این آگاهی را ندارند و حدود حجاب را نمی‏شناسند و نمی‏دانند چگونه می‏توانند هم حجاب و عفّت را حفظ کرد و هم در جامعه حاضر شد و یا اصلاً برداشتی نادرست و ناتمام از حجاب دارند، یا این‏که اگر با حدود ‏آن آشنایند خود را به عنوان قاضی اعمال، افکار و احساسات خود و در عین حال مسئول نتایج آن نمی‏شناسند. از این رو علّت قرار گرفتن در جامعه و تعامل با افراد کم حجاب و بد حجاب رفته رفته از اعتقادات و باورهای خود، برای این که خوش‏آیند این افراد و یا کارفرمایان خود باشند، دست برمی‏دارند و رفتار خود را بر اساس ذوق و سلیقه‏ی آنان تغییر می‏دهند.

در واقع ما به دختران نوجوان و جوانمان نیاموخته‏ایم که در حفظ هویت اسلامی چگونه رفتار کند. زمانی که فرزند ما با دلایل و با کمک اهل خبره دریافت که حقیقت دین و شیوه‏ی دین‏داری چیست و چگونه آن را پاس بدارد، نیز باید بداند که کسی  نمی‏تواند او را که بر اساس موازین دین عمل می‏کند، به سخره بگیرد و یا به او بگوید چرا چنین عمل می‏کنی؟ به او یاد نداده‏ایم که هر گاه کسی بخواهد او را به عمل یا فکر و یا حس کردن شیوه‏های خاص، چه به گفتار و چه رفتار، تشویق نماید، چون این افراد به عقایدش احترام نمی‏گذارند، تشخیص دهد که برای هم‏نشینی و ارتباطات اجتماعی مناسب نیستند.

دختران ما باید بیاموزندکه مجبور نیستند، کاری کنند که همه از آنان خوششان بیاید و برای به‏دست آوردن این رابطه‏ی خوشایند در خدمت همه‏ی کسانی قرار گیرند که در پیرامون‏شان هستند. در واقع اسلام از این نوع ارتباطات اجتماعی که باعث می‏شود فرد اصالت خود را فراموش کند، نهی می‏کند.

غیرممکن است بتوانیم در ارتباطات اجتماعی، محیط کار و غیره همیشه مورد پذیرش همه‏ی اطرافیان‏مان باشیم؛ زیرا ممکن نیست همه در یک لحظه همان چیزی را دوست داشته باشند که ما بر اساس آموزه‏های دینی در حال انجام آن هستیم. اگر ما بخواهیم پیوسته مقبول دیگران باشیم و دیگران ما را به خاطر ظاهرمان ویا نوع لباس و یا سبک پوشش  دوست داشته باشند، در بیشتر اوقات مانع رشد و شکوفایی خود شده‏ایم. برای پذیرش گروهی بهترین راه، تمسّک به دستورهای اسلام و رعایت اخلاق اسلامی است و باید بدانیم عزّت از آن خداست و چنان‏چه به دستورهای او عمل کنیم عزیز و در ارتباطات با مشکل کمتری رو به رو می شویم. بنابراین لازم است قبل از این که به نظر دیگران در زمینه‏ی نوع پوشش و سلوک اجتماعی و ارتباط با نامحرم اهمیت دهیم، به نظر اسلام در این باره توجّه کنیم وآن‏چه را که درست و موافق با هویّت اسلامی است، برگزینیم و به جای انس گرفتن بی حدّ و حصر با همکاران و دوستان که ممکن است گروهی از آنان به مبانی دینی مقیّد نباشند، انس با خدا را در دل و ضمیر خود روشن سازیم. اهمیت این مسأله چنان است که امام رضا (علیه‏السّلام) در این زمینه می‏فرمایند: «الِاسترسالُ بِالاُنسِ یُذهبُ المَهابَه»؛ زیاد انس گرفتن با دیگران و انس حساب نشده و بدون کنترل (با مردم) ابهت و شخصیت آدمی را از بین می‏برد.

بنابراین یک شخص با حجاب، چنان‏که به پوشش اعتقاد داشته باشد، لازم است که در برخوردهای اجتماعی و ارتباطات، به شیوه‏ی اثباتی عمل کند؛ یعنی این‏که بتواند در صورت لزوم و یا زمانی که مورد پرسش قرار می‏گیرد، دلایل با حجاب بودنش را با استفاده از واژه‏ها یا حرکات، یا شیوه‏ای مستدل و صادقانه و متناسب توضیح دهد و تلاش کند احساس‏ها، افکار و نگرش‏های فرد مقابل را نیز بشناسد و در صورت لزوم با روش خود او، از عقاید و باورهایش در علل انتخاب پوشش مناسب استفاده کند. این موضوع شامل دو نوع احترام است: احترام به خود با تشریح اعتقادات و حقوق‏مان و احترام به حقوق و هنجارهای پذیرفته شده‏ی جامعه.

اگر از دلایل با حجاب بودنمان شناخت نداشته باشیم، در ارتباطات اجتماعی نمی‏توانیم احساسات، افکار و نگرش‏هایمان را به شیوهای روشن و واضح بیان کنیم و یا در مواقعی که ممکن است در معرض گناه قرار گیریم، از لغزش‏ها مصون بمانیم. این نداشتن شناخت، به دیگران امکان می‏دهد تا به باورهای اسلامی و نوع پوشش ما احترام نگذارند. در واقع ما به دیگران پیام می‏دهیم که عقاید و باورهای من مهم نیست و تو می‏توانی از من سوء استفاده کنی و باورهای خود را به من بقبولانی!

در بعضی اوقات نیز، رفتار افراد در برابر حجاب و پوشش اسلامی منفعلانه است. در این‏گونه رفتار، دختران ما خود به نیازهای مصونیت بخش و هدایت کننده‏ی دین، حقوق دینی و احساساتشان احترام نمی‏گذارند و در مقابل دیگران از حقوق دینی و نیاز به مصونیت صرف‏نظر می‏کنند و برای باورداشت‏های اسلامی‏شان اهمیتی قائل نمی‏شوند و به دیگران اجازه می‏دهند که به جایشان انتخاب کنند. این گروه تمام عقاید مربوط به دیگران را قبول می‏کنند بدون آن‏که چیزی برای خودشان بخواهند. چه آرامش روانی که از طریق التزام به مبانی دین به دست می‏آوردند و چه احترام به باورها و عقائدی که دارند.

با چنین رفتاری به سختی می‏توان ابتکار عمل را در ارتباطات اجتماعی به دست گرفت. انگیزه‏ی اقدام داشت و در برابر کج روی‏ها، روابط نامشروع و زیان‌بخش ایستاد و به آن‏چه که دین می‏گوید، تحقّق بخشید و به اهداف ارزشی اسلام دست یافت.

منابع :

*قران کریم

1. ابن بابویه قمی، محمد بن علی، عیون اخبار الرضا، تهران، انتشارات علمیه، بی تا.

2. جوادی آملی عبدالله، زن در آیینه جلال وجمال، انتشارات صدرا، 1376.

3. حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، مؤسسه‏ی آل‌البیت، قم، چاپ اول، 1409ق.

4. الدیلمی، حسن بن ابی الحسن، ارشاد القلوب، انتشارات شریف رضی، 1412ق.

5. رجبی، عباس، حجاب و نقش آن در سلامت روان، پیام زن، شماره 218 ، اردیبهشت 1389.

6. عامری حمیده، گستره عفاف گستره زندگی، فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان.

7. علم‏الهدی سیّد احمد، سخنرانی در جمع مدیران حوزه‏های علمیه خواهران خراسان، 25/2/91.

8. کلینی،  الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1365.

9. محمدی پور، سخنرانی وزارت کشور، حجاب، مسئولیت‏ها واختیارات دولت اسلامی، پژوهشکده‏ی فقه وحقوق اسلامی، قم، 1387.

10. مهدی پور، علی اکبر، زندگانی کریمه اهل بیت (علیه‏السّلام) نشر حاذق، چاپ دوم، 1384.

11. محدث نوری، مستدرک،  قم،  مؤسسه‏ی آل البیت، 1408ق.  

 

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان