یکشنبه, 01 مهر,1403

­

جمعه, 12 خرداد,1396

سخنان استاد پورحسینی در پنجمین روز ماه مبارک رمضان

سخنان استاد پورحسینی  در پنجمین روز ماه مبارک رمضان

در روز پنجم ماه رمضان استاد پورحسینی ضمن دعا برای مدافعین حرم وعلمای جهان اسلام به ادامه بحث خود پرداخت: بحث را با بیان اعجاز طبی قرآن شروع کرد ودر ابتدا ماجرای قضاوت حضرت علی (علیه...

در روز پنجم ماه رمضان استاد پورحسینی ضمن دعا برای مدافعین حرم وعلمای جهان اسلام به ادامه بحث خود پرداخت: بحث را با بیان اعجاز طبی قرآن شروع کرد ودر ابتدا ماجرای قضاوت حضرت علی (علیه السلام) را براساس اعجاز طبی قرآن بیان کرد و گفت: دو خانم در زمان خلیفه دوم به نزد او آمدند و بر سر فرزندان خود مرافعه داشتند، یک بچه دختر بود و بچه دیگر پسر و هر کدام فکر می کرد فرزند پسر متعلق به اوست و خلیفه دوم به بن بست رسیده بود و نمی توانست مساله را حل کند لذا دست به دامن مولا علی (علیه السلام) شد. گفتگو هایی بین امام و خلیفه دوم صورت گرفت و از حضرت کمک خواست و حضرت به آیه «للذّکر مثل حظّ الانثیین» استناد کردند که برای پسر دوبرابر دختر ارث می رسد و حضرت با استناد به این آیه جواب این دو خانم را می دهند و می گویند جواب این سوال از پر کاه هم آسان تر است و دستور می دهند هر کدام از این دو زن شیر خود را در حجم مساوی بدوشند وزن هر کدام بیشتر بود آن شیر پسر است و حضرت با استناد به این اعجاز طبی قرآن کریم این مسأله را حل می نمایند و تاکید می کنند ظاهر آیه ارث است اما حضرت با دقت به باطن آیه اعجاز طبی قرآن را بیان می کند، در میان اعجازهای قران اعجاز رسانه ای است که کمتر بیان شده است. امروز به تکنیک های اقناع مخاطب در رسانه می پردازیم. در دنیای امروز این بحث بسیار مهم است و هدف رسانه ها، تبلیغات و روزنامه ها این است که مخاطب خودش را قانع کند به خرید کالا یا جلب مطلب مورد نظرآنها. پس یکی از مهمترین کارهای رسانه ها اقناع سازی مخاطب است و درصدد اثبات آن است که برنامه اش بهترین است و مخاطب زیاد داشته است یا مسابقه ای که اجرا می کند طرفدار زیاد داشته است و... من از تکنیکهای اقناع سازی رسانه می گویم اما مبحث اصلی سر قرآن است که به عنوان یک رسانه آیا قرآن هم از این تکنیک ها استفاده می کند یا نه؟

قرآن یقینا بحث اقناع سازی را دارد؛ روشنترین و آسانترین آن هم در سوره بقره (در جریان مخالفت ملائکه با خلقت آدم) است که خداوند آنها را اقناع کرد که وجود این آدم نیاز است، چگونه؟ با آموختن اسماء الهی به آدم و علم آدم که عرضه شد به ملائکه و گفتند ما ظرفیت چنین علمی نداریم قانع شدند که آدم و نسل او می تواند مفید واقع شود. پس بحث اقناع سازی در قرآن به شیوه خودش وجود دارد و قرآن به عنوان یک رسانه حرفی را که می زند مخاطب آن را قانع می کند. در خصوص آیه «الرجال قوامون علی النساء» اگر قانع نباشیم خداوند ما را قانع می کند به خاطر توانمندی مردان که بیشتر از زنان است.

 شیوه هایی که رسانه ها برای اقناع سازی استفاده می کنند بسیار عجیب است؛ از طریق گواهی دادن، استفاده از رشوه، استفاده از نخبگان یا از روش دلهره استفاده می کنند و گاهی با شوخی و طنز اقناع می کنند یا مسأله را تکرار می کنند و بی اختیار ما را به آن کار وا می دارند یا گاهی هم دروغ می گویند. رسانه ها برای اقناع از هر وسیله ای استفاده می کنند که اصلا درست نیست. چاپلوسی و تملق هم یکی از روشهای اقناع مخاطب در رسانه است. یا از کلمات پر زرق و برق و یا از طریق حمله به مخاطب برای اقناع استفاده می کنند. در نتیجه می فهمیم که متقاعد سازی در ذات رسانه است. یک برنامه تلویزیون اگر ما را قانع نکند به خرید کالای خاص یا پذیرش عقیده خاص و یا پذیرش سبک زندگی خاص موفق نبوده است. همینطور در این نوع شیوه اقناع سازی شان هم از باطن استفاده می کنند هم از ظاهر، هم متن استفاده می کنند و هم از زیر متن، مانند تبلیغات یک کالا که در آن مدل لباس های افراد باطن تبلیغات را دارد. قرآن به عنوان رسانه شیوه های مخصوص به خود را دارد از دروغ و تملق استفاده نمی کند. از کلمات پرزرق و برق استفاده نمی کند و برچسب نمی زند، اگر از افراد زیبا استفاده می کند نمی خواهد از آن برای اقناع مخاطب استفاده کند. اما در رسانه از زیبایی برای تبلیغ استفاده می کند و قرآن از این روش استفاده نمی کند. سوال اینجاست که اگر قرآن اعجاز رسانه ای دارد با چه شیوه ای ما را قانع می کند؟ تکنیک قرآن (آیه 125 سوره نحل) در بحث دعوت مردم و اقناع سازی سه روش حکمت، برهان و دلیل یا موعظه نیکو و جدال احسن است. مثلا دلیل نخوردن شراب را اینگونه بیان می کند که شراب کار شیطانی است و بین شما و دوستانتان دشمنی می اندازد و از یاد خدا شما را باز می دارد درحالیکه رسانه های گوناگون آنقدر تکرار تبلیغ می کند که مخاطب را وادارمی کنند به خرید کالا.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان