یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 22 تیر,1395

سخنان بانو علوي همايوني شاگرد مجتهده بانو امين اصفهاني پیرامون شأن و جایگاه زن

سخنان بانو علوي همايوني شاگرد مجتهده بانو امين اصفهاني پیرامون شأن و جایگاه زن
خانم‌هاي عزيز چنانكه از قرآن و احاديث استفاده مي‌شود بانوان، صاحب اصالت و شأنيت مهمي در اين جهان مادي مي‌باشند.

بسم الله الرحمن الرحيم

با صلوات به پيشگاه مقدس حضرت ولي عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و درود بي پايان به روح بلند امام خميني(ره) و شهداي دفاع مقدس و نيز درود و سلام به مقام معظم رهبري و با آرزوي سلامتي و سربلندي ايشان و درود و صلوات هديه به روح بلند استاد عزيزم بانو مجتهده امين(ره) و با تشكر فراوان از مديريت مكتب نرجس علیهاالسلام و دانشگاه شيراز كه به برپايي اين همايش اقدام ورزيدند.

خواستم از اين فرصتي كه اين بزرگواران خالصانه زحمت آن را كشيده‌اند، استفاده نموده و پيام كوتاهي براي بانوان عزيز بفرستم. البته منظور و مخاطب من، همه زنان جهان است و تنها زن ايراني را لحاظ نكرده‌ام بلكه به عنوان فردي دلسوز همه‌ي زنان را در نظر دارم و مي‌گويم:

تو را ز كنگره‌ي عرش مي‌زنند سفير                          ندانمت كه در اين دامگه چه افتاده است

خانم‌هاي عزيز چنانكه از قرآن و احاديث استفاده مي‌شود بانوان، صاحب اصالت و شأنيت مهمي در اين جهان مادي مي‌باشند. چنانكه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم به دخترشان خطاب «ام ابيها» فرمودند. معلوم است كه حضرت صديقه طاهره علیهاالسلام يك زن بودند و ماهيت زن هم تعدد ندارد و ساير زنان هم همان ماهيت زن را دارند. البته حضرت زهرا علیهاالسلام سيده النساء العالمين هستند. پس همان خطاب «ام ابيها» كه به ايشان صادق است بر همه زنان نيز صادق است و همه زنان، مادران پدرها هستند.

از طرف ديگر آيات و احاديث فراواني كه به احترام مادر تأكيد كرده اند و حتي توصيه به صله رحم و شرافت آن هم از بركت وجود مادر است. در قرآن خداي متعال به حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم خطاب فرمود: «بسم الله الرحمن الرحيم* انا اعطيناك الكوثر» كوثر به معناي سرچشمه كثرت است. همه زنان نيز سرچشمه كثرت‌اند؛ ولي حضرت زهرا علیهاالسلام سيده اين زنان است؛ پس زنان به طور كلي مبدأ كثرت محسوب مي‌شوند. البته اگر كسي فكر كند هم، معناي ام ابيها را درك مي‌كند. چرا كه همه مردان را زنان به دنيا آورده‌اند؛ ولي در قالب كلي از اعلي تا ادني مصداق دارد و هر كس بر اساس شاكله‌‌اش عمل مي‌كند. در قرآن آمده است: «كل يعمل علي شاكلته» كسي همچون حضرت زهرا علیهاالسلام، امام حسين علیه السلام را به دنيا مي‌آورد و حضرت مريم علیهاالسلام حضرت مسيح را بدون پدر به دنيا مي آورد و زني هم شمر را به دنيا مي‌آورد. پس همه ابناء بشر با كثرتش تا روز قيامت رهين مادري زن و مولود زنان هستند. چون نزد اهلش معلوم است دستور و كلام خداوند مثل خود او «لايتناهي و لاينقطع» است. پس هر چه در اين عالم طبيعت وجود دارد اعم از زميني و آسماني، صنعتي و غيرصنعتي و ... همه مربوط به فرزندان آدم است و زنان نيز در وجود آن سهيم هستند. البته قصد آن ندارم كه فضيلت زن گفته شود و فضل مردان فراموش شود؛ زيرا بر اساس منطق «اثبات شي نفي ما عدا» نمي‌كند. حال با توجه به اين كه زنان، مادران ابناء بشر هستند و مردان نيز فرزندان آن‌ها هستند هيچ مادري قصد تخطئه خود را ندارد پس اي زنان شما صاحبان اجتماع هستيد و كسي غير از شما جامعه را به وجود نياورده است. شما صاحب جامعه هستيد، پس چگونه فريب مي‌خوريد كه زن بايد در جامعه حضور داشته باشد. آيت الله جوادي آملي مي‌فرمايند: با به دنيا آمدن يك فرزند چندين انسان به هم پيوند مي‌خورد. پدر، مادر، عمه،‌ عمو و دايي مصداق مي‌يابند و اين افراد بر يكديگر حق پيدا مي‌كنند و از يكديگر ارث مي‌برند و همه اين حقوق از مادر سرچشمه مي‌گيرد.

اين است كه وصف زن بودن، همان مادر بودن است. پس چرا به دنبال جايگاه مردان مي‌رويد؟

در مورد تحصيل هم بايد بگويم اگر تحصيلي باشد كه خالي از انسان شناسي باشد همان سواد و سياهي براي زنان است كه باعث تيرگي قلب آن‌ها مي‌شود؛ زيرا تحصيل، علوم روز و علومي كه مربوط به تكنولوژي مي‌باشد،‌ اگر چه براي مردان لازم است زيرا آن‌ها به لحاظ تفاوت‌هايي كه با زنان دارند مسئول معيشت دنياي مادي مي‌باشند اما براي زنان باعث مي‌شود كه جايگاه خود را رها كنند و در جايگاه مردان قرار گيرند. علمي كه مناسب زنان است همان است كه «نور يقذفه الله في قلب من يشاء من عباده» پس از مسئولان بخواهيد دروسي را براي شما ترتيب دهند كه در آن انسان‌شناسي را به شما بياموزند و با آن دروس هنر مادري شما را تقويت كنند.

از حجت الاسلام فلسفي شنيدم كه اگر كسي در سن 60سالگي ديوانه شود بدانيد كه بيماري را از رحم مادر آورده است. كما اين كه پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «السعيد سعيد في بطن امّه و الشَّقي شقي في بَطن امّه»

پس بدانيد صنعت و هنر شما چيست؟ اگر هنر خود را تشخيص داديد مدينه فاضله درست مي‌كنيد. پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم مي‌فرمايند: من از دنياي شما سه چيز را دوست دارم:

 1- عطر            2- زن           3- نور چشم من، نماز

آيا اين شرافت كمي است كه ما آن را فراموش كنيم و به پر كردن جاي مردان در جامعه مشغول شويم و به مغازه‌داري و منشي‌گري و كارگري بپردازيم. البته ناگفته نماند كه حفظ اين شرافت با صبر و بردباري و قناعت به دست مي‌آيد نه با دنياطلبي و تبعيت از هواي نفس. من پنجاه سال است كه در مورد زنان تحقيق و تفكر داشته‌ام و دريافته‌ام هيچگاه زنان در تاريخ نتوانسته‌اند خود را دريابند. اما در اينجا از زنان هم‌وطن خود تقاضا دارم اصالت و شأنيت خود را در تحصيل و كارهاي اجتماعي ناديده نگيرند و مقام و منزلت واقعي خود را فراموش نكنند.

شايد اشاره به همين اصالت و شأنيت حضرت زهرا علیهاالسلام است كه در حديث كساء خداي عزوجلّ در پاسخ جبرئيل فرمود: «هم فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها»

در پايان تعجل الله تعالی فرجه الشریفيل در فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و سلامتي رهبر معظم انقلاب را از خداوند منان خواستارم.

علوي همايوني

تاريخ: 23/10/1392

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان