یکشنبه, 01 مهر,1403

­

دوشنبه, 21 دی,1394

سخنرانی آیة الله علم الهدی به مناسبت آغاز سال تحصیلی ( 94-93 )

سخنرانی آیة الله علم الهدی به مناسبت آغاز سال تحصیلی ( 94-93 )
انگیزه عامل امید و نشاط است و نشاط جلوی خستگی و فرسایش انسان را در عالم تحصیل می گیرد.

ایشان در ابتدا ضمن تبریک شروع سال تحصیلی جدید و اظهار امیدواری جهت توفیقات بیشتر برای بهره برداری از فرصت های سال جدید توجه طلاب را به دو نکته احساس و لمس عالم طلبگی و موقعیت شناسی اجتماعی در امروز جلب نمود و گفت: اگر این دو نکته مورد توجه شما قرار بگیرد در سال جدید با یک آمادگی بیشتر و یک انگیزه تازه تری فعالیت‌های علمی و عقیدتی خودتان را اجرا خواهید کرد. آنچه برای یک طلبه مهم است درک دنیای طلبگی و درک حالت وابستگی در عرصه تحصیل به یک نقطه هدفی است. مسأله تحصیلی و کلاس رفتن و مطالعه و مباحثه کردن میزان موفقیتش مبتنی بر میزان نشاط در این عرصه است و اگر انسان هرچه قدر از استعداد بالاتری برخوردار باشد ولی در عرصه کلاس و درس و تحصیل از یک نشاط بیشتری برخوردار نباشد در تحصیل (آموزش) موفق نیست ولو استعداد خیلی زیادی داشته باشد.
امام جمعه مشهد سپس به عامل موفقیت تحصیلی طلاب اشاره کرد و گفت:  برای یک محصل در هر رشته ای که باشد ابتدائاً تولید نشاط بزرگترین عامل موفقیت اوست. چون انگیزه عامل امید و نشاط است و نشاط جلوی خستگی و فرسایش انسان را در عالم تحصیل می گیرد. آنچه مسلم است در مذاق جریان احساسی هر فردی رفتن به کلاس و گوش دادن و فکر کردن و یادگرفتن یک جریان تلخ است و گوارا نیست. گاهی انسان حاضر است کارهایی سخت تر از رفتن به کلاس را انجام دهد اما ناگواری محیط کلاس و درس را احساس نکند. در یک جریان ناسازگار با گرایش نفسانی انسان و جریان طبیعی اگر نشاط نباشد به هیچ وجه انسان موفق نخواهد بود و نشاط شرط اول موفقیت در جریان تحصیلی بوده و عمدتاً مولود انگیزه است. هرچه انگیزه انسان در تحصیل قویتر باشد نشاط قویتراست. گاهی اوقات اجرای برخی حرکت ها برای ایجاد نشاط در محصلان انجام می گیرد ولی یا مولد نشاط نیست یا اگر نشاط تولید کند موقت است و از بین خواهد رفت اما نشاط ملازم موفقیت های درسی و تحصیلی نشاطی است که ملازم انسان است و در هیچ عرصه ای مثل عرصه تحصیل طلبگی از نشاط مولود انگیزه برخوردار نیستیم؛ چون طلبه در محیط درس یک انس و آمیختگی خاصی فعالیت درس او با ایمان و اعتقاد او دارد. براساس آن گرایش قلبی و باورمندی فکری که نسبت به تحصیل خود دارد انگیزه ای پیدا می کند که در هیچ مجرای تحصیلی دیگری وجود ندارد. یک طلبه نسبت به باورمندی به اهل بیت (علیهم السلام) و پیغمبر (‌ صلی الله علیه و آله ) به عنوان آماده سازی خودش در خط خدمت به پیغمبر و اهل بیت (علیهم السلام) وارد عرصه تحصیل می شود، این احساس یک انگیزه مولد نشاط برای او ایجاد می کند.
آیه الله علم الهدی در ادامه در خصوص اهداف  طلاب عنوان داشت:‌ اگر یک طلبه در کانون انگیزه اش  خدمت گزاری به دین و امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مطرح نباشد او بدبخت ترین موجود زمین است. طلبگی یک عالمی است که اهداف مادی و مقاصد اجتماعی سیاسی با جریان طلبگی همخوانی ندارد و اگر طلبه از این راه بخواهد به مقاصد برسد راه طولانی و درازی برای خودش انتخاب کرده درحالی‌که از راههای دیگر خیلی راحت و سریع به این مقاصدش می رسد. در گذشته طلبه نمی توانسته این مقاصد را داشته باشد اما الان که جامعه متحول شده و انقلاب پیدا کرده و عرصه همبستگی در اجتماع هم کاربرد دارد ایشان اگر از طلبگی بخواهد به این مقاصد برسد راه پر پیچ و خم و درازی انتخاب کرده ولی خیلی راحت تر و آسان تر می تواند از راههای دیگر به این مقاصد مادی دست پیدا کند. اگر کسی برای این مقاصد وارد جریان طلبگی شده باشد بدبخت ترین آدم هاست که یا اصلا به مقصدش نمی رسد یا خیلی بعید است؛ پس در عالم طلبگی اگر خدمت به دین و پیغمبر و اهل بیت (علیهم السلام) و عشق به آن بزرگواران چیز دیگری باشد این خدمت کردن برایش لذت بخش است چه محقق شود یا نشود. تصور اینکه انسان جزء‌ تبار بقیه الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و خانواده حضرت باشد برای انسان نشاط آور است. من برای اینکه کار برای خدمتگزاری به وجود حضرت را بیشتر کنم باید سرمایه بیشتری داشته باشیم و آن سرمایه علم و تحصیل است.
امام جمعه مشهد در ادامه با توجه به تجربه 54 سال طلبگی خود افزود: در عرصه طلبگی موفقیتهای زیادی هم داشتیم به هر مقداری که سطح علم، سواد و معلومات انسانی در جریان علمی و فکری دین بیشتر باشد یک طلبه خدمت شایسته تر و موثرتری انجام می دهد و شما خواهران طلبه باید بدانید وقتی کاردبرد بیشتری خواهید داشت که تحصیل بالاتر و مطالعه و تحقیق بیشتری داشته باشید تا کاردبرد و نشاطش بیشتر شود. لذا عالم طلبگی عالمی است که انسان در آن با عشق به مولا زندگی می کند و هیچ قدرت و شخصیتی نمی تواند او را راضی کند و لذا نشاطی که او دارد هیچ محصلی در سایر رشته های تحصیلی نخواهد داشت.
ایشان خطاب به خواهران طلبه فرمود: شما در نظام مقدس اسلامی در یک وضعی قرار دارید که همه امکانات برایتان فراهم است. قبلا مدرسه و کلاسی نبود و خودمان دنبال استاد می رفتیم و درس می خواندیم ولی با همان شرایط افراد می‌خواستند خدمت آقا را بکنند اما الان می گویند باید در یک ترم اینقدر واحد بگذرانید. این یعنی با نشاطی درس می خواندیم که حتی یک ساعت بیکاری در آن مطرح نبود حالا اگر در مجلسی قرار می گرفتیم که یک یا دو ساعت‌مان هدر می رفت رنج می بردیم که نتوانستیم نوکری کنیم. اگر انسان با این باور قرار شد زندگی طلبگی خود را بگذراند عالمی دارد که هیچ کس ندارد. نکته دیگر که تذکرش لازم است، کوتاه بینی و اندک بینی خواهران طلبه است. ابتدا خواهران این  بینش را داشتند که در مجالس خواهران خوب است که یک خواهر مبلغه باشد. یک خواهر جوان بااستعداد معلوماتی را با یکسری ورزیدگی هایی تبلیغی آموزش ببیند و بتواند یک مبلغه زبردست در محیط های مختلف خواهران باشد.
وی اذعان نمود: قبول داریم در منطق اسلامی محور برای زن، تربیت فرزند و شوهرداری و... است ولی وقتی یک زن طلبه شد قدم در عرصه جهاد گذاشته و باید مجاهدانه کار کند و در سطح یک نیروی کاربردی خودش را آماده کند و باانگیزه باشد. از همان اول که خواست زندگی مشترک تشکیل دهد باید بر اساسی این کار را انجام دهد که با این اصلش منطبق باشد. شما که قبل از تشکیل زندگی مشترک قرار شد بعنوان یک مجاهد خستگی ناپذیر در خدمت دین و بقیه الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کارآمد باشید همه زندگی تان را باید منطبق بر این محور قرار دهید، البته محور مدیریت زندگی است نه اینکه زندگی را رها کنید.
امام جمعه مشهد ضمن مسألت رحمت الهی برای حاجیه خانم طاهایی (ره)‌ که چهل سال سابقه آموزشی در طلبه سازی داشتند گفت: الان سابقه حوزه خواهران حداقل 25 ساله است اما خواهران مجتهده یا قریب الاجتهاد نسبت به برادران خیلی کم داریم و این اشکال در کار خدمت به اسلام و خدمت به دین است. از طرفی در حوزه اثرگذاری یک خواهر طلبه چند برابر یک برادر طلبه است. حوزه علمیه خراسان 27 هزار طلبه دارد که 5 هزار نفر آنان طلبه خواهرند، اما در زمان ما حوزه علمیه خراسان 1500 طلبه داشت لذا اساتید باید اهتمام خود را بالاتر ببرند و خواهران هم با مدیریت بیشتری وارد تحصیل شود. نکته دیگر موقعیت شناسی است. شما در زندگی به یک بلوغ بالایی رسیده‌اید و الان بینش سیاسی- اجتماعی در حوزه خواهران و برادران از میزان تحصیلشان خیلی بیشتر است و این از برکت انقلاب اسلامی است. الان شما خواهران جوان طلبه از یک رشد و بلوغ بالایی برخوردارید لذا برای شما مساله  موقعیت شناسی یک امر مهم است که همه دنیا بر سر ما ریخته اند که ما و دین ما را نابود کنند. امکانات فقط نظامی نیست بلکه امکانات، تجهیزات و ابزار است.
 
آیه ا... علم الهدی در پایان بیانات خود فرمود: در عرصه فضای مجازی بخش عمده فضای مجازی را جریان های لائیک و بی‌دین و جریان‌های متهاجم به دین تصرف کرده اند. تصرف فضای مجازی توسط نیروهای متدین خیلی اندک است. شمار سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی و جریان های ماهواره ای که به اسلام و مبانی آن حمله می کنند در مقابل پایگاه هایی که در مقام پاسخگویی یا مقابله هستند قابل مقایسه نیست و بحث فقط در فضای مجازی نیست بلکه همه دنیا درصدد براندازی ما و دین اسلام هستند. شما در یک همچین زمانی طلبه شدید و مدعی کمک کردن به بقیه الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستید و آیا برای کمک رسانی مجهزید؟ اگر نه، خودتان را مجهز کنید. اینجا دانشگاه نیست، حوزه است و مکان نوکری امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و روز و شب آدم باید در خدمت بگذرد، وقت‌تان را در این چند واحد محصور و محدود نکنید همه زندگی تان را باید در خدمت نوکری ارباب کنید. نه اینکه چند واحد درس بخوانیم ما وقتی می توانیم برای ارباب خودمان حضور داشته باشیم که موثر باشیم.
آخرین مطلب اینکه هر محصلی در دوران تحصیلش فقط درس می خواند برای اینکه به یک نقطه بلوغ اجتماعی برسد و مدرکی بگیرد و وارد عرصه کار شود ولی در دستگاه ارباب اینگونه نیست. در دوران تحصیل هم از ما کار می خواهند چون طلبه اول خدمتگزار شده، منتها خدمتش نیاز به ابزار دارد و آن هم تحصیلش است؛ عالم طلبگی عالم تحصیل ضمن خدمت است نه عالم تحصیل صرف و خدمت بعد از تحصیل. لذا الان خودتان را ارزیابی کنید ببینید الان در کنار تحصیل چه خدمتی دارید می کنید. انشاءا... شما خواهران طلبه یک برنامه ای داشته باشید که هروقت آقا به این مدارس شما و به این خانه مادرشان نگاه کردند خوشحال شوند؛ مدیران و اساتید باید این نکته را به ذهن بسپارند. شما خواهران طلبه هم این نکته را به ذهن بسپارید که هر وقت نگاه حضرت به مدرسه شما افتاد خوششان بیاید که سپاهشان دارد دوره ای می بیند که وارد یک عرصه خدمتگزاری نیرومند شود. اگر این دیدگاه را داشته باشیم حتما در کار خودمان موفق خواهیم بود.

 

 

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان