شنبه, 31 شهریور,1403

­

چهارشنبه, 03 آذر,1395

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای رئیسی

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای رئیسی

تولیت محترم آستان قدس رضوی حجه الاسلام والمسلمین رئیسی روز چهارشنبه سوم آذر 95 در موسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (علیهاالسلام) حضور یافته و به ایراد سخنرانی با موضوع "اهمیت علم آموزی" پرداخت.

ایشان در ابتدا ضمن تسلیت ایام عزاداری و حزن و اندوه به محضر امام رضا لیه السلام) و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و نائب عام ایشان امام خامنه ای و مردم شریف و شیعه ایران، به حدیثی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره نمود که فرمودند: علم، علم به عقاید و باورها، علم به اخلاق کریمه و فاضله است. علم به احکام و بایدها و نبایدهای الهی است؛ اینها حوزه علم است.

­

­

­

حاج آقای رئیسی گفت: در نگاهها به نظر می رسد بسیاری از علم های دیگر هم هست مثل زمین شناسی، پزشکی، علم هیأت (نجوم)، زیست شناسی و ... که در این حوزه ی تعریف حضرت نمی گنجد. امام (ره) در کتاب اربعین حدیث 24 در شرح این حدیث حضرت می فرمایند: هر علم و دانشی که جلوه و صبغه ی توحیدی داشته باشد یعنی با آن علم به توحید و خداشناسی انسان افزوده شود آن "علم" است. یعنی شاخصه ی علم این است که علم توحیدی باشد یعنی اگر یک زمین شناس خدا را ببیند، جراحی که در اتاق جراحی خدا را بهتر می شناسد و منجّمی که با ستارگان خداشناسی اش افزوده شود، این هم همان علم است که سمت و سوی توحیدی دارد.

امام کاظم لیه السلام) می فرمایند: علم را در چهار چیز دیدم: خداشناسی، خودشناسی، ایدئولوژی (عقاید حقه شناسی- دین شناسی) و آسیب شناسی. این حدیث در تبیین حدیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می باشد. آنچه ما در مدرسه یاد می گیریم فرمول است. یعنی علم اصول، منطق، ادبیات عرب، بیان و بلاغت و ... همه فرمول است کسی هم که در دانشگاه فیزیک، شیمی و ... می خواند او هم فرمول یاد می گیرد این خوب است ولی آنچه مهم است جای گرفتن این علم در جان آدمی است.

تولیت آستان قدس رضوی حدیثی از امام علی لیه السلام) را متذکر شد که: «العلم علمان؛ علمٌ مسموع و علمٌ مطبوع» علم شنیداری (فرمولی) و علمی که در فطرت و سرشت انسان جای بگیرد. و افزود: ما به کسی که فقط علم فقه بداند فقیه نمی گوئیم بلکه فقیه کسی است که فقه در سرشت او جای گرفته است. فقه فقط احکام نیست بلکه سه نوع: فقه اصغر، فقه اوسط و فقه اکبر داریم. فقه اکبر علم به عقاید و باورهای حقه است، فقه اوسط علم به اخلاق کریمه و فاضله است و فقه اصغر علم به احکام است. فقیه یک دین شناس است که فقه در جان او جای دارد.

ایشان در اهمیت آخرین حدیث جلد اول بحارالانوار (حدیث عنوان بصری) گفت: آقای قاضی به هرکس که به ایشان مراجعه می کرد سفارش می کردند این حدیث را بخوانید و اگر می گفتند آن را خوانده ایم می فرمودند: بروید به آن عمل کنید.

در این حدیث شریف می فرمایند: کسی خدمت امام صادق لیه السلام) رسید که ابروهایش هم سفید شده بود و از حضرت خواست که به او علم بیاموزد حضرت فرمودند: علم نوری است که خداوند آن را در سینه هرکس بخواهد قرار می دهد. از حضرت خواست که حقیقت علم را برای او بازکند. حضرت فرمودند: حقیقت علم عبودیت است.

ایشان در پایان سخنان خود به عظمت و اهمیت پیاده روی زائرین اربعین که بزرگترین اجتماع بشری در کره زمین است برای ظهور حضرت، اشاره نمود و گفت: جاهلیت مدرن به سرکردگی و سرسپردگی غرب و استعمار است و باید از بین برود. جاهلیتی بسیار خطرناک تر از جاهلیت گذشته و خیلی اتوکشیده و رسانه ای است. حضرت زهرا لیها السلام) برای از بین بردن آن با اشک دیدگان و سخنان و خطبه هایشان تلاش کردند تا چهره از نفاق بردارند، حضرت اباعبدالله الحسین لیه السلام) با خون قلب خود در این راه تلاش کردند، شهدای ما هم امروزه با تمسّک به حضرت امام حسین لیه السلام) و دادن خون قلبشان در این راه کوشیدند. اربعین اباعبدالله لیه السلام) و پیاده روی عزیزان ما هم در پی تشکیل تمدن اسلامی و تشکیل مدنیّت بود و حالا ما به عنوان یک طبه یک دانشجو و ... باید ببینیم چه کرده ایم و چه باید بکنیم؟ و وظیفه ما چیست؟

این مراسم با اقامه نماز جماعت به امامت حجه الاسلام و المسلمین رئیسی پایان یافت.

روابط عمومی مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (علیهاالسلام)

­

برای شنیدن فایل صوتی به گزینه فایل ها مراجعه نمایید.

فایل ها برای دانلود

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان