یکشنبه, 01 مهر,1403

­

دوشنبه, 21 دی,1394

سخنرانی حجه الاسلام و المسلین باقی با موضوع اسرارالصلوه

آیات قرآن که بحث آب را مطرح می کند «وَیُنَزِّل عَلَیْکُمْ مِنْ السَّمَاء مَاء لِیُطَهِّرکُمْ بِهِ» این آب اهل بیت (علیهم‌السلام) هستند. از این آب کسانی می توانند استفاده کنند که ظرف خوب داشته باشند، ظرفی که وسیع و کامل بوده و شکسته نباشد.

حجه الاسلام و المسلین حاج آقای باقی با موضوع اسرارالصلوه


حجه الاسلام و المسلین حاج آقای باقی (استاد مرکز تخصصی نماز) روز چهارشنبه 93/12/6 در جمع طلاب، اساتید، مبلغین و کادر اداری موسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس(علیهاالسلام) حضور یافته و به ایراد سخنرانی با موضوع "اسرار الصلوه" پرداختند.


ایشان در ابتدا در مورد ارتباط نماز با حجت خدا و امام (علیه السلام) گفت: در حوزه نماز تعابیر عجیبی مثل نماز ستون دین، شرط قبولی سایر اعمال، اساس دین و ... است بکار رفته «الصلاة عمود الدین»؛ همان تعابیر در مورد امام هم هست «السلام علیک یا عمود الدین». چرا به امام "عمود دین" می‌گوییم؟ امام کسی است که ولایتش شرط قبولی سایر اعمال است، اگر شخصی ولایتش را قبول نکند داخل جهنم می‌شود. کسی که نمازش قبول نشود سایر اعمالش نیز قبول نمی شود. حقیقت نماز و امام یکی است. همانطور که قرآن و عترت از هم جدا نمی شوند این دو (امام و صلوة) هم از هم جدا نمی شوند. نماز هم که حقیقت قرآن است؛ پس حقیقت نماز و امام هم یکی می‌شود. قرآن و نماز درواقع یک چیزند، قرآن و امام یک چیزند و دوچیز نیستند؛ بنابراین نماز و امام در حقیقت یک چیزند.


آقای باقی "قرآن، امام و نماز" را "عروة الوثقی" دانست و افزود: در آیه « وَإِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ » [هیچ چیز در عالم نیست مگر اینکه ملکوتش در دست ماست و ما هرچیزی را به مقدار معلوم نازل خواهیم کرد.] "خزینه" به معنای سر، باطن، نهان و رازاست. یک حقیقت نزد خداست (الواحد لایصدر الا الواحد) و در عالم ماده به سه شکل نمود پیدا می‌کند: یکی امام، یکی قرآن و یکی هم نماز؛ شأن نماز همان شأن قرآن و امام است.


نکته دوم) اگر حقیقت نماز و امام یکی باشد ما شاید خیلی از روایات را بهتر بفهمیم. « لا تَنالُ شَفاعَتُنا مَن استَخَفَّ بِالصّلوة» درحقیقت اگر کسی نماز را سبک بشمارد امام را سبک شمرده است. «وَیلٌ لِلمُصَلّین» استخفاف نماز مساوی استخفاف امام است.


این استاد مرکز تخصصی نماز در ادامه بیان داشت: داستان شیطان در چند جای قرآن به صورتهای مختلف آمده است، اینکه خداوند با تمام ستارالعیوبی به او می‌گوید: « فاخرج منها فإنک رجیم » برای این است که شیطان به امام توهین کرد. حال نسبت به نماز درواقع حقیقت نماز با انسان کامل یکی است. به همین جهت نماز نفرین می‌کند که اگر مرا ضایع کردی خدا ضایعت کند (خروج از رحمت بی انتهای الهی).
ایشان سپس به معنای "شفاعت" (همراهی، جفت شدن و رسیدن) و "شفع" (جفت، همراه و رسیدن) اشاره کرد و گفت: به شفاعت ما نمی‌رسد یعنی به ما نمی‌رسد. در قیامت یک جهنم ثابت و یک جهنم منقول داریم، همینطور بهشت و قیامت ثابت و منقول. در بهشت ثابت ظهور اعمال انجام می‌شود. اگر در این دنیا آدم خوبی باشی پراز روح و ریحانی، یعنی همین الان در بهشتی؛ این بهشت ثابت است اما ما نمی‌بینیم « یعلمون ظاهراً من الحیوة الدنیا». یعنی چه حرم امام رضا (علیه السلام) روضة من ریاض الجنة؟ و یا جلسه علم و درس بهشت است؟ اما بعضی از افراد این عوالم را می‌بینند! «أ و لم ینظروا فی ملکوت السموات و الارض» باطن اعمال ما روضه‌ی رضوان و باطن گناه نجاست است. « إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَارًا »، « إنّ جهنم لمحیطة بالکافرین» در قیامت پرده ها کنار می رود و ظهور این آتش مشخص می‌شود. شفاعت هم از همین قبیل است یعنی فقط در قیامت ظاهر می‌شود.


وی افزود: در دنیا شخص باید با امام باشد تا در قیامت تداوم پیدا کند. در دنیا از آتش دنیوی و در آخرت از پل صراط عبور کند. اگر کسی به نماز توجه نکند قطعاً با امام نیست. به هر میزان خضوع در مقابل امام عصر بکنی از قرآن استفاده می‌کنی. یک راه خضوع احترام به نماز است. ما نماز نمی خوانیم، نماز را ضایع می کنیم.


ایشان سپس به حدیث حمّاداشاره کرد، حماد بن عیسی فقیهی بود که در محضر امام صادق (علیه السلام) نمازی خواند، امام دیدند و فرمودند: چقدر زشت است برای انسان که نماز بخواند و نمازش زشت باشد. بعد امام دو رکعت نماز با حدودش خواندند. اهل بیت (علیهم السلام) نماز زیاد می خواندند. امام سجاد (علیه السلام) 500 مرتبه ذکر سجده را تکرار می‌کردند. عبادتهای امام علی (علیه السلام) بسیار مفصل بود و هرشب هزار رکعت نماز می خواندند. توهین کلی به مستحبات بوی حرمت می‌دهد. آیا مستحب به معنی میل مولی است؟ برای نماز 3000 مستحب ذکر شده، نماز 4000 باب  و 1000 واجب دارد. لااقل نافله ها را انجام دهیم. باطن نماز امام است حقیقت و سرّ نماز هم امام است. زمانی به سرّ نماز می رسید که بطور کامل انجام شود و درنتیجه می توان به امام رسید.

حجه الاسلام و المسلمین باقی در پایان یادآور شد: آیات قرآن که بحث آب را مطرح می کند «وَیُنَزِّل عَلَیْکُمْ مِنْ السَّمَاء مَاء لِیُطَهِّرکُمْ بِهِ» این آب اهل بیت (علیهم‌السلام) هستند. از این آب کسانی می توانند استفاده کنند که ظرف خوب داشته باشند، ظرفی که وسیع و کامل بوده و شکسته نباشد. نماز کامل خوب شما را به امام می رساند (تشکیکی است). با نوافل نماز را کامل کنید. راه استفاده از امام و شفاعت او همگی در نماز است.

 

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان