یکشنبه, 01 مهر,1403

­

یکشنبه, 21 خرداد,1396

سخنرانی خانم رثائی در نیمه ماه مبارک رمضان

سخنرانی خانم رثائی در نیمه ماه مبارک رمضان
استاد رثائی در روز پانزدهم ماه مبارک رمضان ضمن تبریک میلاد امام حسن مجتبی(علیه السلام) به چند ویژگی حضرت از جمله کرم و بخشش، خلق نیکو، یاد مرگ، صبر و... اشاره کرد.

 

استاد رثائی در روز پانزدهم ماه مبارک رمضان ضمن تبریک میلاد امام حسن مجتبی(علیه السلام) به چند ویژگی حضرت از جمله کرم و بخشش، خلق نیکو، یاد مرگ، صبر و... اشاره کرد. گزیده ای از بیانات ایشان بدین شرح است:

نخستین فرزند خیر کثیر امام حسن مجتبی(علیه السلام)است و همان لؤلؤایست که از برزخ دو اقیانوس نبوت و امامت به ظهور پیوست. سوره الرحمان آیه 22 یعنی کلام خدا در وجود امام حسن(علیه السلام)ظهور پیدا می کند. امام حسن(علیه السلام)مظهر اخلاق و اولین نوه پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) است و در مقدس ترین زمان چشم به جهان گشود. در حفظ آیات استعداد عجیبی داشت و برای حضرت زهرا (علیهاالسلام) تلاوت می نمود.

ایشان در ادامه به چند نمونه از منابع اهل سنت اشاره کرد؛ پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هرکس می خواهد سرور جوانان اهل جنت را ببیند به حسنم بنگرد. و می فرماید خدایا من حسن(علیه السلام)را دوست دارم. امام حسن (علیه السلام)چندین بار تمام داراییش را می بخشد و انفاق می کند. در مساله صلح امام حسن(علیه السلام)می فرماید: اگر یارانی داشتم شب و روز با معاویه می جنگیدم، اگر من با این یاران بی وفا می جنگیدم جزء خونریزی کاری پیش نمی­رفت و اگر صلح نمی کردم احدی از شیعیان زنده نمی ماند. ایشان آینده نگری کردند و خطاب به معاویه گفتند: اگر می­خواستم با کسی جنگ کنم تو اولین کسی بودی که با تو می جنگیدم اما برای حفظ مصلحت صلح کردم...

درجزء15آیه 70 سوره اسرا «ولقد کرّمنا بنی آدم...» دو واژه "کرّمنا" و "فضّلنا" داریم؛ ما فرزندان آدم را عزیز شمردیم راه خشکی و دریا را برایشان هموار کردیم و از هر غذای لذیذ به آنها داده و آنها را بر بسیاری از مخلوقات برتری دادیم. اکرام اولی انسان بود کل مخلوقات را برای او خلق کردیم و به او امتیاز دادیم، به دلایل مختلف انسان را برتری دادیم (در منطق وقتی انسان را معرفی می کنیم می گوییم حیوان ناطق به خاطر عقل انسان و برتری او ...)، راه سفر را هموار کردیم، در آیات متعدد و نگاه به مخلوقات برای برای عبرت گرفتن آمده است تا بفهمد خدا همه چیز را برای او خلق کرده است. اگر انسان خودش را بشناسد می فهمد خداوند برای او چیزی کم نگذاشته است. این برتری اکتسابی است.

درآیه بعد داریم امکان ندارد گروهی بدون رهبر محشور شوند؛ نامه عمل هرکسی به دستش است، نامه عمل خودشان را می خوانند و به اندازه ذره ای به آنها ظلم نمی شود. کسی که با توجه کامل رهبر انتخاب می­کند با انتخاب صحیح سعادتمند شده و نامه عمل به دست راست شان داده می شود. هرکس در این دنیا نابینای کفر و جهل و سرگردانی باشد و رهبری نداشته باشد در عالم قیامت هم از مشاهده نعمتهای الهی نابیناتر خواهد بود. با مطالعه در این آیه آن که می داند راه حق چیست و کفر پیشه کند و روی حق را بپوشاند و با دست خودش راه خطا را انتخاب کند در آن دنیا هم نابینا خواهد بود.

ایشان در پایان با اشاره به سخن امیرالمومنین(علیه السلام)که می فرماید: مردم لابد و ناچارند امیر داشته باشند، خاطرنشان کرد: پس حواسمان باشد در روز قیامت همه با امامشان محشور می شوند هرکس امام نور انتخاب کند نامه عمل به دست راستش خواهد بود و کسی که کفر پیشه کند، انتخاب کورکورانه کرده و رهبر شیطانی دارند. کوری دنیا کوری آخرت را در بردارد.

زندگی ما شبیه هرکس باشد او امام ماست. زندگی خود را بنگریم سبک زندگی ما تربیت فرزندان ما و... شبیه چه کسانی است؟ کرم و بخشش ما چگونه است؟

 

 

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان