یکشنبه, 01 مهر,1403

­

جمعه, 09 بهمن,1394

سخنرانی خانم شایسته خوی در مراسم بزرگداشت استاد نوقانی

سخنرانی خانم شایسته خوی در مراسم بزرگداشت استاد نوقانی
استاد نوقانی ( حفظها الله تعالی ) از جمله این این افراد هستند که استاد طاهایی با شناخت توانایی ها و سرمایه گذاری روی استعداد ایشان مجال را برای بهره وری از این بانوی فاضله برای عموم و خواص فراهم ساختند .

سخنرانی خانم شایسته خوی مدیریت موسسه علمی تحقیقی نرجس(سلام الله علیها)در مراسم بزرگداشت استاد نوقانی

سلام علیکم و رحمه الله برکاته

بسم الله الرحمن الرحیم

رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی

عرض سلام و خیرمقدم دارم خدمت همه بزرگوارانی که قدم رنجه کردند و منت بر ما نهادند و محفل و مجلس ما را به قدومشان مزین کردند و به وجودشان نورانی . همینطور عرض تسلیت و تعزیت دارم به ساحت مقدس ولی نعمتمان حضرت رضا علیه السلام و فرزند بزرگوارشان حضرت حجه بن الحسن العسکری ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) رحلت جانسوز حضرت فاطمه معصومه ( سلام الله علیها ) را و بسیار مفتخر هستیم به این که در یک همچین روزی برای بزرگ بانویی همچون استاد طاهایی ( رحمه الله علیها ) بزرگداشت و یادواره برگزار می کنیم و خداوند توفیق داد تا بار دیگر در سالروز رحلت استاد طاهایی ( رحمه الله علیها ) محفل علمی تشکیل بدهیم و بتوانیم یکی دیگر از بانوان تحت تربیت استاد طاهایی را معرفی بکنیم و به جامعه بشریت و بویژه به جامعه زنان ، زنی دیگر از سلاله پاکان را معرفی کنیم . همینطور جا دارد تبریک عرض بکنم فرارسیدن ایام الله دهه فجر را و همینطور فراهم شدن مقدمات انقلاب جهانی را که ما در سالیان اخیر شاهد و ناظرش هستیم  . با شروع بیداری اسلامی و بویژه با پیام اخیری که مقام عظمای ولایت حضرت آیت الله خامنه ای ( حفظه الله تعالی ) خطاب به جوانان اروپایی و آمریکایی ابلاغ فرمودند که این خود تحلیلی بسیار وسیع و گسترده دارد که شاید این مقال فرصتش نباشد و همینطور جا دارد که ما پیام تبریکی را داشته باشیم به دوستانمان ، عزیزانمان در حزب الله لبنان با انتقام شیرینی که از جنایت خبیثانه و غاصبانه رژیم صهیونیستی گرفتند و دلهای مؤمنین و مؤمنات را شاد کردند بویژه با صحبت های پر خروش و طنین افکنی که سید حسن نصرالله دیروز ادا فرمودند . همانطوری که خدمتتان عرض کردم روش ما در سالروز استاد طاهایی ( رحمه الله علیها ) بر این است که گوشه گوشه ی سیره و سیرت این بانوی بافضیلت را به جامعه امروز و نسل امروز معرفی بکنیم و شخصیت پر فروغ این استاد عزیز را که در هشت دهه زندگی و قریب به نه دهه زندگی ، خیلی خوب تابید و درخشید را وظیفه خودمان می دانیم معرفی کنیم . امروز هم در واقع یکی از همان نشست هایی است که ما در طی در واقع 5 سالی که از رحلت این عزیز می گذرد می خواهیم ان شاء الله دور هم بنشینیم و بتوانیم برگی از دفترهای استاد طاهایی را ورق بزنیم  . حضور استاد نوقانی را خیر مقدم عرض می کنیم و برای سلامتی ایشان و همه اساتید بزرگواری که در عرصه دین و دین شناسی و معرفی دین ناب خدمت می کنند صلوات جلیل ختم بفرمایید .

برای شروع بحثی که خدمتتان دارم با کلامی از مقام عظمای ولایت که در درس خارج فقه شان در تاریخ 93/10/28 در واقع طی همین هفته های اخیر ایشان عرض داشتند خدمتتان کلامم را با بیان ایشان شروع می کنم .

بسم الله الرحمن الرحیم

ان ابی عبدالله جعفربن محمد صادق ( علیه السلام ) قال :  إذا کانَ یَومُ القِیامَةِ جَمَعَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ النّاسَ فی صَعیدٍ واحِدٍ ، و وُضِعَتِ المَوازینُ ، فیُوزَنُ دِماءُ الشُّهَداءِ مَعَ مِدادِ العُلَماءِ، فیَرجَحُ مِدادُ العُلَماءِ عَلى دِماءِ الشُّهَداءِ . بحارالانوار ج 2 ص 14 ح 26)

خداوند در روز قیامت موازینی را قرار می دهد ، موازین دو معنا دارد :

1 .  جمع میزان

2 .  جمع موزون


      
اینجا مراد میزان است . میزان تا قیامت و آن نشعه متناسب با حقایق آن نشعه است و خدای متعال این موازین را نصب می کند برای سنجش اعمال ما .

در این حدیث امام صادق ( ع ) خون شهیدان را با مداد علما مقایسه می کنند و می فرمایند :

قلمهای علما مرجح است به خون های شهدا .

شهید چه کسی است ؟ شهید کسی است که از وجود خود گذشته ، از خیرات مادی دنیا گذشته ، از پدر ، مادر ، فرزند و عیال گذشته است ، مرگ را طائعا با طوع و رغبت استقبال کرده . مرگی که همه بشر از آن فرار می کنند . این شوخی است ؟ این کار شهید تصورش هم برای ما غیر ممکن است . با این دلبستگی هایی که به دنیا داریم چطور شهید صرف نظر می کند ؟ چون جانش برای اسلام مؤثر است ، لذا جانش را تقدیم می کند . حال با این وصف قلم عالم ارجح است . این چه قلمی است ؟ عالم همه جور قلمی شاید بزند . تحقیق های اصولی انجام بدهد ، دقت های فقهی انجام بدهد ، شاید 100 صفحه هم بنویسد آیا منظور این است ؟

نه ، این نیست . آن قلمی مدنظر است که انسان ها را آماده می کند برای رفتن در آن میدان های دشوار ، قلمی که بیان حقیقتی کند ، ایجاد بصیرتی کند که انسان های مادی آماده شوند بروند در میدان جهاد فی سبیل الله ، عریان کنند خود را از همه مادیات . اگر من و شما توانستیم جوری ایمانها را پرورش دهیم و سیراب کنیم که انسانها وظیفه خود را بفهمند ، آنجا که لازم است قطع دلبستگی کنند و بروند می شود مداد العلما . 4 صفحه فقه نوشتیم یا اصول یاد گرفتیم این رجحان ندارد .

عزیزان؛ استاد طاهایی ( رحمه الله علیها ) از جمله آن کسانی بودند که در واقع مصداق عینی این روایت محسوب می شوند . مداد عالمی که چنان پرورش داد و چنان بنیان نهاد که همچنان جاری زمان است . استاد طاهایی به تاسّی از اجداد پاکش که انتقال علم بعنوان یک میراث گرانبها ، زمینه ماندگاری دانش و نورانی شدن جامعه را فراهم می سازد با بستر سازی برای فعالیت علمای فرهیخته و زنان فاضله ، شاگردانی را تربیت کرد که بسیاری از آنان اساتید صاحب فضل و الگویی در زمینه اخلاقی شدند .

استاد نوقانی ( حفظها الله تعالی ) از جمله این این افراد هستند که استاد طاهایی با شناخت توانایی ها و سرمایه گذاری روی استعداد ایشان مجال را برای بهره وری از این بانوی فاضله برای عموم و خواص فراهم ساختند . خوشحالیم و مفتخریم که چنین بزرگداشتی در سالروزی مقارن گشت که به حضرت فاطمه معصومه ( سلام الله علیها ) منتسب است ، کسی که به تاسّی از امام معصوم و به تایید ایشان به نشر علم اهتمام گذاشت و همواره عالمان بسیاری در سایه عنایات ایشان توانستند به دقیق ترین مباحث علمی و اعتقادی بپردازند و علم و اخلاق جامعه بشری را نورانی سازند . باشد که با جنین نشست هایی که شاید قطره ای از اقیانوس وجود این بزرگواران نمایش داده می شود و واقعا قطره ای است از اقیانوس وجودشان ، باشد که با تاسّی از چنین زنان فاضله ای بتوانیم مسیر آنان را در کسب علم و نشر و عمل به آن ادامه دهیم .

امیدوارم که در این ساعاتی که در خدمت شما عزیزان هستیم بتوانیم حق وقت شما عزیزان ، حق زمانی را که در اختیار گذاشتید و حق عمر همه شما عزیزان و بویژه اساتید معزز و گرامی که قدم رنجه کردند و در محفلمان حضور به هم راه رساندند ان شاء الله بتوانیم آن حق را ادا کنیم با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد .

 

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان