یکشنبه, 01 مهر,1403

­

پنجشنبه, 11 دی,1399

سخنرانی مدیر مکتب نرجس(س) در اجلاس مدیران مدارس علمیه

سخنرانی مدیر مکتب نرجس(س) در اجلاس مدیران مدارس علمیه

سخنرانی استاد شایسته خو در اجلاس مدیران چهارشنبه دهم دی ماه

ایشان در ابتدا شهادت حضرت زهرا (س) را تسلیت گفت و ضمن گرامیداشت حماسه ۹ دی آن را موفقیت در امتحان ولایتمداری و فتنه شناسی و بصیرت مردم دانست و یاد شهدای دهم دی سال57 را گرامی داشته وگفت: هر کدام از ما بتوانیم ثمره خون شهدا را رسیدن به تمدن اسلامی قرار دهیم. درود و رحمت بر مقام شامخ امام خمینی (ره) و شهدای گرانقدر در عرصه دفاع مقدس، دفاع از حرم و دفاع از سلامت و تعظیم و تکریم مقام شهید بزرگوار و نفس زکیه انقلاب سپهبد قاسم سلیمانی. با یاد این شهید در این جمع بر خود فرض دانستم که بخشی از وصیت شهید را به علما و عظمای جامعه خدمتتان عرض کنم: سخن کوتاه از یک سرباز ۴۰ ساله در میدان به علمای عظیم‌الشأن و مراجع گرانقدر که موجب روشنایی جامعه و سبب زدودن تاریکی ها هستند خصوصا مراجع عظام تقلید. سربازتان از یک برج دیده‌بانی دید که اگر این نظام آسیب ببیند دین و آنچه از ارزش های آن که شما در حوزه ها استخوان خرد کرده اید و زحمت کشیدید از بین می‌رود. این دوره با همه دوره ها متفاوت است این بار اگر مسلط شدند از اسلام چیزی باقی نمی ماند. راه صحیح حمایت بدون هرگونه ملاحظه، از انقلاب، جمهوری اسلامی و ولی فقیه است. نباید در حوادث، دیگران شما را که امید اسلام هستید به ملاحظه بیاندازند. همه شما امام را دوست داشتید و معتقد به راه ایشان بودید، راه امام مبارزه با آمریکا و حمایت از جمهوری اسلامی و مسلمانان تحت ستم استکبار، تحت پرچم ولی فقیه است. من با عقل ناقص خود می دیدم برخی خناسان سعی داشتند و دارند که مراجع و علمای موثر در جامعه را با سخنان خود و حالت حق به جانبی به سکوت و ملاحظه بکشانند. حق واضح است جمهوری اسلامی و ارزش‌ها و ولایت فقیه میراث امام خمینی رحمت الله علیه هستند و می باید مورد حمایت جدی قرار گیرد. من حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای را خیلی مظلوم و تنها میبینم. او نیازمند همراهی و کمک شماست و شما حضرات معظم با بیان تان، دیدارهایتان و حمایت‌هایتان از ایشان می باید جامعه را جهت دهید. اگر این انقلاب آسیب دید حتی مثل زمان شاه ملعون هم نخواهد شد بلکه سعی استکبار بر الحاد گری محض و انحراف عمیق غیر قابل برگشت خواهد بود. سربازتان و دست بوستان

رسول اکرم (ص) میفرمایند :کسی که متولی امور ۱۰ نفر می‌شود باید اندیشه ۴۰ نفر را داشته باشد، کسی که مسئولیت اداره ۴۰ نفر را برعهده می‌گیرد باید عقل و اندیشه ۴۰۰ نفر را داشته باشد. شکر و سپاس خداوند را که به ما قدرت تفکر و اندیشه داد و درود به روان پاک نبی مکرم اسلام (ص) که سرآمد رهبران و مدیران تمامی عرصه هاست و با هدایت های همه جانبه اش شهد حقایق را به کام مشتاقان جاری ساخت. بدیهی است عقل و علم و دانش و راهبردهای مدیران اگر از مجرای پر فیض ولایت نشات نگیرد، دفینه‌های عقول شکوفا نگردد و رسالت سنگین اداره مسئولیت به انجام نرسد. این کلام مهم حضرت در حیطه مسئولیت پذیری نهیبی هولناک بر پیکره ی ما نظام های مدیریتی می زند که این مسیر پر مخاطره انسان ساز جز با شایسته‌سالاری مدیران و عملکردهای درست و به هنگام ایشان محقق نخواهد شد. در عصر حاضر با توجه به سرعت گرفتن تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و افزایش توقعات فزاینده از روحانیت وضرورت حضور پرتوان و موثر در جهان، منطقه و کشور حوزه‌ها نیازمند کشف مدیران نخبه و راهنمایی آنان در مسیر خدمتند تا با آینده شناسی و برنامه‌ریزی راهبردی و متقن و اجرای رهیافت درستی در مسیر رسالت خود انجام دهند.
در این راستا ولی امر مسلمین همواره متذکر شده اند باید اهتمام حوزه های علمیه بر یک نظام مدیریتی قوی و با برنامه ی مدون باشد و تاکید فرمودند برنامه باید ناظر به واقعیت ها و اقدامات عملی و قابل تحقق باشد نه مبتنی بر آرزوها، و اگر این مهم محقق شود، بهره وری هرچه بیشتر از منابع انسانی و ثمر دهی علوم حوزوی در بازه زمانی کوتاه محقق خواهد شد. خروجی کار حوزه باید دیده شود و در زمینه اخلاق، تهذیب و پژوهش تولید علم باید حضور محسوس و موثر آنها را مشاهده کرد. جهت نیل به این افراد و انتظارات حوزه علمیه خراسان در این حرکت عظیم تحولی و در مسیر و ایجاد خیزش معنوی و علمی در مقایسه جهانی با اتکا به عنایات خاصه حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و انتساب به جا و مدبرانه رهبر معظم، و جهت مدیران ارشد و میانی گام های موثری برداشته است، اما بدیهی است که نباید به وضعیت موجود راضی بود که این تلاش‌ها تاکنون لازم اما کافی نیستند.
همانطور که استحضار دارید امروزه تمامی توفیق ها و کاستی‌های جامعه حوزوی و روحانیت، به حساب اسلام نوشته می شود و لذا سرمایه عظیم و گران بهای حوزه را نمی‌توان دستخوش آزمون و خطاهای غیرضروری نمود.

کلام امام راحل در گوش ما طنین‌انداز است که می فرمود همه می دانیم اگر خدای نخواسته حوزه‌ها از عهده تربیت فقها و علما و خطبای موجه و مورد علاقه مردم بر نیایند و با هرج و مرج و بدون برنامه صحیح و ضابطه اسلامی و ولایی اداره شوند، باید همه منتظر فاجعه شکست جمهوری اسلامی و اسلام بزرگ باشیم. (صحیفه نور ج ۱۶ ص ۴۶)
استفاده بهینه از همه منابع موجود در حوزه در فرایند یاددهی، یادگیری، تربیت و تهذیب از اهم واجبات است که اگر می‌خواهیم شاهد حوزه های دانش بنیان در علوم انسانی اسلامی باشیم و خلاء عظیم تولید علم و تربیت انسان‌های مولد به را به قدر بضاعت پر کنیم این مسئله ملزومات زیادی را به دنبال دارد که در این مجال به گوشه‌ای از آن ها اشاره می‌شود:??
­

افزایش سطح همگرایی و هم‌افزایی بین معاونت های ارشد در حوزه علمیه.
همانطور که مستحضرید هم افزایی از مفاهیم کلیدی در بحث مدیریت محسوب می شود و سازمانی موفق است که بتواند سطح همکاری بین بخش‌ها را به حداکثر ممکن برساند در این صورت در چرخه فرایند موثر در این سازمان، از عملکرد بعضی از اعضاضعیف میگردد و وقت و هزینه و سرمایه هدف نخواهد رفت و موجبات دلزدگی کارکنان فراهم نخواهد شد.
­

­تقویت دیپلماسی علمی و به اشتراک گذاشتن تجربیات با دیگر موسسات.
تجربه گردانی در جهان معاصر یکی از ملزومات سیستم های مدیریتی است.
­

جلوگیری از موازی کاری که مسئله ی مهمی است.
تدوین قوانین همگرا در ستاد قابلیت دارد مانع ادامه این امر شود و اثر بخشی را افزایش دهد در این صورت در زیر مجموعه ها نیز حرکت دومینوی موازی‌کاری به وجود نخواهد آمد و شاهد بهره وری بیشتر خواهیم بود در سطح آموزش پژوهش و فرهنگی.
­

رشد رویش ها و ریزش ها در یک سال تجربه کرونا انتظاراتی را ایجاد می‌کند.
آیا مدیران ارشد، پروژه جدید آموزشی پژوهشی با محوریت طلبه استاد را عرضه نموده اند؟! چرا که کرونا به ما آموخت یادگیری و یاددهی تفاوت های ماهوی پیدا کرده و عرصه اخلاق و تهذیب باید با شیوه مدرن و مناسب با اقتضائات نمایانگر شود.
­

درک ملزومات و مسائل مهم پیرامونی طلبه و استاد در عرصه آموزش و پژوهش با محوریت خانواده در دوران کرونا و پس از کرونا از ملزومات تدوین یک برنامه مدون و روشن برای زمان حاضر و آینده می‌باشد که بدیهی است اگر در این زمینه یک مدیریت بهنگام صورت گیرد با چالش عظیمی در این عرصه به زودی مواجه خواهیم شد.

نوع نگاه فرعی، تبعی و حاشیه‌ای از نوع دسته دوم بودن در نگاه به حوزه های علمیه خواهران وجود دارد.
در تعریف منابع، سرفصلها، افق کاری و... الان فرصت خوبی است نه به جهت رقابتی بلکه به جهت تکاملی و تحولی به ویژه الان که عرصه جنگ و جهاد از فضای حقیقی به فضاهای مجازی و فرهنگی کشیده شده است قاعدتا نیازمند سپاهی از مجاهدان خانم هستیم. اگر بانوان مجاهد از ابتدا به لحاظ آموزشی، پژوهشی و تحقیقی در نظر گرفته شده باشند از نوع نگاه دوم، این اتفاق می‌افتد. در حالی که در حوزه‌های علمیه کشور به عینه این شاهد این قضیه هستیم. اگر چه در دوران کرونا فرصت های طلایی برای کنش گران بانوی ما ایجاد شد و آن ها را در صحنه های مهم اجتماعی شاهد و ناظر دیدیم لذا اگر می‌خواهیم فرصت‌های جدید را ایجاد کنیم و این گپ و فاصله های بین حوزه‌ ی برادران و خواهران را پر کنیم، باید از فرصت‌های خوب پیشرو استفاده کنیم. اگر می‌خواهیم این حوزه محوریت و پیشگام ورود انقلاب به گام دومش را داشته باشد مستلزم این است که از منابع انسانی حوزه بانوان به خوبی بهره استفاده کند.


اما کلام آخر، حوزه علمیه انقلابی و شاخص‌های آن:
حوزه‌ای است که در همه عرصه ها حضوری عالمانه و بصیرانه و به موقع داشته باشد به همین جهت پیشنهاد می‌شود گروهی تحت عنوان رصد مسائل روز جامعه و جهان در همه ابعاد تشکیل گردد و پشتیبان حوزه علمیه باشد در تصمیم سازی ها و اقدامات در لحظه.
حوزه انقلابی دارای نگاه ورویکرد اجتماعی و سیاسی است بنابراین ضرورت دارد از این جهت گام‌های اساسی و برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه انجام شود.
جای حوزه علمیه خواهران و نماینده آنها در ارگانها و نهادهای مختلف به واقع خالیست.
حوزه انقلابی بایسته است در مسیر جهانی شدن در بروز فقه و شریعت ومعارف برجسته حرکت کند. البته بین‌المللی بودن در ذات حوزه است و باید آن را مورد بازخوانی و توجه مضاعف قرار داد.
حوزه انقلابی حوزه‌ای است که به اصول و عرصه‌های اجتماعی توجه دارد. امام جامعه فرمودند دنیای امروز با ابزار و علوم و دانشها از جمله علوم انسانی اداره می‌شود و انقلابی بودن یعنی تلاشی درخور در این حوزه و استمرار آن.
حوزه انقلابی زمان شناس، بصیر و دارای تحلیلی دقیق و قوی است و همیشه باید در صف اول تشخیص وضعیت قرار بگیرد. لذا حوزه انقلابی نه در زمین دشمن بازی می‌کندو نه فریب او را می خورد.
حوزه انقلابی در صدد تامین نیاز مردم است و اتصال به مردم و جوانان دارد و دلسوز ایشان است.
­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان