یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 15 اسفند,1396

سخنرانی مدیر مکتب نرجس(علیهاالسلام) در مدرسه علمیه ثامن الائمه (علیه السلام) تهران

سخنرانی مدیر مکتب نرجس(علیهاالسلام) در مدرسه علمیه ثامن الائمه (علیه السلام) تهران

خانم شایسته خوی روز دوشنبه 96/12/14 در جمع طلاب مدرسه علمیه ثامن الائمه (علیه السلام) تهران حضور یافته و سخنرانی نمودند.

­ابتدا ایشان با مثال زدن دوزن که عامل فساد جامعه بودند باوجود اینکه با پیامبر(صلی ا... علیه و آله) -که متصل به وحی بود- زیر یک سقف زندگی می کردند؛ اما به دین خیانت کردند و با جامعه چه ها کردند! و دو زن که عامل جامعه ایمانی بودند کسی مانند آسیه که همسر فرعون بود با تمام امکاناتی که داشت و مریم دختر عمران که خودش را حفظ کرد و اجازه نداد ذره ای از پرده حیا و عفافش از حصن خارج شود.

مدیر مکتب نرجس(علیها السلام) در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری اشاره نمود که می فرمایند: در هر میدانی که بانوان مسئولانه در آن میدان وارد شوند پیشرفت در آن میدان چندین برابر خواهد شد. و تاکید کرد زن نقش بسیار کلیدی در جامعه دارد. همانطور که در کلام امام (ره) میبینیم که می گویند زن مثل قرآن انسان ساز است. زنان عامل فساد و سلامت یک جامعه هستند. مستشرقان قائلند: پایه های تمدن با سه چیز نابود می شود: متمرکز روی زنان و زنان در خانواده و بخصوص زنانی که مادر هستند. ما هر مرد موفقی میبینیم در پشت آن مرد یک زن بوده است همچنان که می بینیم حصرت عباس (علیه السلام) در دامن حضرت ام البنین پرورش یافته است. همچنین مادران شهدا را میبینیم که فرزندانشان را با افتخار در راه دین دادند.

وی سپس در پاسخ به این سئوال که چرا حضرت زهرا(علیه السلام) الگو قرار گرفت و چرا امام زمان (عجل ا... تعالی فرجه) ایشان را الگوی خویش قرار داد؟! گفت: در ابتدا نیاز به یک مقدمه داریم؛ برای اینکه فاطمه (علیه السلام) را بشناسیم اول باید انسان را بشناسیم. در قرآن برای انسان هم ویژگی مثبت ذکر شده است هم ویژگی منفی؛ از یک طرف انسان خلیفه الله ذکر شده و دارای ظرفیت عالی علمی معرفی می شود، و ویژگی منفی او را غفلت ذکر می کند و یا اینکه منافع زود گذرش را ترجیح دهد. انسان با همین ویژگیهای متعدد آفریده شده است و خداند انسان را در دنیا قرار داد و یک سری شاخص ها را برای هدایتش گذاشت، اما نه اینکه بدون حساب وکتاب باشد؛ اگر راه درست را طی کند به آنچه خدا میخواهد می رسد و اگر راه خطا رفت خودش را به سقوط نزدیک می کند؛ انتخاب با خود انسان است، انسان می تواند نهال وجودش را به باغبان کار بلد یا به شیطان بسپارد.

خانم شایسته خوی در ادامه افزود: انسان کامل انسانی است که هم علم نافع داشته باشد و هم عمل صالح؛ انسانی که استعدادهایش هماهنگ رشد کرده است و از هرجهت به او نگاه کنید الگو می دهد. مختصات انسان کامل سراج منیر، و وظیفه اش هدایت است. این هدایتگری نیاز به صبر و یقین دارد مثل صبر ابراهیمی و... اگر کسی یقین کرد خدا روزی رسان است تلاشش را برای کسب روزی حلال می کند اما به خطا و ربا راه نمی برد. در نتیجه در مسیر هدایتگری صبر و یقین سهم بسیاری دارد.

ایشان دومین مختصات انسان کامل را ذات پاک معرفی کرد و سومین مورد را مبرّا شدن از عیوب انسانی و داشتن علم لدنی دانست.

وی متذکر شد حضرت زهرا (علیها السلام) یکی از انسانهای کامل است و ما باید خودمان را به ایشان نزدیک کنیم. ما طلبه ها باید بوی فاطمی را با اخلاق خوش و رفتار درست و حتی در رعایت کردن قوانین منتشر کنیم، همچنین در حضور فعالیتهای سیاسی و اجتماعی به فاطمه الزهرا (علیها السلام) اقتدا کنیم. که با مراجعه به وصیت نامه حضرت و خطبه فدکیه این دو شیوه اصلی در مواجهه با وقایع زمان بدست می آید که ما امروز بسیار به آن نیاز داریم. این دو شیوه اگر در برنامه های ما قرار بگیرد عملکرد بصیرانه خواهیم داشت.

خانم شایسته خوی در پایان دو توصیه: حضور فعال سیاسی در اجتماع همانطور که حضرت یک حضور فعال سیاسی داشت و اقامه ادله منصوص و وصیت افشاگرانه و ماندگار حضرت را به طلاب یادآور شد و خاطرنشان کرد این کار حضرت به دلیل دفاع از حریم دین و حمایت از امام به حق زمانش با هدف حمایت امت بر سبیل مستقیم بود.

روابط عمومی مکتب نرجس(علیهاالسلام)

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان