یکشنبه, 01 مهر,1403

­

چهارشنبه, 27 شهریور,1398

سخنرانی مدیر مکتب نرجس (علیهاالسلام) مشهد در حوزه علمیه ثامن الائمه (علیه السلام) تهران

سخنرانی مدیر مکتب نرجس (علیهاالسلام) مشهد در حوزه علمیه ثامن الائمه (علیه السلام) تهران

خانم شایسته خو روز دوشنبه 98/6/25­به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در حوزه علمیه ثامن الائمه علیه السلام تهران حضور یافت و در جمع طلاب سخنرانی نمود.

ایشان ابتدا ضمن تبریک شروع سال تحصیلی به طلاب برای آن ها سالی پربرکت جهت دست یافتن به رسالت حقیقی آرزو نمود.

وی با استناد به آیه 114 سوره مائده و اینکه اصحاب عیسی علیه السلام از ایشان غذای آسمانی تقاضا کردند، تصریح کرد: طلبگی مائده آسمانی است. دنیای طلبگی با تمام دنیاهای تعلیم و تربیتی متفاوت است و اگر با معیارهای خودش سنجیده نشود از مسیر خارج می شود. اگر می خواهید آیتی از جانب پروردگار باشید باید این تقاضا را داشته باشید «اللهم ربّنا أنزل علینا مائدةً من السّماء تکون لنا عیدا لأوّلنا و آخرنا و آیة منک و ارزقنا و أنت خیر الرّازقین».

قرارگرفتن در این مسیر چند وجه دارد: یا واقعاً طالب بودم و با شوق و انگیزه آمدم. مثل زمانی که احساس گرسنگی غلبه کرده و به دنبال غذا می روید. طلبه هم باید با شوق و انگیزه و اراده قوی در طلب علم باشد و درس حوزه از اموری است که عزم و اراده قوی و محکم می خواهد. طلبه باید مانند کسی که زیر آب گیرافتاده و برای نجات دست و پا می زند، دنبال حقیقت باشد. طلبه یعنی در مواجه شدن با سخت ترین شرایط بتواند شرایط را حل کرده و بر وِفقش کند. «الَّذينَ آمَنوا وَ الَّذينَ هاجَروا وَ جاهَدوا في سَبيلِ اللَّهِ أُولئِكَ يَرجونَ رَحمَتَ اللَّهِ وَاللَّهُ غَفورٌ رَحيمٌ». طلبگی را مائده ای من السّماء ببینید. دوم اینکه طلبگی را افتخار بدانیم و نسبت به این احساس هویت تزلزل نداشته و دیده بان این سنگر باشید.

مدیر مکتب نرجس علیها السلام پیرامون هویت طلبه و رسالتش عنوان داشت: رسالت و مأموریت حوزه های علمیه «امام سازی» است. امامی که ادامه دهنده رسالت انبیا و اولیای خدا باشد و جلودار بوده و بقیه به او اقتدا کنند. و باید عَلَم دین باشد. «وَ مَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ» این آیه هویت طلبه را امام شدن می داند. کار امام بشارت و انذار و هشدار است. امام باید اول خودش نورانی شود بعد در متن جامعه برود و آنها را نورانی کند. طلبه باید هرجا رفت اصلاح امر کند و رفتار و کنش او نشان­دهنده طلبگی او باشد چراکه رسالتش رسالت انبیا و اوصیاست. حضرت علی علیه السلام شما را «متعلّم علی سبیل النّجاة» می داند یعنی تعلیم که می بینید هم خودتان رانجات دهید و هم بقیه را. فرد گاهی در عرصه تبلیغ یا در عرصه تحقیق و محقق دینی شدن می­تواند امام جامعه شود. امروزه طیف­ های گوناگون کودک، نوجوان، جوان و... ما نیاز دارد که مفاهیم دینی، سیره اهل بیت علیهم السلام، مناسک و احکام مطابق با ذائقه شان خوراک شود و به آن ها داده شود. امروز سینما، فضای مجازی، انیمیشن و ... نیاز به خوراک دینی دارد که محقق دینی و امام جامعه باید آن را تأمین کند و مردم هم به این پایگاه اعتماد کنند.

ایشان ضمن توصیه افراد به مطالعه پروتکل های یهود افزود: پروتکل 16 یهود مبنی بر سرمایه گذاری آن ها جهت خدشه­دار کردن جایگاه علما و اندیشمندان در بین مسلمانان و مسیحیان است یعنی می خواهند عالِم سازی کنند. آن ها معتقدند برای اینکه مجتهد را از جایگاهش بیندازند و تقدّسش را بشکنند و برای اینکه بخواهند حوزه علمیه را از مرجعیّت ساقط کنند، می­ خواهند خود مجتهد بسازند و خودشان حوزه علمیه بسازند و مشغول انجام این کار هستند.

نفس آمدن به حوزه مصونیت نمی دهد، بدست آوردن تهذیب و اخلاق تزریقی نیست، مصونیت باید در خودتان ایجاد شود و خود باید شکارچی و صیّاد خوبی باشید؛ به این معنا که با تلاش دنبال کسب پاکی، مقدس بودن، نورانیّت، تقوا، اخلاق نیک، عالم بودن و... باشید و با مدیریت استفاده کنید. این خصایص را در خود ایجاد کنید و باور کنید در این مسیر می توان «کامل» و «انسان» شد و «نماینده ملکوت» گردید و به حدّ رسیدن به «مسجود ملائک» شوید. جهت رسیدن به این مرحله وجود چند امر از جمله اراده قوی، تلاش و از خود گذشتگی و استقامت لازم و ضروری است.

خانم شایسته خو در اهمیت علم آموزی به آیه «الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ» اشاره نمود؛ کسانی که می­ گویند پروردگار ما خداست و بنام او حرکت و در این مسیر استقامت کردند ملائک هم به کمکشان می آیند. در روایت است که: طالب علم از لحظه حرکت از خانه تا وقت رسیدن به محل تحصیل بر بال ملائک حرکت می­ کند. پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نیز می­ فرمایند: ماهی های دریا برای او استغفار می کنند.

وی ضمن تأکید بر استقامت و خستگی ناپذیر بودن طلبه بیان داشت: مراقب شیطان باشید که او از بودن شما در این مسیر خیلی عصبانی است. آفت طلبگی راحت طلبی است. در احوالات بسیاری از علمای بزرگ می بینیم که سعی می کردند با راحت طلبی مبارزه کرده و در حالت نشستن و زبان بدن نیز رعایت می کردند.

ایشان آفت دیگر طلبگی را مدرک گرایی و بی نظمی معرفی کرد و تأکید کرد: مهمترین کار طلبه عالم بودن به زمان و مسائل روز است خصوصاً الآن که نزدیک انتخابات است طلبه باید بداند چطور مردم را روشنگری کند.

این استاد حوزه 2 نیت برای تحصیل علم را نیت الهی و شیطانی برشمرد و گفت: هدف یا «عبدالله» و «عبدالنّور» شدن است و یا «عبد طاغوت» و «عبد الظّلمت» شدن. برخی از مصداق های نیت شیطانی این است که فرد می خواهد بزرگ یا مشهور شود، یا ریاست و اعتباری کسب کند، یا مطرح شده، یا پول بدست آورد، یا برای اینکه بی حوصله نشده و از بیکاری درآید آمده درس بخواند، و یا برای اینکه به بقیه بفهماند که او هم یاد دارد؛ همه این موارد موانع این هدف الهی است. امام صادق علیه السلام طالبان علم را سه دسته معرفی می نمایند: یک عده طلب علم می­کنند که خودشان را به دیگران نشان دهند، عده ای دیگر هدفشان مجادله و­ به چالش کشاندن بقیه است؛ که حضرت این دو دسته را نفرین کردند. شیطان هم ابتدا برای خودش عالمی بود اما ویژگی «أنا خیر منه» باعث رانده شدنش شد. پس علم با نیت رحمانی انسان را نورانی می ­کند. از علامت های نیّت رحمانی «اخلاص» و «آماده فداکاری و جهاد بودن» است و هدف فرد پیروزی و اعتلای اسلام باشد.

وی سپس به نکته کلیدی و مهمی اشاره کرد که طلبه باید از درون بجوشد و منتظر برنامه بقیه نباشد. خودش برنامه ریزی کرده و از وقت استفاده کند. مثلاً حوزه نباید بگوید نماز شب بخوانید بلکه خودتان برای اسباب آمادگی شروع به خواندن نماز شب کنید و اگر خدای نکرده صفت بدی در خود دارید از همین الان سعی در زدودن آن کنید. اگر طلبه از درون بجوشد می تواند 10 طلبه دیگر هم آماده کند اما اگر نه، ممکن است بقیه را هم طرد کند. عامل اصلی شبهه سازی ها کسانی بودند که با اینکه پای علم دین بودند اما رفتار و برخورد نامناسب داشتند و تعامل و معاشرت شان مناسب نبود.

مدیر مکتب نرجس علیها السلام در پایان سخنان خود به طلاب توصیه نمود که حدیث عنوان بصری –که روایت جامعی است- را همراه داشته باشند. عنوان بصری که تشنه علم و بدنبال حقیقت بود امام صادق علیه السلام به او فرمود: «العلم نور يقذفه اللّه فى قلب من يشاء» علم به کثرت تعلّم نیست بلکه علم نوری است که خدا در قلب هرکس بخواهد نفوذش می­دهد. علم باید ما را بنده کند (حقیقت بندگی). امام علیه السلام سپس برای حصول این نور در قلب 3 ویژگی برشمرد: اول اینکه خودت را مالک آنچه داری ندانی، دوم: تدبیر امر نکنی و به خدا نگو که باید این کار را بکنی چون او مدبّرالأمور و عالم است، و سومین مورد هم اینکه دائماً دغدغه ات این باشد که خدا تورا به چه چیزی امر و از چه چیز نهی کرده است.

روابط عمومی مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس­ علیهاالسلام

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان