یکشنبه, 01 مهر,1403

­

شنبه, 07 اسفند,1395

سخنرانی کارشناس پلیس فتا در مکتب نرجس(علیهاالسلام) مشهد

سخنرانی کارشناس پلیس فتا در مکتب نرجس(علیهاالسلام) مشهد

سروان حق بیان تاکید کرد: از آن جایی که گوشی های تلفن همراه open source هستند قابلیت هک و جاسوسی دارند پس اگر گوشی دچار جاسوس افزار شده باشد در حالت خاموش هم دوربین و میکروفن آن امکان انتقال اطلاعات را دارد.

­

سروان تکتم حق بیان روز شنبه هفتم اسفندماه در جمع اساتید ، طلاب و فارغ التحصیلان مکتب نرجس(علیهاالسلام) مشهد حضور یافته و مطالبی را جهت بالا بردن سطح آگاهی طلاب از خطرات و آسیب های فضای سایبری عنوان نمود.

­

­ ایشان در ابتدا برخی از ویژگی های فضای سایبری را بیان کرده، جذابیت و تنوع، ضد سانسور بودن، بدون محدودیت بودن، هویت پنهان کاربران، حافظه نامحدود، نداشتن امنیت، نداشتن جغرافیا و سرعت بالای انتشار اطلاعات را از ویژگی های آن برشمرد و افزود: مهم ترین نتیجه استفاده ناصحیح از فضای سایبری، کم شدن روابط عاطفی در میان اعضای خانواده است.

­ خانم حق بیان تصریح کرد: از خصوصیات فضای سایبری این است که حرف دیگران را زود باور می کنیم و مهمتر از آن این که هویت افراد قابل جعل کردن است. کلاهبرداری ها با مهندسی اجتماعی و کاملا دقیق صورت می گیرد. ایشان به نقل قول از یکی از کلاهبرداران دستگیر شده گفت: پس از مراجعه به سایت همسریابی ابتدا عکس پروفایل شخص را بررسی کرده و بر اساس آن و برخی از ویژگی های شخصیتی که در چت کردن بدست می آوردم، سعی در برقراری ارتباط و ابراز علاقه به فرد مورد نظر نموده و پس از دریافت عکس یا حتی دیدار حضوری اقدام به اخاذی می نمودم. یک قانون کلی در فضای مجازی این است که هر پیشنهادی که در آن قیمت یک کالا یا خدمت با ارزش، خیلی کم و پایین اعلام شده بود کلاهبرداری است.

وی سپس اشاره کرد: هر تلفن همراه هوشمند یک کامپیور جیبی است که بخاطر داشتن ویندوز قابلیت برنامه نویسی دارد و لذا نحوه استفاده و نگهداری خاص خود را دارد. از آن جایی که پخش شدن عکس در فضای مجازی به هیچ عنوان قابل جمع آوری و جبران نیست و اگر عکس کسی در گوشی ما ناخواسته پخش شود، جهل به قانون رافع مسئولیت نمی شود. باید از نگهداری عکس های خود و دیگران در گوشی همراه حتی الامکان جلوگیری کنیم. نشر اکاذیب نیز در فضای مجازی علاوه بر جریمه نقدی حبس هم در پی دارد.

ایشان گفت: رهبر معظم انقلاب می فرمایند: « فضای سایبری فضایی است که در آن یک کلمه حرف درست را می توانیم به گوش هزاران نفر برسانیم». خوب است که در کشور ما هم مانند برخی کشورها مثل فرانسه که در آن استفاده از فیس بوک محدودیت سنی دارد، استفاده از فضای مجازی قوانین این چنینی داشته باشد. به جای تشویق، به فرزندانمان آموزش دهیم که مثلا هک کردن وای فای افراد دیگر، کار خوبی نیست و با آن ها مقابله کنیم.

سروان حق بیان تاکید کرد: از آن جایی که گوشی های تلفن همراه open source هستند قابلیت هک و جاسوسی دارند پس اگر گوشی دچار جاسوس افزار شده باشد در حالت خاموش هم دوربین و میکروفن آن امکان انتقال اطلاعات را دارد.

ایشان در پایان درخصوص پی گیری شکایات سایبری گفت: در مرحله اول افراد شکایت خود را به دادگاه ارائه نمایند، سپس قاضی دستور بررسی به پلیس فتا می دهد. وی افزود: اگر افراد با کانالی با محتوای مجرمانه برخورد نمودند به سایت cyberpolice.ir مراجعه نموده و آدرس کانال را از این طریق در اختیار پلیس فتا قرار دهند.

روابط عمومی مکتب نرجس (علیهاالسلام)

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان