یکشنبه, 01 مهر,1403

­

پنجشنبه, 01 تیر,1396

سلامت قلب از منظر صحیفة سجادیه

قلب شریف‌ترین عضو وجودی انسان و مترادف روح و نفس است. سلامت قلب نیز قرار داشتن دل در مسیر مستقیم و دور بودن آن از آفات ظاهری و باطنی است. بر اساس ادعیة صحیفة سجادیه مواردی چون محبت دنیا، مشغولیت به ذکر اغیار، سیطرة شیطان برقلب و رذایل اخلاقی، مواردی هستند که موجب ریزش و تباهی قلب می‌گردند.­

مریم پورحسینی[1]

فائقه فروتن**

چکیده

پژوهش سلامت قلب از دیدگاه صحیفة سجادیه با هدف رسیدن به قلبی سلیم به استناد تحلیل متن ادعیه این کتاب شریف و با استمداد از آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام تدوین شده است. به نظر می‌رسد ادعیة صحیفة سجادیه به دنبال بیان راه‌هایی برای رسیدن به سلامت قلب است. امام علیه السلام با ذکر عظمت الهی، با راهکارهایی هم چون پالایش قلب از رذائل اخلاقی، زدودن زنگار معاصی و خالی کردن دل از محبت دنیا و مشغولیت به اغیار، راه رسیدن به محبت خدا و سلامت قلب را بیان می‌کند.

قلب شریف‌ترین عضو وجودی انسان و مترادف روح و نفس است. سلامت قلب نیز قرار داشتن دل در مسیر مستقیم و دور بودن آن از آفات ظاهری و باطنی است. بر اساس ادعیة صحیفة سجادیه مواردی چون محبت دنیا، مشغولیت به ذکر اغیار، سیطرة شیطان برقلب و رذایل اخلاقی، مواردی هستند که موجب ریزش و تباهی قلب می‌گردند. از سوی دیگر نفرت از گناهان، تقوای دل، طهارت قلب به وسیلة قرآن، فراغت دل برای محبت یار و سلامت دل با ذکر خداوند، عوامل رویش و پویایی قلب هستند. ذکر خداوند که هدف عبادات است دل‌ها را صفا می‌بخشد و آمادة دریافت تجلیات حق می‌نماید. از طرفی یاد او ابزار تکامل و رمز خودسازی است؛ شاید بدین جهت باشد که امام علیه السلام سلامت قلب را در کنار ذکر عظمت الهی از خداوند متعال می‌خواهند.

واژگان کلیدی: صحیفة سجادیه، دعا، قلب، سلامت قلب.

­

*. مدرس و عضو هیئت علمی مکتب نرجس علیها السلام.­

**. طلبة سطح دو مؤسّسه علمی تحقیقی مکتب نرجس علیها السلام.

فایل ها برای دانلود

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان