دوشنبه, 02 مهر,1403

­

یکشنبه, 01 مهر,1403

سنت پیامبر(ص) از منظر مستشرقان

سنت پیامبر(ص) از منظر مستشرقان

­

­🔸از مجموع مباحث مطرح شده در زمینه ردّ شبهات خاورشناسان پیرامون سیره پیامبر(ص) از قبیل عقیده توحیدی آن حضرت، تشریع نماز، مفهوم امّی بودن، برخورد آن حضرت با پیروان دیگر ادیان و نحوه نگرش آن حضرت به حضرت مسیح(ع) بر می آید که ادعاهای خاورشناسان بدون تعمق و دقت در منابع معتبر اسلامی بوده است و برخی از اظهارهای آن ها از سر عناد و دشمنی با آن حضرت و از روی تعصب است.

🔸مطالعه در سیره پیامبر(ص) در هر دو دوران مکی و مدنی، نشان از آن دارد که عقیده توحیدی آن حضرت با عقیده مردم عرب درباره خداوند با وجه اشتراک آن ها در نام «الله» فرق اساسی دارد.

🔸نماز تشریع شده در اسلام با آن چه در یهودیت و مسیحیت انجام می شود فرق اساسی دارد؛ هر چند وجود مشابهت دلیل اقتباس نیست، بلکه این امر مؤید تشریع اصل نماز است.

🔸ادعای خاورشناسان پیرامون سیره اجتماعی پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اعمال خشونت با پیروان دیگر ادیان توجیه ناپذیر است؛ چه اعلام عفو عمومی در فتح مکه و صلح نامه با یهودیان مدینه، خود گویای این واقعیت است.

🔸در بحث از امّی بودن پیامبر(ص) ثابت شد که ادعاهای رودول که قرآن را نوشته پیامبر می دانست، پذیرفتنی نیست؛ چه قرآن فی نفسه اعجاز دارد و برای اثبات اعجاز به چیزی خارج از خود نیاز ندارد و امّی بودن پیامبر(ص) به معنای نخواندن و ننوشتن است. در ضمن معانی دیگری که برای واژه «امّی» مطرح شده، پذیرفتنی نیست.

✍️مجید حیدری فر و...
📙 قرآن پژوهی خاورشناسان، ش۱۱

مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان