چهارشنبه, 26 اردیبهشت,1403

­

پنجشنبه, 24 مرداد,1398

غدیر باوران (بخش اول)

غدیر باوران (بخش اول)

وعده جهانی شدن دین خدا با وجود توطئه ها و تلاش های دشمن برای براندازی نظام توحیدی جز با جنگ و دفاع و حضور مردم در صحنه تحقق نمی یابد.­

جهان بشریت مانند سایر اجزای هستی در حال تغییر و تحول است. افراد بشر با عقاید گوناگون، سلیقه های مختلف و فهم و ادراک های متفاوت در معرض فراموشی افکار و اعتقادات هستند. از این رو اگر عقاید و قوانین و مقرراتی که در میان جمعیتی حیاتی است و باید ریشه دار و ثابت بماند نگاهبانان با ایمان و باورمندی نداشته باشد وقتی در معرض تغییر و تبدیل قرار گیرند از میان خواهند رفت. هر چند که حماسه ای بزرگ باشند و واقعه ای عظیم! مشاهده ها و تجربه های عینی بشر در طول تاریخ به روشن ترین وجه دلیلی برای اثبات این مسئله است.

  • با بیانی دیگر جوامع انسانی به منزله بوستانی هستند که باغبانش خداست. در این بوستان علف های هرزی نیز می روید که باید وجین شود. شاخه های زایدی رشد می کند که باید هرس گردد تا مانع ثمر دهی شجره طوبی حق نگردد و شک نیست که هرس شاخه ها و وجین علف های هرز بر عهده ی باغداران است.
  • در حال حاضر رسالت ها و وظایف مهمی بر دوش فرد فرد جهان اسلام نهاده شده است که کوتاهی کردن در هریک مصداق «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب» (نهج البلاغه، حکمت 20) است. هوشیاری و آگاهانه عمل کردن در این زمینه بصیرتی ناب می طلبد که باید در جستجوی آن بود.

معرفی اسلام غدیر خم به جهانیان

  • ­کامل ترین نعمت الهی دین مبین است. «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی» (مائده/3) این دین آسمانی دو دوره تمامیت را در نهاد خود دارد:

دوره تمامیت علمی و دیگری دوره تمامیت عینی. خداوند با فرستادن وحی و تکمیل قوانین الهی در همه ابعاد مرحله تمامیت علمی را به انجام رسانیده است. اما دوران تمامیت عینی و سیطره خارجی و هیمنه وجودی اسلام در پهنه تاریخ و گستره زمین مقاطع بیشماری داشته و دارد. تا اینکه آیه کریمه «لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ» (توبه/33) تجلی کند و جمله «وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ» (صف/8) تحقق عینی یابد. وقتی برنامه جهانی اسلام در سراسر گیتی اجرا شود اتمام نور خواهد شد. ­

  • مردم در جهانی شدن اسلام نقش بسیار مهمی دارند زیرا که هدف مشرکان خاموش کردن نور خداست. «يُرِيدُونَ أَن يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ» (توبه/32) بسیاری از یهود و نصارا تلاش شبانه روزی دارند تا مسلمانان را کافر کنند. «وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا» (بقره/109) در برابر این تلاش های مذبوحانه خداوند می خواهد دین اسلام را جهانی و بر همه ادیان پیروز کنند. «هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدى وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ» (صف/9) وعده الهی بر اساس سنت الهی به وسیله حضور مردم در صحنه نبرد است چرا که امام صادق علیه السلام می فرمایند: «أبَى اللّه ُ أن يُجرِيَ الأشياءَ إلاّ بِأسبابٍ»؛ خداوند ابا دارد از اين كه چيزها (امور) را جز از طريق اسباب فراهم آورد (الكافي، ج1، ص183) وگرنه یا باید دین حق رایگان و بدون هزینه مجاهدت بر کفر جهانی پیروز شود که چنین کاری عادتا شدنی نیست یا اینکه بگوییم دین از راه امداد غیبی و معجزه نظیر اصحاب فیل جهانی شود که این هم با صریح آیات قرآن سازگار نیست. آری خداوند می تواند شرک و کفر را ریشه کن کند ولی سنت الهی بر آزمایش و امتحان امت هاست.­
  • حاصل سخن آنکه وعده جهانی شدن دین خدا با وجود توطئه ها و تلاش های دشمن برای براندازی نظام توحیدی جز با جنگ و دفاع و حضور مردم در صحنه تحقق نمی یابد و گرنه خداوند عزوجل نمی فرمود: «وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ» (بقره/193).

ادامه دارد

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان