چهارشنبه, 26 اردیبهشت,1403

­

شنبه, 26 مرداد,1398

غدیر باوران (بخش دوم)

غدیر باوران (بخش دوم)

آنچه جامعه اسلامی برای تجلی فرهنگ غدیر نیاز دارد که درون مایه های بسیار ارزشمندی است، در کلمات معصومین علیهم السلام به خصوص دستور العمل های امام رضا علیه السلام دیده می شود. ­

معنویت و بصیرت

جامعه اسلامی برای جهانی سازی غدیر و ولایت و رویارویی با دشمن خارجی نیاز به معنویت و بصیرت دارد. تجهیز و سازمان دهی درونی برای رویارویی با دشمن بیرونی ضرورت دارد. زیرا هر آسیبی که به جامعه اسلامی رسیده و می‌رسد از جبهه درونی است. دشمن از بیرون به تنهایی نمی‌تواند قدمی بردارد مگر اینکه کمک های داخلی دریافت کند!

آنچه جامعه اسلامی برای تجلی فرهنگ غدیر نیاز دارد که درون مایه های بسیار ارزشمندی است، در کلمات معصومین علیهم السلام به خصوص دستور العمل های امام رضا علیه السلام دیده می شود. بزرگداشت غدیر با اطعام و احسان به دیگران و مهمانی دادن، روزه گرفتن، نمازها و دعاها سهمی عظیمی در جوشش و رویش معنویت در غدیر دارد و شکی نیست به همان اندازه که با بصیرت باشد غفلت زداست ­و رفع کدورت گناه می کند، مراقبت ایمانی توأم با نشاط و شادی برخاسته از تقوا و رعایت کامل آموزه های دینی از جلوه های­ رفتاری باورمندان غدیر است. تأمل در آیه قرآن و ­فهم کلام خداوند تبارک و تعالی چنین بینش و منشی را به همراه می آورد، چرا که می فرماید: «فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ» (مائده/3)؛ از ناحیه دشمنان بر دین خودتان نگران نباشید اما از من بترسید. چرا قرآن می گوید: از ناحیه خدا نگران باشید؟!­بر طبق آموزه های قرآنی می دانیم ترس از خدا همیشه واجب است اما در آیه فوق چون به دنبال نهی از ترس دیگران فرموده است که از من بترسید به­یقین خشیتی ویژه و مخصوص مراد و منظور است. غدیر باوران نوعی از­ترس همراه با بصیرت و بینش دارند که مانع اغفال جامعه در بحث تمامیت عینی دین می شود.

آیا تا کنون از خود پرسیده اید که چرا و چگونه دستور پیامبر صلی الله علیه و آله­در غدیر اجرا نشد؟! آیا می توانیم بگوییم همه افراد به یک باره به جاهلیت بازگشتند و یا اینکه فرض کنیم عامل اصلی تمرد از دستور پیامبر صلی الله علیه و آله کینه با مولی علیه السلام بوده است؟! آیا انحراف به این مهمی را می توان این گونه تحلیل و تفسیر نمود و گفت همه مسلمانان یک مرتبه به فرمان پیامبر صلی الله علیه و آله پشت کردند! یا اینکه باید بگوییم عده ای متمرد زیرک جامعه اسلامی را در این مسأله اغفال کردند و فریب دادند.

پس می توان گفت­اینکه خداوند در متن ابلاغیه غدیر «وَاخْشَوْنِ» را می فرماید هشدار به این مطلب است که بترسید از اینکه اخلاق و معنویات و ملکات و اعمال شما­عوض شود­که در این صورت صلاحیت و قابلیت نعمت ولایت را از دست می دهید و دشمنان در شما راه نفوذ می یابند.

ادامه دارد

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان