جمعه, 02 آذر,1403

­

یکشنبه, 17 تیر,1403

فلسفه ارزش گریه بر امام حسین(ع)

فلسفه ارزش گریه بر امام حسین(ع)

­

⭕️ تامّلی در روایت مشهور « مَنْ بَكى‏ اوْ أَبْكى اوْ تَباكَى‏ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ »­

­ 🔹اين عزادارى كه بحق درباره ‏اش گفته شده:­­«مَنْ بَكى‏ اوْ أَبْكى اوْ تَباكَى‏ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ »­كه حتى براى «تباكى‏» (خود را شبيه گريه كننده قرار دادن ) هم ارزش فراوان قائل شده،­در اصلْ فلسفه‏ اش تهييج احساسات عليه يزيدها و ابن زيادها و به سود حسين ‏ها و حسينى ‏ها­ در طول زمان بوده است­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

🔸در شرايطى كه حسين به صورت يك مكتب در يك زمان حضور دارد­و سمبل راه و روش اجتماعى معين و نفى كننده راه و روش موجود معين ديگرى است،­يك قطره اشك برايش ريختن واقعاً نوعى سربازى است.­

🔹در شرايط خشن يزيدى، در حزب حسينى‏ ها شركت كردن و تظاهر به گريه كردن بر شهدا نوعى اعلام وابسته بودن به گروه اهل حق و اعلان جنگ با گروه اهل باطل و در حقيقت نوعى از خود گذشتگى است.

🔸اينجاست كه عزادارى حسين بن على يك حركت است، يك موج است، يك مبارزه اجتماعى است.

🔹اما تدريجاً روح و فلسفه اين دستور فراموش مى‏شود و محتواى اين ظرف بيرون مى ‏ريزد­و مسئله شكل يك عادت به خود مى‏گيرد كه مردمى دور هم جمع بشوند­و به مراسم عزادارى مشغول شوند،­

🔸بدون اينكه نمايانگر يك جهت‏گيرى خاص اجتماعى باشد­و بدون آنكه از نظر اجتماعى عمل معنى ‏دارى به شمار رود،­

🔹فقط براى كسب ثواب (كه البته ديگر ثوابى هم در كار نخواهد بود)­ مراسمى را مجرّد از وظايف اجتماعى­ و بى رابطه با حسين‏ هاى زمان­­و بى رابطه با يزيدها و عبيداللَّه‏ هاى زمان بپا دارند.­ ­ ­

🔸اينجاست كه حركت تبديل به بنياد يعنى عادت شده و محتواى ظرف بيرون ريخته­و ظرف خالى باقى مانده است.­

🔹در چنين مراسمى است كه اگر شخص يزيد بن معاويه هم از گور بدر آيد حاضر است كه شركت كند، بلكه بزرگترين مراسم را بپا دارد.­

🔸در چنين مراسم است كه نه تنها «تباكى» اثر ندارد،اگر يك من اشك هم نثار كنيم به جايى برنمى ‏خورد.­ ­­

📙مجموعه آثار استاد شهيد مطهری، ج‏24،صص۷۹و۸۰

مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان